Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ska man kupa potatisen??  (läst 33761 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Varför ska man kupa potatisen??
« Svar #20 skrivet: 10 mar-12 kl 15:54 »
Hmm...Många frågor och jag har väl inte så många svar. Hos oss har vi en mega cictern som fångar upp regnvatten från taket och terassen. Sen köper vi vatten som e renat saltvatten, då vi vill kunna anv vattnet till matlagning, vattning, höns etc så köper vi den dyra varianten som e superrent. Solfångare har vi på taket så det finns alltid varmt vatten hemma. Ang sand....njae...vi har inga vita sandstränder då det e en vulkanö. Bara svarta stränder. Så att slänga sand bland känsliga vinrakor kanske inte funkar så bra. Men vi får helt enkelt köpa lite färsk jord och blanda ut med jorden och kupa på. :) Ska man gödsla potatisen?? Här finns det gott om åsnebajs. :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 10 mar-12 kl 16:05 »
Aha, vulkan.  Jag hade hoppats på vanlig sten.  Jag tror att för mycket näring är EN av flera orsaker till att potatis blir "blöt", men andra vet säkert mera.

Potatis är GOTT, så jag håller tummarna att Du får NÅGRA!  Fundera över balkongvarianten!  Dumt om den goda jorden blåser bort ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 10 mar-12 kl 16:21 »
Åsneskit och grus i en säck, låda eller en trave bildäck borde väl gå hur bra som helst att odla i? *tror*. Å så avsaltat vatten förståss!
Kanske lägga gödseln i kompost, väl instängd så den inte blåser bort. ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 10 mar-12 kl 16:29 »
Ihopsamlat regnvatten borde vara det bästa att vattna med, om det räcker.

Täckodling ger mindre bevattningsbehov.

Traditionellt brukar man ofta säga att potatis inte ska gödslas. Man ska gödsla grödan före potatisen istället. Ska man gödsla potatisen så är nog kompost det bästa.

Lavajord borde vara bra jord, eller ett bra utgångsmaterial för att få till en bra jord. Dock inte säker då jag inte har erfarenhet av sån jord och inte känner till de lokala förhållandena.

Vad gäller odlingsmetodiken borde det vara lämpligt att lära av de lokala potatisodlarna, om det finns sådana. När man testat detta något år så kan man modifiera om man så önskar.
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 16:33 av Anders Skarlind »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 10 mar-12 kl 20:07 »
Vad gäller odlingsmetodiken borde det vara lämpligt att lära av de lokala potatisodlarna, om det finns sådana.
Ett mycket bra tips.  Finns sådana?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser