Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  parning  (läst 2562 gånger)

sube

• Uppland
parning
« skrivet: 23 okt-06 kl 22:47 »
Hej har en fråga jag hoppas ngn kan hjälpa mig med.
Satte in en hona till hane idag, en ung hane - första gången. Han försökte men lyckades inte. Honan låg stilla under hans parningsförsök men skruvade sig efter en liten stund så hon låg nästan på rygg. detta hände 2-3 ggr. är det ett vanligt beteende?
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:parning
« Svar #1 skrivet: 24 okt-06 kl 09:03 »
Kanske var hon inte sugen eller så tröttnade hon på hans tafatta försök. Kolalde du om hon var brunstig innan du satte in henne?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sube

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 22:56 »
Nej troligen var hon inte brunstig.... försöker igen senare, har så svårt att se när hon är brunstig.
Antar att hon brunstade för en vecka sedan ca, då hon helt utan anledning högg mig i armen när jag fodrade.. så har hon aldrig gjort varken före eller efter...
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

trollet85

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-06 kl 16:35 »
ja har haft fler honor som lagt sej på sidan under parningen. har hört att dom kan göra så när dom e riktigt villiga (kan ju va fel) de har i alla fall tagit sej varje gång.
Vissa låter honan gå hos hanen i ett par dygn för att de verkligen ska ta sej. o så änge honan inte blir arg på hanen så e de ju ingen fara att dom får gå ihop nåt lr några dygn.

furu

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 okt-06 kl 17:42 »
Om de skal gå i sammen over flere dager, hvor lenge må man da passe på de? Jeg mener hvor lang tid tar det før hun blir arg på han? Må man passe på lenge eller kan de bare gå sammen om hun ikke blir arg med det samme?

Beorn

« Svar #5 skrivet: 26 okt-06 kl 21:05 »
När det gäller ålandet; Ja, det händer titt som tätt med mina kaninhonor när de är brunstiga..och det är dom ju nästan alltid, inte nu så mycket förståss.
Och, unga hanar kan behöva få öva ett tag, och dom lär sig, tro mig  ;D
Jag brukar aldrig lämna ett par ensamma även om jag har stora burar och gömslen, hyllor osv. Jag brukar para på en helg, och pyssla med veckostädningen och annat så under dag kan dom få vara ihop.. Men, jag vet flera som låter ett kaninpar få bo ihop en vecka eller två. Det går visst bra.  HAndlar ju mest om hur honan beteer sig. Det kan ju tydligen bli rejäla slagsmål eftersom vissa honor efter en parning blir nöjda och därmed totalt anti-parning.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-06 kl 23:09 »
Jag brukar låta honan gå tillsammans med hanen ett par dagar eller någon vecka. Om det är så att de inte kommer överens brukar det märkas på en gång, då särar jag på dem.

Efter någon dags intensivt kärleksliv lugnar de ner sig och sitter ofta ihop och kuckilurar. Jag tror det är trevligt för hanarna med lite sällskap ibland  ;D
Landsflykting i storstan...

furu

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-06 kl 23:37 »
Jeg forsøkte nå med å sette alle tren hunnene (en om gangen selvsalgt) inn til hannen og han finnes ikke interresert i noen av dem. Er det noe galt med han? Han bare tusler rundt i buret som om de ikke er der. Virker ikke engang som han undersøker de.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #8 skrivet: 27 okt-06 kl 09:28 »
Min franska vädurshanne brukar få sällskap  av sin partner till en vecka innan hon ska yngla, då får hon vara själv i egen bur. Både han och hon verkar trivas jättebra ihop och ligger ofta bredvid varandra, tättintill fast de har en hage på 50m2 att röra sig på. Hanen brukar oxå passa på att tvätta honan då och då.  
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 4 användare
karsan, lindautterheim, Karlsdotter, Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser