Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byta ut till m3 status besättning.  (läst 1874 gånger)

johankinden

• Dalarna
byta ut till m3 status besättning.
« skrivet: 09 mar-12 kl 01:05 »
Jag har en liten skock med får som inte har någon m3 status eller kollade på något sätt. Min plan är att sälja mina befintliga får till hösten och köpa in en helt nytt gäng med den ras jag vill ha, dessa skall då ha m3 status och vara fria från fotröta. Hur skall jag då gå till väga om dessa får skall gå på samma marker och bo i samma lada som den gammla skocken som inte var testade, för att jag inte skall få in några sjukdomar i nya gänget?
Fåren skall även gå på fritt bete på fäbod under sommaren, förlorar de sin m3 status om de möter ett annat gäng får där ute i skogen och de hälsar på varandra om det andra gänget  inte har m3?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: byta ut till m3 status besättning.
« Svar #1 skrivet: 09 mar-12 kl 09:35 »
Ja, de förlorar sin status om de möter andra får nos mot nos. Det är väl så Maedi Visna smittar.Jag vet inte om man kan kolla om övriga fäbodfår har M3, om man kan lita på det. Annars kanske det blir svårt med fäbod, som ju är väldigt bra om det kan fortsätta. Kolla med övriga som använder fäboden.

Hemma kanske du behöver vara utan får en tid för att ev bakterier ska försvinna. Ring fårhälsovården och fråga.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-12 kl 10:57 »
Jag har för mig att det måste gå minst 2 veckor mellan bytet av besättning... Kolla med Fårhälsovården, ja!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 09 mar-12 kl 15:17 »
Finns det nån marknad för får som inte är MV-fria?
snus? vad är priset på en pris?

irma56

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 mar-12 kl 18:47 »
Finns det nån marknad för får som inte är MV-fria?

Nej!!!!!  Vi vill att alla besättningar skall vara MV-fria så vi slipper problem som de som du frågat om.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-12 kl 19:45 »
Hej

Jag slaktade ut min gamla besättning gutar på 10 tackor för att de inte hade nån status eller härstammningsbevis,det var svårt att få betalt för lammen.

Kontaktade Fårhälsovården och fick besked fr Maedi-visna programmet hur jag skulle gå tillväga. En veterinär behöver skrifligt intyga att de byggnader samt hagar du senast haft får i har varit tomma minst 2 veckor samt noggrant rengjorda...sen är det grönt ljus :)
Men som någon skrev;det får inte ha kontakt med andra får om de ska räknas mv-fria.

Och...jag har fårr ut ett bättre pris på lammen när de har div papper i ordning - det lönar sig i längden att ha mv-fria djur,på alla sätt och vis
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

johankinden

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 13 mar-12 kl 22:26 »
Jag kommer göra som dig och slakta bort hela min besättning och köpa in en helt ny till hösten. Så är det någon skall sälja sin besättning på ca 25 gotlands tackor till hösten så säg till. Bor i Dalarna :)

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 13:45 »
Det är nog enklast så.  :)
Råder dig att i god tid boka upp djur så att du inte står utan den dagen du kan ta hem dom nya mv-fria fåren. Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare
LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser