Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig eller tom?  (läst 5673 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Dräktig eller tom?
« skrivet: 10 mar-12 kl 11:26 »
Jag har fyra Åsen-tackor, två födda -11 och två födda -09. De har gått med bagge sen i september. Först ut att lamma var en ungtacka, hon fick ett lamm den 6/2. Sen födde de äldre varsitt lamm den 7 resp 12/2. Jag har alltså en ungtacka som inte har lammat än, hon går och håller baggen sällskap.

Nu till frågan, hon har inte satt nåt juver men hon är rätt tjock (kan ju vara välgödd också...) Kan det skilja så mycket i lamningen som en hel månad eller är hon inte dräktig? Är det vanligt att de inte tar sig, att de är sterila alltså? Eller kan baggen vara kinkig?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Dräktig eller tom?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-12 kl 14:03 »
Jag fick mina första lamm i onsdags tacka född -08 sen tror jag nästa tacka kommer lamma i början av April och och dom två sista i början av maj om jag gissar rätt, jag hade inte baggsele i år vilket jag kommer ha nästa år för mer exakt datum, den ända jag är helt säker på när det skulle bli det var hon som lammat redan.

Min kommer dra ut det på ca tre månder, vilket inte gör mig något alla.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 14:05 »
Har dina gått med samma bagge, samtidigt? Jag trodde att de brunstade ganska samtidigt i så fall?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 14:08 »
Det är ju möjligt att hon gick tom första brunsten och brunstade om. Eller att hon kastat och brunstat om. Då kan det skilja en hel del. Om jag inte minns helt fel så har dom ca 21 dagar emellan brunsterna.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 15:08 »
Har dina gått med samma bagge, samtidigt? Jag trodde att de brunstade ganska samtidigt i så fall?

Mina har också gått med samma bagge, hon som lammat fick träffa honom lite tidigare, eftersom flocken var ny sen släppte jag ihop alla efter två veckor men Månstråle brunstade inte förren två veckor senare och dom två yngre tog sig inte på första brunsten utan brunstade om och ser runda och dräktiga ut  :D
Länk till mina lamm 2012

hustran

« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 17:21 »
Tänk, vi hade 1tacka som absolut inte såg dräktig ut när de andra lammat....inget juver.....inte tjock......senare på sommaren så sprang det ett litet lamm där i alla fall,ute på betet. Håll ut. ;D varför oroa sig?

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-12 kl 17:57 »
Håll ut. ;D varför oroa sig?

Vad ska jag annars oroa mig för? Har inga ägg under hönor, inga små kycklingar... det är bara den här som förvirrar mig lite =)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 19:14 »
Det händer att ungtackor inte hunnit bli könsmogna och inte blir dräktiga. Det kan hända att hon bara blivit fet, men det kan också vara så att det skiljer ganska mycket. Ge henne en chans till om hon inte lammar i vår.
Åsenfår, hundar och katter

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 10 mar-12 kl 20:11 »
Det händer att ungtackor inte hunnit bli könsmogna och inte blir dräktiga. Det kan hända att hon bara blivit fet, men det kan också vara så att det skiljer ganska mycket. Ge henne en chans till om hon inte lammar i vår.

Ja vi tänkte ge henne en chans till nästa höst, tar hon sig inte då så vet jag inte vad vi gör. Hon är jättefin, men man kan ju inte spara på alla fina djur heller...

ivy

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 10 mar-12 kl 20:13 »
Det kan ta sin tid innan de lammar...våra har gått med bagge aug-december och specielt ena tackan har sett FET ut och satte juver för 3veckor sedan och vi väntar o väntar (ser ut som att hon ska sprängas!) men 3tackor har lammat, 1varje vecka(3v tillbaka) men inte denna smällfeta tacka vi trott skulle va först, antingen är hon jäkligt glupsk, har en stor mask i sig eller 4lingar!?? Varje dag är man ute och tror att "nu är det dags" ...men inget händer...

betsla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-12 kl 20:25 »
Det kan ta sin tid innan de lammar...våra har gått med bagge aug-december och specielt ena tackan har sett FET ut och satte juver för 3veckor sedan och vi väntar o väntar (ser ut som att hon ska sprängas!) men 3tackor har lammat, 1varje vecka(3v tillbaka) men inte denna smällfeta tacka vi trott skulle va först, antingen är hon jäkligt glupsk, har en stor mask i sig eller 4lingar!?? Varje dag är man ute och tror att "nu är det dags" ...men inget händer...

Kul med en "kompis" som också väntar ;D Ska vi se vems tacka som lammar först? =D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 11 mar-12 kl 08:44 »
Åsenfår (och även andra allmogefår) växer långsammare än t ex köttfår. Många låter dem därför vänta ett år längre innan de låter betäcka dem. Jag gjorde också så i början men upptäckte sedan att de ofta klarade att bli dräktiga. Är de inte könsmogna så blir de inte det.

Vurre

« Svar #12 skrivet: 11 mar-12 kl 14:01 »
Mina gimbrar lammar sällan före sin ettårsdag, men jag har pälsfår.
snus? vad är priset på en pris?

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #13 skrivet: 11 mar-12 kl 20:01 »
Hej,
Lite OT kanske,men Betsla,har du baggen ihop med tackorna nu dem lammar?
Hur gör du efter lammningen,betäcker han inte de direkt igen då?
Tacksam för svaret.
Har en bagge till salu och tackor som ska lamma nästa månad.
Mvh,Mariëlle

betsla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 11 mar-12 kl 20:50 »
Hej,
Lite OT kanske,men Betsla,har du baggen ihop med tackorna nu dem lammar?
Hur gör du efter lammningen,betäcker han inte de direkt igen då?
Tacksam för svaret.
Har en bagge till salu och tackor som ska lamma nästa månad.
Mvh,Mariëlle

Jag hade tänkt slakta honom innan, men hann inte få tag i nån som kunde hjälpa oss. Alla tre som lammat gjorde det tidigt på morgonen innan vi kom ut till dem, så då var de tillsammans med honom. Men sen satte vi tackorna med varsitt lamm i varsin lammbox. Nu går bara hon som inte har lammat tillsammans med baggen.

Vet ärligt talat inte hur pass snabbt de blir brunstiga igen?

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #15 skrivet: 11 mar-12 kl 21:39 »
Vi tänkte sälja eller slakta honom,men ingen ringer för att köpa honom och om han inte betäcker de ,kan ha gå kvar med dem.Han har vart snäll mot lammerna hos förre ägare.
Men förlåt,det här var OT  ;)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 11 mar-12 kl 22:35 »
Allmogefår brukar väll kunna gå med tackorna året runt?
Länk till mina lamm 2012

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 12 mar-12 kl 08:29 »
De KAN gå med tackorna året om men det blir ofta lamm på "fel" tid.

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #18 skrivet: 12 mar-12 kl 21:16 »
Och det vill vi inte ha!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #19 skrivet: 12 mar-12 kl 21:19 »
om tackorna bara brunstar på hösten kan det ju inte bli lamm vid fel tid och det tycks mina bara göra.
Länk till mina lamm 2012

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser