Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mediciner & alternativ preparat?  (läst 5913 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Mediciner & alternativ preparat?
« skrivet: 08 mar-12 kl 01:40 »
Mediciner & alternativ preparat?

Vad kan man ge och vad ska man absolut inte ge till en get.
[/color]

getalina

• Halland
SV: Mediciner & alternativ preparat?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-12 kl 01:42 »
Såg detta på Tradera

Bach räddningsdroppar med pippet. Innehåller liten liten mägnd alkohol.

Står på förpakningen mängd man skall ta till människor.

Jag själv tar dropparna till Häst o hund utan vatten som står på förpakningen.

Bach Räddningsdroppar kan du använda till hästar som blir nervösa vid exempel klippning, skoning, transportering. Påverkar inte hästens Prestation men det bör kollas upp med dopping om man skall tävla. Vet inte om den är listad. Använder det på mina unghästar vid transportering o när man skall göra något som är nytt o skrämmande. Fungerar även om du har häst som blir nervös vid nyår när det är smällare. Vid åskväder. mm. Kan även användas till dig själv som människa vid stressade situvationer o det är viktigt att man behåller sitt lugn eller sitt fokus. Jag personligen har en i stallet o en inne o en i bilen. Kom i kontakt med detta fantastiska medel när min ena häst fick panik i en transport på en båtresa. Jag trodde vi skulle ev vara tvugna att avliva henne om det inte varit för denna person som gav mig dessa droppar. På 10 minuter lugna hon sig o ställde sig o åt. Haft kompisar som provat detta på Fyverkerirädda hästar som sprängt staket går lite av o an i stället efter ha fått några droppar.

Innehåller blom essenser från Cherry Plum, rock Rose, Clematis, Impatiens och star of Bethlehem som legat i alkohol.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 08:42 »
Jag blir spontant skeptisk, hade inte gett dropparna till mina getter (de får som regel inte panik heller). Vad är det för verksamma substanser i de där blommorna som räknas upp? Jag sökte lite på nätet men hittade inget entydigt.
Har inte haft något större besvär med att getterna blir oroliga vid nya situationer, de är ju så nyfikna. Vissa av dem blir sura när det ska klippas klövar och sånt, men jag känner inget behov av att ge dem "knock-out-droppar" för det. Kanske är annorlunda på hästar, men är inte träning och en lugn skötare ett bättre sätt att få dem lugna?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

getalina

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 20:12 »
Med tanke på att 6o pers har läst det o bara en har svarat så är det tydligen ett ganska okänt preparat.

Vi ska köra vår bock i hästtransport till ett slakteri så småningom, det var därför jag undrade om lugnande droppar.

Och varför ska vi det?
Jo- han är mycket revirtänkande och ska jämt gå i närkamp med hornen först. Har pratat med veterinär som säger att det inte hjälper att kastrera honom då han börjar närma sig året. Och jag vill inte riskera att ge honom till någon som han kan skada. Tänk om ett barn kom i vägen för honom.  :-X

Han har skadat mig flera gånger nu så jag vet vad jag talar om. Blåmärke, skadat knä....Han är snäll när man kommer med mat, övriga tiden försvarar han fru o barn så jag inte kommer i närheten av dem. Killingen blir ju inte van vid folk som han håller på. :-\

Så veterinären sa att han gör bäst nytta i frysboxen.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 09 mar-12 kl 09:03 »
Hmm, är det inte ett bättre alternativ att slakta honom hemma? Det borde finnas någon alternativare i närheten av där du bor som kan slakta, om du känner dig osäker. Det är minst stressande för honom, tror jag, då är det bara en vanlig dag hemma, och han hinner inte börja ana oråd förrän han är död.

Ska du ändå transportera honom är nog bakluckan på en kombibil lugnare än en hästtransport. En ensam liten bock i en stor hästtransport blir liksom väldigt mycket yta, och det kan vara en stressfaktor.
Vi har transporterat våra getter både i bil och hästtransport, och det har iofs inte varit något bekymmer med något av det, det har bara varit att leda in djuren i hästtransporten mha lite godis. (Det är inte samma dramatik med transport som det kan vara för endel stirriga hästar.) Ensamma djur har dock alltid fått åka bil. Gettjejerna har fått åka i vår specialgjorda måttanpassade getbur, men när jag skulle hämta vår store bock gick inte det, eftersom han har 80 cm mellan hornspetsarna och kunde inte komma in i buren. Han och hans fru fick åka i bakluckan, tjudrade vid varsin lastögla.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-12 kl 19:19 »
Eftersom det blev ett längre utlägg om transport/ slakt så har jag svarat i denna tråd i stället.  :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=74324.msg1197977#msg1197977

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 10 mar-12 kl 14:27 »
De ska definitivt inte ha penicillin oralt, som en vetrinär skrev ut här i Bohuslän för bortåt 10 år sen. 
Som väl var ringde getägaren till oss, och det hela blev avstyrt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 15:29 »
Valeriana är ett milt lugnade preparat som människor kan ta vid oro eller insomningsbesvär. Man ger det även till hundar vid nyår. Kanske kan det vara ett alternativ till geten? Borde inte vara farligt att äta köttet efteråt i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 mar-12 kl 16:15 »
Valeriana är ett milt lugnade preparat som människor kan ta vid oro eller insomningsbesvär. Man ger det även till hundar vid nyår. Kanske kan det vara ett alternativ till geten? Borde inte vara farligt att äta köttet efteråt i alla fall.
Borde funka med att sova efter maten då. Kvällsmat?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-12 kl 15:14 »
Tror inte du behöver vara orolig för transporten. Är ingen jätte erfaren av transpotrer men kört ett 10tal getter av olika anledningar både kort och långt (60mil). Dom har inte varit ett dugg oroliga. Har haft insyn till flaket och någon har tittat ut genom bakrutan andra har ätit vilat och idislat. Helt kolugna. Ställ något gott i släpet och en hink vatten så går det nog bra utan medicin. Tror hästar och getter bara har 4 ben gemensamt. Hästar är ju flyktdjur som lätt får panik. Getter litar på sina horn och tar livet mer med ro.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

getalina

• Halland
« Svar #10 skrivet: 12 mar-12 kl 22:13 »
Kollade sträckan. inte så värst långt.  :) Å godis ska han ha med i transporten.

Körsträcka:
    29,0 km
Körtid ca:
    34 min

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 mar-12 kl 23:21 »
Det kommer att gå hur bra som helst utan något lugnande medel, Getalina. Hantera honom bara lugnt och vänligt som vanligt. De är inga nervösa djur utan pigga och nyfikna.

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-12 kl 23:23 »
Det kommer att gå hur bra som helst utan något lugnande medel, Getalina. Hantera honom bara lugnt och vänligt som vanligt. De är inga nervösa djur utan pigga och nyfikna.

Får nog ta de lugnande dropparna själv då.  ;) ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 mar-12 kl 23:42 »
Kan vara värt att testa  ;D!

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-12 kl 23:44 »
Kanske skulle skrivit "medicin till stirriga djurägare" som rubrik istället.   ;)

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 13 mar-12 kl 15:01 »
Har kört två bockar till slakt. Inte det roligaste jag gjort :'(. Jag kände mej som en skurk. För mej är det helt annat att ta fram yxan till en skadad eller sjuk höna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

getalina

• Halland
« Svar #16 skrivet: 13 mar-12 kl 22:34 »
Har kört två bockar till slakt. Inte det roligaste jag gjort :'(. Jag kände mej som en skurk. För mej är det helt annat att ta fram yxan till en skadad eller sjuk höna.

Samma här inget man vill. :-\

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #17 skrivet: 26 mar-12 kl 09:20 »
Kollade sträckan. inte så värst långt.  :) Å godis ska han ha med i transporten.

Körsträcka:
    29,0 km
Körtid ca:
    34 min

Han har ju åkt från Borås i bakluckan på en volvo...han reder sig nog utan lugnande tabletter.. 
Trist att han är som han är lille Malte, men har ju fått en fin tid hos dig  :)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

bjork

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 mar-12 kl 09:39 »
Bach reddningsdråper er et helt ufarligt,men vel fungerende preparat.
Noe alle burde ha i förstehjelpskrinet.
There is no way to happiness,
happiness is the way !

getalina

• Halland
« Svar #19 skrivet: 27 mar-12 kl 01:11 »
Han har ju åkt från Borås i bakluckan på en volvo...han reder sig nog utan lugnande tabletter.. 
Trist att han är som han är lille Malte, men har ju fått en fin tid hos dig  :)

Det är nog jag som behöver lugnande droppar för jag vet var färden slutar.  :'(
I går försökte jag kela med honom men när han reser sig på bakbenen å med de hornen  :-X

Men han har ju fått en fin son som snart flyttar till en getgård i närheten där han ska få sprida sina gener så det kommer att bli fler små- Maltar.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser