Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hedemora hur ofta läggs äggen?  (läst 3770 gånger)

shelale

• Västergötland
hedemora hur ofta läggs äggen?
« skrivet: 05 mar-12 kl 21:54 »
Hur ofta lägger hedemora ägg?
och hur ofta lägger auracana ägg? nån som vet?

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: hedemora hur ofta läggs äggen?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 08:37 »
Det funderade jag också över så igår skrev jag ihop ett statistik-papper där jag ska anteckna tid och vem av mina hönor som lägger äggen och jag har just Hedemora och Araucana ;D Så om ett par veckor kan du få ta del av min statistik dock har jag bara två Hedemora och två Araucanor som lägger ägg just nu, den sista hönan ruvar! Alla fyra äggläggande hönor är födda i mars och april 2011.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 08:49 »
hej,

här finns statistik....

http://ekotradgard.dinstudio.se/empty_15.html

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 18:52 »
hej,

här finns statistik....

http://ekotradgard.dinstudio.se/empty_15.html

mvh

JOnathan

fast det stod ju inte i länken hur många ägg auracana lägger !

men jag skulle tro att det är runt c 300 det bror på om man använder tillskotts ljus och värp foder på vintern (Vilket jag inte gör)
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 18:55 av jan98 »
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 07 mar-12 kl 06:17 »
hej,

då jag hade araucana så värpte de varannan dag under drygt 6 månaders tid. Det ena värpte 5 ägg och sen la sig på de. Hon hann vara sur 3-4 gånger per år.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 06:28 »
fast det stod ju inte i länken hur många ägg auracana lägger !

men jag skulle tro att det är runt c 300 det bror på om man använder tillskotts ljus och värp foder på vintern (Vilket jag inte gör)
300 ägg lägger de definitivt inte per år, det är bara de allra bästa värpraserna som kommer upp i så många.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 09:32 »
Mina hedemora värper lite mer än vad som står i statistiken där. Ung 200 ägg per år blir det här.
Oräknat om de ruvar och hur det blir under ruggningen.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 09:49 »
Jag har fört värpsatestik på alla mina raser sedan vecka 1 i år. Det är ju alldeles för tidigt att uvärdera det ännu men jag kan säga att tabellvärderna som Earthangel länkade till måste tas med en gigantisk skopa salt... Att isbaren skulle klämma ur sig 250 och att Leghornen som i alla lägen är och räknas som värdens bästa värpras skulle lägga 220 ägg gör ju inte att siffrorna känns så jättekorrekta.

Dessutom skulle även en dvärgras som Miliie Fleur som aldrig har avlat för produktion värpa 245 ägg/år medan Sabelpoot värper 150 ägg/år ??? Det är ju två namn för samma ras....

Jag har haft förmånen att komma över en del äldre literatur där det står angivet produktionsresultat från kontrollvärperier och avelsstationer för vissa av de gamla produktionsraserna.  Jag är 100% säker på att dessa resultat inte är lika bra längre då i princip ingen höna har avlats selektivt efter produktionsegenskaper på 40 år eller mer. När vi pratar raser (Inte de moderna hybriderna) har jag bara hittat information på två raser/varianter som har värp över 300ägg per år i flera generationer och det är vit Leghorn, Brun Leghorn och RIR. Nu kan det förvisso finnas andra då den litteratur jag hittat främst rör Amerikanskt avelsarbete men när det gällde avel för ökad produktion så var Amerikanarna i en klass  för sig även om det fanns enstaka andra avelsprojekt som var framgånsgsrika.

Om man ska titta på dagen siffror på ex Isbar och Araucana som jag har så kan jag berätta följande. Mina hönor får ca 40% värpkoncentrat och 30% hel korn och 30 % hel vete. Dom har extra ljus så dygnet sedan mitten av december har varit med minst 11 timmars ljus. Isbargruppen består av 3 hönor som värper andra året och 5 unghönor som börjat värpa under januari. Arauccanagruppen består av 1 höna som värper andra året och 4 unghönor som börjat värpa under december och januari. För att göra en jämförelse så tar jag också med statestik på mina vita Leghorn som kommer från en gammal svensk produktionsstam. Den gruppen består av  2 hönor som värper andra året och 5 unghönor som börjat värpa under januari.

Medelvärdet på ägg/höna/vecka är baserat på värpning vecka 1-8  . Det fiktiva årsresultatet är räknat på 44 årsveckor (8 veckor går bort för ruggning) och ingen ruvning. Årresultet blir dock i verkligheten sämre då både Araucana och Isbar ruvar ibland.
Isbar 4,9 ägg/vecka/höna  Årsresultatper höna 215 ägg om ingen ruvning
Araucana 4,3 ägg/vecka/höna  Årsresultatper höna 189 ägg om ingen ruvning
Leghorn 5,8 ägg/vecka/höna  Årsresultatper höna 255 ägg om ingen ruvning

Nu kan man ju försköna siffrorna ytterligare genom att räkna produktionen på att dom inte ruggar och inte ruvar. Då får vi fram dom fiktiva resultaten

Isbar 254
Araucana 223
Leghorn 301

Dom siffrorna ser ju himla bra ut men är väldigt långt ifrån verkligheten i de flesta hobbyhönsgårdar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-12 kl 09:58 »
Intressant läsning.
Hedemorahöns

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 07 mar-12 kl 10:02 »
Väldigt intressant, ska bli spännande att läsa resultatet vid jul  =)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 08 mar-12 kl 13:03 »
Jag har fört värpsatestik på alla mina raser sedan vecka 1 i år. Har du något bra statistik-system du kan dela med dig av? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 08 mar-12 kl 13:22 »
Jag skriver på ett block som ligger i hönshuset äggen dag från dag. Varje Söndag för jag in veckans ägg på respektiver ras på ett exell-ark. En kolumn för antal ägg, en kolumn för antal värpande hönor. Tredje kolumnen räknar ut medelvärdet per höna. Medelkolumnen summeras och visar vad medelhönan värper.

Inte mer avancerat än så.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 08 mar-12 kl 13:27 »
Ok ;D då fortsätter jag som jag börjat med kolumner för varje höna och tidpunkt på dygnet som ägget är lagt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser