Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras passar sig bäst mot rovfåglar?  (läst 4574 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Vilken ras passar sig bäst mot rovfåglar?
« skrivet: 05 mar-12 kl 14:28 »
Jag ska skaffa höns framemot våren och jag har som mål att kunna ha en stor flock lösgående höns i trädgården, eftersom jag tror de mår allra bäst av det. Jag vill ha hönsen för äggen framförallt, men kommer förmodligen slakta och äta tuppkycklingar också, om det blir för många av dem.

Problemet är att vi har just mycket rovfågel där vi bor. Det bor ett korp-par och ett Ormvråk-par som seglar regelbundet över gården och pratar med varandra. Dessutom bor det en stor skatfamilj här också, så det finns många hot för mina eventuella höns!
Räv finns ju också såklart, men är lättare att stängsla ute då jag ska göra ett tätt staket runt trädgården och även ha gårdshund som vaktar dem lite.

Det finns en stor syrenberså för hönsen att söka skydd och lite buskar här och där, förutom hönshuset. Men de behöver ju vara uppmärksamma och snabba om de ser en rovfågel närma sig. Jag räknar med att det kan bli lite "svinn" på hönsen när man har dem lösa ute, men jag vill skaffa en ras som är vakna med bra instinkter så att de lättare kan lära sig att skydda sig från angrepp. Höns med småkycklingar kan jag göra en skyddad inhägnad åt, men när kycklingarna börjar bli större är det bra för dem att få vara lösa ute med mamman och äta godis i trädgården.

Vilken ras skulle jag skaffa tycker ni?
« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 16:33 av Hippievagnen »

Jennyt

• Västergötland
SV: Vilken ras passar sig bäst mot rovfåglar?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 14:37 »
Jag röstar för en lantras!.... gärna genbanksansluten ;) jag skulle dessutom säga att du kanske ska ha en ganska vaken/ allert ras.... typ Orusthöns.Tror de skulle passa dig fint. Du har ju även lugnare lantrashöns att välja på. Kolla på Kackel.se

BTW- Ormvråken som seglar i cirklar och iiiiihhhhh-ar är inget hot mot dina höns. Jag har heller inte varit med om att Korpen varit ett problem (vi har ett häckande par precis brevid) Skatorna däremot tar framförallt ägg, men även små kycklingar. El är bra mot räven >:D

Om du inte vill ha hönsen genbanksnslutna och vill ha en större lugnare variant, så Skånsk Blomme De skulle nog passa dig bra oxå, men är inga direkta ruvare, så det blir skralt med avkommor ;)

Kramen
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 06:53 av Sirpa »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 14:41 »
Jag har förlorat ganska många höns till duvhök och kungsörn i vinter  :'(. Men av mina wyandotter har jag inte förlorat en enda till rovdjur (däremot drunknade en tupp under ett slagsmål). Wyandotterna är uppmärksamma och aktiva, letar mycket egen mat, äter ganska lite för sin storlek, växer bra och är stora, så de mindre rovfåglarna ger sig inte på dem.

Dessutom är de vackra. Så de är mitt förslag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 16:31 »
Ja Jenny du har rätt! Ormvråk måste det vara!  :D
De seglar runt runt i cirklar på luftströmmarna och iiiihar så där mot varandra :)

Vad tror ni om Åsbohöns? De verkar smarta och snabba. Men har hört att de ruvar mer än lovligt. kanske sitter man där med massor av kycklingar men inga frukostägg?   ;D

Det är ju ingen nackdel om hönsen är stora och kaxiga, då katterna ska lära sig att få respekt för dem också.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 16:38 »
Det är ju ingen nackdel om hönsen är stora och kaxiga, då katterna ska lära sig att få respekt för dem också.
Men då passar ju wyandotterna in på detta också, varken mina ganska snälla katter, eller grannens jaktexperter vågar gå i närheten av dem.

Vill du inte avla på renrasiga djur, så kan du ju skaffa några olika raser. Någon som ruvar, någon som lägger ägg i roliga färger, någon som är bra till kött...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 17:06 »
Hippievagnen.... kom hit när jag har öppen laggård den 16 mars vetja, så får du spana in mina Blommehöns :) ( och de andra)

Åsbo sätter säkert katterna på plats, små kaxiga fina höns :-* ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 17:12 »
wyandotterna låter ju bra, men vet inget alls om dem. Är det en svensk ras?. Helst vill jag nog ha svenska lantrashöns tror jag.

Jenny jag kommer gärna! Vadan detta påhitt med öppen ladugård? Ska du visa alla djuren?

Vilken tid ska jag komma?  :D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 05 mar-12 kl 17:15 »
Nej, wyandotte är ju inte en svensk ras.

Vill man ha en svensk ras, så finns förutom lantraserna även Silveruddsraserna, som isbar, fff osv. Värper bra, duktiga födosökare, framtagna för svenska behov, alldeles för ovanliga, flera av dem.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 17:32 »
...men du... kom på en sak...

Frances bor väl bortåt ditt håll. Jag har bestämt för mig att hon har genbanksanslutna Kinda-höns. Jag har inte så stor koll på just dem, men det är ju rätt käckt att ha ett par genbanker ganska nära varann av samma ras. Då kan man lätt utbyta tuppar, eller ersätta vid rovdjursatacker ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-12 kl 18:06 »
Man behöver inte vara så stor för att sätta sig i respekt hos katter och även inte alltför tuffa hundar.  Det har våra dvärgwyandotter gjort många gånger, särskilt  när de är  kycklingmammor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 mar-12 kl 18:18 »
Duvhöken är värst!
Min erfarenhet är att dom vita hönsen stryker med först. Antar det beror på att se syns bättre. Så välj några som inte är vita  :)

SoloQwist

• -
« Svar #11 skrivet: 05 mar-12 kl 19:16 »
Min erfarenhet är att tuffa höns kan råka illa ut eftersom de tror sig om att kunna försvara sig mot rovdjuren och därför står kvar. Har förlorat både hönor och tuppar av B-D svarthöns på det viset.  :-\
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

yvonn

« Svar #12 skrivet: 05 mar-12 kl 20:19 »
Orusthöns.

shelale

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 mar-12 kl 21:32 »
Vi hade massor höns förut och om det var duvhök eller ormvråk vet jag inte men över 20höns försvann för mig på 2 veckor! Det var både vita och svarta/viltfärgade höns. Jag blev ju så arg! Flera stycken rovfåglar och stora som bara den också. grannen som skulle komma o fråga efter ägg en dag blev vittne till hur den bara dök ner o tog med sig en höna. Det var den störst rovfågeln han hade sett iallfall. Så var försiktig bara.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 05 mar-12 kl 21:41 »
Om du hade stora höns, så var det varken ormvråk eller duvhök. De kan inte lyfta med en stor höna. Slå den, döda den, äta den - ja. Men lyfta med en höna på flera kilo, nej, det kan den inte. Kanske har du haft besök av kungsörn, det har jag haft denna vintern.

De som blivit tagna hos mig är värphybrider och hybridkorsningar, bruna och vita var de. Samt en marantupp, men han blev nog tagen av räven. Han lyckades bli kvar ute några nätter, trots att jag letade efter honom, och uppenbarligen blev det en natt för mycket när jag missade att få in honom. Är annars mycket noga med att alla ska vara inne, tror inte jag har missat något annat djur ute det sista året, men hade många tuppar i vinter, och maranen var inte sams med de andra, så han gömde sig ute.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser