Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser är de finaste och bästa äggläggarna?  (läst 6921 gånger)

shelale

• Västergötland
Vilka raser är de finaste och bästa äggläggarna?
« skrivet: 07 mar-12 kl 16:19 »
Ja det här är väldigt intressant. Jag funderar nämligen på vilken ras jag ska ha i min villaträdgård och jag vill ha en som är lite finare än de där vanliga vita leghorn men ändå lägger bra med ägg. Vilka raser är de finaste och bästa äggläggarna?

JBF

• Småland
SV: Vilka raser är de finaste och bästa äggläggarna?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-12 kl 21:46 »
Det beror lite på vilket du värdesätter mest, äggen eller utseendet? Vita leghorn (eller vita värphybrider) kanske inte är så upphetsande även om de är oerhört vackra! Men det finns ju bruna Leghorn, och Italienare i en massa färger! Legbar är oerhört vackra och färgsprakande och duktiga äggläggare! Minorka är en maffig fin ras som också ursprungligen är en värpras. Dessa raser är dock inga lugna trädgårdshöns alla gånger utan både flyger bra och kanske inte vill stanna där du vill ha dem. Ifall du vill ha en lugnare ras kanske en kombinationsras kan vara något? New Hampshire, RIR, Plymouth Rock eller Barnevelder är alla vackra raser som lägger fina ägg.

Sen har vi alla lantraser som inte är så oävna äggläggare. Jag har Ölandshöns som har mycket fina färger och lägger ägg så det räcker och blir över på en ganska enkel matsedel! Blommehöns är en annan lantras som verkligen är färgsprakande!

Listan kan göras lång.  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 09:10 »
Oj, ja listan kan ju göras lång eftersom det finns sååå många fina duktiga äggläggare och man önskar ofta att det hade gått att ha ännu fler raser!  ;D Tyvärr får man ju oftast begränsa sig en aning... ::)

Men personligen måste jag bara rekommendera Australorp, som i mitt tycke är en ras som kombinerar ett fint utseende med bra äggproduktion OCH dessutom är det väl värt "besväret" att nacka ungtupparna om man har för många sådana = där är relativt gott om kött på dem. :)

Äggen är åt det brunaktigare hållet även om de inte är jättemörka (såsom Maranägg m.fl).

Hönsen i sig är lugna, trevliga i temperamentet, och mina är väl de tamaste hönsen bland de olika raser jag har. Så i mitt tycke är Australorp eller väldigt bra ras och passar utmärkt som trädgårdshöns.  :D
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 09:22 »
Och jag röstar på sussex! Fina, nyfikna, inte så flaxiga, och duktiga på att ägga.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 08 mar-12 kl 10:33 »
Och jag röstar på sussex! Fina, nyfikna, inte så flaxiga, och duktiga på att ägga.

/Sara
Håller med! Sussexäggen är så vackert ljust beigebruna och har liksom en sidenmatt glans.

Dessutom finns ju fifty five flowery som har häftig färg! Där kan man ju dessutom se könsskillnad redan på kycklingarna när de är små.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 09 mar-12 kl 10:29 »
Rhode Island Red

Trevliga höns som är medelstora. Bra värpare och riktigt vackra.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 10:32 »
Gul Orpington

en tunghönsras, som även dom är mycket trevliga och bra värpare.  Vacker gul färg :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 09 mar-12 kl 10:53 »
Citera
Ja det här är väldigt intressant. Jag funderar nämligen på vilken ras jag ska ha i min villaträdgård och jag vill ha en som är lite finare än de där vanliga vita leghorn men ändå lägger bra med ägg. Vilka raser är de finaste och bästa äggläggarna?

Vi har lite av varje här men skulle hellre ha mycke av allt. Här är en annan färsk tråd i ämnet.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128956.new;topicseen#new
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TOR

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 10 mar-12 kl 14:55 »
Åh, vad bra! Har precis samma fråga. Har nu tittat igenom och tänkt efter hur jag vill ha det:
Prioritering:
1: Ägg
2: Kött
3: Naturliga färger som smälter in och inte syns för väl.
4: Tåla kyla väl (har isolerat men ändå).

Gillar inte när de blir för tunggumpiga el har för stor kam, el blir för "dinosauirelika" så jag valde därför bort några raser som föreslagits.
Tror ni som vet att dessa kan passa oss? Eller blir detta helt fel. Tycker mkt om Hedemorahöns p g a färger och kyltåliga, men de lägger inte så många ägg och undrar om denna ras kan vara lämpligare för oss i så fall?

Det kommer att gå fritt men vill ha de lite lugna och inte för flaxiga då vi har hundar och de måste gå med våra fina löpankor.

Önskar en tupp med två hönor, inte alltför gamla alt. ägg som skickas. Om ägg skickas, undrar jag i så fall om våra ankor kan ruva dem? Har ingen äggkläckare än. Vad händer då med präglig? Våra ankor värper och ruvar fint själva, tre reden på fya ankhonor. Har sett att de hjälps åt fint.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 10 mar-12 kl 15:07 »
Ankor kan ruva hönsägg, men då ska de bara ha hönsägg under sig. Hönsägg ruvas i 21 dagar, ankor i 28, myskankor i 34 dagar.

Bara de har flera syskon av rätt art, så vet de vad de är för något när de blir stora. Kycklingar kan ju kläckas i kläckare, och då vet de ändå utmärkt vad de är för något och hur de överlever. De har starka instinkter. Tänk på att ankmamman kan försöka få sina bebisar att bada, det är ju inte så bra med kycklingar  :'(. Så kanske ska du ta kycklingarna ifrån ankan när de kläckts och ha dem under värmelampa istället.

Angående ras så röstar jag på wyandotte. De är vackra, växer bra, hittar mycket egen mat, lägger bra med ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bettan Jernberg

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-12 kl 15:49 »
Måste ju inflika med FAVEROLLE :)

Stora vackra och mycket lugna djur, lätta att hålla instängda. (Finns även i Dvärg)
Dom värper året runt och är inte ruvningsbenägna.
Jag upplever dom mycket tåliga.
Köttet sägs ju vara av det absolut finaste slaget.

Det finns en hel djungel av trevliga hönsraser........... så lycka till med ditt hönsval!

//Bettan
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

shelale

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-12 kl 17:07 »
Wyandotte är ju fina! men hur mycket ägg lägger dom?
Faverolle är sådär.. hönorna ser tråkiga ut tycker jag. men tupparna är fina =)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #12 skrivet: 10 mar-12 kl 17:12 »
Om det inte måste vara en stor ras så slår jag gärna ett slag för Dvärg Kochin. De är små, sällskapliga och finns i en mängd färgvarianter. Tror totalt 30-35 varianter även om alla inte är godkända i Sverige (än) Så det finns en rik palett att välja av  :) Jag uppfattar dem som goda äggläggare, men äggen är på den mindre sidan. Men i stället för ett ägg så tar man två till frukost och bak  ;D

Dessutom så är de ruvvilliga och bra mammor om man skulle vilja ta fram ett gäng kycklingar.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #13 skrivet: 10 mar-12 kl 17:13 »
Det blev visst eko på bilden  :-[
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 mar-12 kl 21:50 »
Vill man ha färgvariation inom rasen så bör man titta på lantraserna, Skånsk Blommehöna tex. Sen är det ju en fråga om utbud också. En del raser är mindre vanliga och svåra att få tag på. Det är liksom inte bara att gå till en fågelaffär och köpa ett antal hönor och tuppar i en viss ålder av just den ras som man har hittat bilder av på nätet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 11 mar-12 kl 07:55 »
Wyandotte är ju fina! men hur mycket ägg lägger dom?
Under högsäsong lägger de väl ca 5,5 ägg i veckan. De lägger inte så många ägg på vintern, om man inte har extraljus, och de är lite sena med att börja värpa, dvs de är lite äldre än de rena värpraserna när de lägger sina första ägg. När de väl börjat så är de hyfsat produktiva. Och de äter inte särskilt mycket mat för sin storlek.

Tupparna blir ju stora och fina till slakt också.

Jag har kö på mina avelsägg nu, men den betas ju av efterhand. Är man intresserad av att köpa är det bara att skicka pm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser