Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig eller tom?  (läst 5686 gånger)

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
SV: Dräktig eller tom?
« Svar #20 skrivet: 12 mar-12 kl 21:46 »
Ryafår skulle bara brunsta till hösten säger dem.Kanske jag vågar  och testar ett år!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #21 skrivet: 13 mar-12 kl 06:17 »
Ryafår skulle bara brunsta till hösten säger dem.Kanske jag vågar  och testar ett år!

det är också bra att ha en bagge som kan gå med bagglammen när dom blir könsmogna från maj/juni och fram till försäljning/slakt så har man ju djuren i könsfördelade hagar så riktigt hopplösa vinterlamm får man ju inte i alla fall.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #22 skrivet: 13 mar-12 kl 08:32 »
det är också bra att ha en bagge som kan gå med bagglammen när dom blir könsmogna från maj/juni och fram till försäljning/slakt så har man ju djuren i könsfördelade hagar så riktigt hopplösa vinterlamm får man ju inte i alla fall.

Tur att vi har tänkt att slakta vår bagge nu snart, vi fick nämligen bara tacklamm =) I alla fall än så länge. Skulle inte förvåna mig om den sista tackan bär på ett bagglamm...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #23 skrivet: 13 mar-12 kl 12:25 »
Tur att vi har tänkt att slakta vår bagge nu snart, vi fick nämligen bara tacklamm =) I alla fall än så länge. Skulle inte förvåna mig om den sista tackan bär på ett bagglamm...

vänta ut sista tackan för är det ett bagglamm kan du behöva baggen för att han ska få någon att gå med efter han är fem månader.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 13 mar-12 kl 13:45 »
vänta ut sista tackan för är det ett bagglamm kan du behöva baggen för att han ska få någon att gå med efter han är fem månader.

Men jag vet ju inte ens om hon är dräktig. Fast å andra sidan är ju chansen stor att hon verkligen är det. Hm, där gav du mig nåt att tänka på Lorita =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #25 skrivet: 14 mar-12 kl 20:44 »
Jag tror nu också att vi behåller honom ett år till. Vi har bara fyra tackor,men någon bagglamm att gå ihop med ska det nog bli,hoppas jag!
Tack för all bra råd men får här!!

betsla

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 14 mar-12 kl 20:52 »
Jag tror jag gör som så här: vi slaktar ut vår bagge nu och nästa bagglamm köper vi till sommaren ifall nu den sista tackan bär på ett bagglamm. Då kan de hålla varann sällskap under hösten.

Harriet S

« Svar #27 skrivet: 15 mar-12 kl 07:42 »
I fjol hade vi baggen 4 månader hos tackorna. Den första tackan som lammade hade blivit betäckt 1 månad efter att baggen kommit, och från första till sista lammet gick det drygt en månad. I vinter fick han gå 3 månader med dom, spännande att se när det sätter igång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
Staem, Hans Hultén, MaBr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser