Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfunderingar Sussex korsningar  (läst 2499 gånger)

pannilanni

• Lappland
Färgfunderingar Sussex korsningar
« skrivet: 06 mar-12 kl 22:28 »
Har kläckt fram några sussexkycklingar vars mamma och pappa båda är ljus columbia. Men för att fylla kläckarn så la jag även i några ägg från mina värphybrider och nu har jag fått kycklingar som jag inte vet vad de är! De är lika stora som de vita sussexkycklingarna men bruna. Kan två vita Sussex få andra färger på sina kycklingar eller är det omöjligt? Den bruna färgen stämmer inte heller riktigt in på hybridernas färger..
Har en envis Jack Russell, en ursöt blandisvalp, två halvknäppa katter, två gulliga kaniner, en hög med höns, vaktlar, en Nordis, en Welshponny och en dotter som är mer vild än tam. Tillsammans bor vi i fantastiska torpet Lövkulla!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färgfunderingar Sussex korsningar
« Svar #1 skrivet: 07 mar-12 kl 10:21 »
Hybrider är just hybrider och därför kan man inte förvänta sig att kycklingarna ser ut som föräldrarna  ;) De bruna är förmodligen kycklingar efter dina hybrider.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 10:32 »
Bara förmodligen? Ljus columbia föräldrar kan alltså få bruna avkommor?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 07 mar-12 kl 11:21 »

Ljusa colombia får ljusa colombiakcyklingar efter sig om inte det ligger andra färger bakom
Om vi säger att man har vita hybridhöns, då kan man få vita, bruna mf färger på avkommorna

Vänta tills de har fått sin fjäderdräkt och se vilka som är vilka
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 07 mar-12 kl 22:51 »
Beroende på vad som finns bakom dina ljusa columbia Sussex så finns det en lite möjlighet att man kan få gul columbia hönor efter ljus columbia föräldrar. Därför skrev jag att de bruna förmodligen är hybrider för det finns en lite chans att det inte är det  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-12 kl 09:39 »

Jag avlade ljusa Sussex i många år,  flera kullar per år, tog in obesläktade djur ibland,  men  precis alla kycklingar blev ljus columbia så länge båda föräldrarna var det.
Däremot när de  korsades mmed andra färger dök det upp flera nya varianter, bl.a. gul columbia.  Dessa anlag finns dolda även hos de ljusa,  men silverfaktorn döljer dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-12 kl 09:46 »
Får alla sussexkorsningar (där ena föräldern är ljus colombia) colombia-teckning? Skall snart kläcka sussex/hedemora-korsningar tillsammans med bovan/araucana och vill vara beredd på vad jag skall kolla på för att se skillnad på dem.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 08 mar-12 kl 10:20 »
Får alla sussexkorsningar (där ena föräldern är ljus colombia) colombia-teckning? Skall snart kläcka sussex/hedemora-korsningar tillsammans med bovan/araucana och vill vara beredd på vad jag skall kolla på för att se skillnad på dem.
Alla färger har flera gener som spelar in för att färgen ska bli ren och avla rent generatione efter generation. Lantraserna som färgmässigt blandas lite hur som helst kan ha en väldigt varierande anlsgspalett när det gäller färg och det är därför rätt svårt om inte omöjligt att förespå vad det blir för färg på en sådan blandras. Columbia teckning är dominant men du kan bara räkna med att få columbiatecknade kycklingar om du vet att föräldern är homozygot för Columbia. Dessutom finns det många gener som påverkar Columbia tecningen så att den blir ren och de lär bli lite si och så i  nästa generation. Silver är också en förutsättning för att fågeln ska bli ljus.

När det gäller din andra korsning så är den bar "säker" att sortera på kam om du vet att din araucana är homozygot, vilket är långt ifrån fallet med alla araucanor.

Jag skulle föreslå att du kläcker kycklingarna i två fack om du vill vara säker på vilka blandisar som kommer ur vilka ägg för det är inte säkert att du kan säga det helt säkert annars.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-12 kl 10:24 »
Aha, då får jag bygga en liten sarg också då och fota och skriva upp hur alla ser ut också :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

pannilanni

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-12 kl 17:28 »
Spännande med dessa färger! Lite som julafton när äggen kläcks. :)
Grejen med mina som jag sett nu är att vissa bruna har svarta fläckar längst ut på fjädrarna, kan dom fått det med från hybriderna även fast jag aldrig haft eller sett någon sån med svart i?
Har en envis Jack Russell, en ursöt blandisvalp, två halvknäppa katter, två gulliga kaniner, en hög med höns, vaktlar, en Nordis, en Welshponny och en dotter som är mer vild än tam. Tillsammans bor vi i fantastiska torpet Lövkulla!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 09 mar-12 kl 17:41 »
Mina Sussex-dv kochin korsningar blev vita och gula, med mer eller mindre columbiateckning. En tupp blev helt orange. Col blev ganska dåöig på de flesta.

Hade vit och gul col, dvv kochinen var en ickestandardiserad, var "vaniljglassvit" med lite beigare skiftningar.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser