Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du ha ett meningsfullt arbete mot mat och husrum ?  (läst 8476 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Vill du ha ett meningsfullt arbete mot mat och husrum ?
« Svar #20 skrivet: 28 nov-06 kl 18:46 »
Kan man dra slutsatsen att det inte finns pigor och drängar längre i lantbrukets Sverige i och med detta?
Jodå de finns både i Sverige och i mina trakter. Dock inte många som jobbar för tak över huvudet, lite käk och "trevligt sällskap".
Hos mig kostar enklare men kunnig gårdshjälp c.a 50-100 dollar/dag under bordet. Vill du ha maskinförare eller mer avancerad hjälp får man vara beredd på att punga ut med det dubbla.
Drängajobb lär aldrig försvinna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #21 skrivet: 28 nov-06 kl 19:54 »
Vad kostar det att hyra en fristående stuga i sverige idag? Och mat? Lägg där till tanken att vissa betalar tusentals kronor per termin för liknande kunskaper som ev. erbjuds. Och ingenstans vad jag kan se, står det hur många timmars arbete det gäller som utbyte.

Om jag hade varit frisk, singel och arbetslös hade jag faktiskt kunnat tänka mig arbetet.

Jag hade däremot inte svarat på det första inlägget i denna tråd. Utan hade det stått lika specifiserat som i det andra inlägget, minus det sura så hade det varit riktigt lockande.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 28 nov-06 kl 21:35 »
Vad kostar det att hyra en fristående stuga i sverige idag? Och mat? Lägg där till tanken att vissa betalar tusentals kronor per termin för liknande kunskaper som ev. erbjuds. Och ingenstans vad jag kan se, står det hur många timmars arbete det gäller som utbyte.

Om jag hade varit frisk, singel och arbetslös hade jag faktiskt kunnat tänka mig arbetet.

Jag hade däremot inte svarat på det första inlägget i denna tråd. Utan hade det stått lika specifiserat som i det andra inlägget, minus det sura så hade det varit riktigt lockande.
Ja är man frisk, singel, arbetslös, barnlös, skuldfri, bilfri, har gott om kläder, hygienartiklar, och inte är beroende av cigarreter, snus, kaffe eller annat som kostar pengar och inte har större ambitioner än att sitta i ett hus och äta tilldelad mat sin fritid igenom så kanske det skulle låta lockande.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

MikaelaL

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 25 dec-06 kl 13:00 »
Det var ett tag sedan senaste inlägget, men jag är en av de medlemmar som inte är inne så ofta och vill gärna bidra med min erfarenhet av sådant arbete som Ricco annonserat.

Jag tycker att det är olyckligt att du har haft sådan otur med din annons. Jag önskar att jag varit i Sverige nu, då hade jag gladeligen slutat mitt vanliga kneg och kommit och hjälpt till. Det låter kul och jag hoppas att ni får tag på en lämplig arbetskamrat.

Jag förstår att du blivit besviken på responsen du fått på din annons. Jag tycker dock att det är viktigt att inte dra alla över en kam, och att komma ihåg att detta är ett öppet forum där du kommer att möta både seriösa och oseriösa personer. Precis så som det är i vanliga livet. Jag blir inte sårad av det du skrivit om mig och andra forumsanvändare. Men jag tycker att din kommentar den 15 november var onödig.

Jag har jobbat på ekologiska gårdar utan att få lön. Jag har inte bara kunnat stanna i ett land en längre tid, utan också lärt känna de människor som bor och brukar marken där. Det har gett mig en fantastisk insyn i hur andra familjer fungerar. Hur det är att leva i de länder jag har besökt. Jag har träffat många som, liksom jag, drömmer om ett hållbart samhälle som tänker längre framåt än nästa år. Jag har lärt mig att driva får till häst, klippa får, rida utan sadel och träns, köra traktor, laga elektriska stängsel, gräva vattendammar, plantera träd, bygga vattenuppsamlingssystem, bygga cob hus, halmhus, trähus, däckhus. Jag har hjälpt till att färdigställa statyer. Pratat tonårsproblem med barn och föräldrar. Jag har lärt mig att brygga öl, baka bröd, göra egna salvor, kombucha. Jag har varit på födelsedagskalas, dop, begravningar, bröllop, små och stora festivaler tillsammans med mina "arbetsgivare". Jag har sovit i skjul, tipi, yurt, vardagsrum och tält. Jag har hittills inte känt mig utnyttjad. Jag känner mig inte som en slav. Eller som att det arbete jag gör inte är värt någonting. Jag undrar hur mycket pengar jag har sparat under dessa år då jag inte har betalat för mitt uppehälle. All den kunskap jag fått vet jag inte om jag haft idag om jag inte gladeligen hade tagit mig an dessa jobb. Jag har också hållit kontakten med de flesta av de människor jag har jobbat för.

Jag inser att det är en lyx i sig att kunna resa och arbeta på det sätt jag gör, och jag är tacksam för det. Jag har inga skulder som ska betalas tillbaka och jag är inte rädd för att resa ensam.

Jag hoppas att ni alla har en härlig långhelg och att vetskapen att vi nu går mot ljusare tider värmer er.

Vänliga hälsningar,
Mikaela

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser