Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du ha ett meningsfullt arbete mot mat och husrum ?  (läst 8479 gånger)

Ricco

• Gäst
Är du djur och naturintresserad och vill arbeta mot mat och husrum (och trevligt bemötande) är du välkommen att höra av dig. Eget boende i litet mysigt gårdshus. Hör av dig om du är intresserad och inte har några direkta planer för de närmaste månaderna så berättar jag mera. Helt seriöst och ärligt.

Ricco

• Gäst
Re:Vill du ha ett meningsfullt arbete mot mat och husrum ?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-06 kl 18:10 »
Undertecknad lade ut ovanstående annons "Vill du ha ett meningsfullt arbete ........................." för ett tag sedan på "Alternativ. nu.
En ytterst seriös annons där vi sökte kontakt med en intresserad person till hjälp på vår gård med tonvikt på arbete under sakkunnig arbetsledning med att restaurera ett ca. 5 hektar stort natur och kulturområde. En kontakt och samarbete på ömsesidiga primisser.
Området det handlar om ligger mycket naturskönt beläget på en stor udde med vatten på tre sidor. Gjorda inventeringar av Länsstyrelsen med flera myndigheter har visat att området har mycket höga naturvärden och det är högsta prioritet att området restaureras snarast möjligt. Inom området finns fornminnen, mycket vackert upplagda odlingsrösen, även s. k "hackerör", gamla terrassodlingar i söderlägen med kallmurade stödmurar, stenmurar i stort antal som avgränsar de olika gamla odlingarna samt husgrunder. Området hyser också en myckenhet av "rara växter" såsom "nattviol, adam och eva, slåtterfibbla, jungfrulin" m. m. m. m. Av träd förekommer bl. a alm, lönn, ask, al, björk, rönn, ek samt gran och tall m. m.
Området kommer att under hösten och vintern 2006/2007 att restaureras genom röjning samt gallring. Allt ris efter avverkningen kommer att eldas inom området. Stenmurar samt odlingsrösen skall restaureras på ett pietetsfullt sätt. Genom restaureringsåtgärden kommer området förhoppningsvis att åter hysa en myckenhet av de ovan nämnda arterna i fältskiktet. Området kommer att stängslas för får (behornade gutefår) som fr. o. m våren 2007 kommer att periodvis beta området för att hålla efter lövslyuppslagen och bevara områdets karaktär.
Vi annonserade efter en seriös person som mot mat och logi skulle tänkas vara intresserad av ett MENINGSFULLT ARBETE och praktik i hur man på ett hänsynsfullt sätt restaurera en "blandlövhage" med värdeklass R. Ett trevligt arbete i kombination med massor av frisk luft och möjlighet till givande fritidsaktiviteter. Boende i mindre friliggande stuga på gården. Möjlighet att hjälpa till med skötseln av gårdens djur, bl. a en genbank "åsbohöns". Trevligt bemötande och umgänge med jordnära männinskor med ett mycket gediget kunnande när det gäller "livet på landet". Mot bakgrund av det ovannämnda beslöt vi oss för att annonsera på Alternativ. nu som vi bedömde vara rätt forum för att finna en lämplig seriös naturintresserad person med ambition att genom praktiskt arbete och handledning lära sig mer om "livet på landet" och hur man restaurera ett värdefullt naturområde.

Men ack vad vi bedrog oss !

De personer som svarat på annonsen har visat sig allt annat än seriösa. I mailen har de framhållit sitt enormt stora intresse samt arbetsvilja. Efter mer eller mindre utförlig information rörande projektet har de flesta valt att "droppa av" utan ett livstecken. Med andra ord har de inte ens "orkat" meddela att de ej längre var intresserade av det utannonserade arbetet. Knappast seriöst anser vi.

Med anledning av denna nya erfarenhet infinner sig osökt tanken:

Är det enbart "flummiga naturromantiker" som besöker Alternativ. nu och kollar in annonserna (och slänger iväg ett mail)och orealistiskt fantiserar hemma på kammaren om allt det underbara som händer i naturen och som man önskar sig delaktig i?

Tyvärr verkar det vara så. Verkligheten för oss realistiska jordnära landsortsbor är troligen mycket annorlunda. Vi har nu gett upp och inser att det knappast är troligt att finna någon verkligt seriös och verklighetsförankrad person som hjälp för ifrågavarande projekt här på Alternativ. nu.

Tråkigt men så tycks det vara dessvärre.

Med Vänlig  ???Naturhälsning

Per H.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 nov-06 kl 20:08 »
Det ser ut som om du annonserar efter slavarbetare. Jag tror inte det är så lätt att hitta sådana, varken på landet eller i stan.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 15 nov-06 kl 20:20 »
Ricco

Nu bor jag lite avigt till, men hade jag bott närmare dig hade jag kunnat hjälpa dig med det mesta du behöver hjälp med mot skälig ersättning.
Att erbjuda mat och husrum mot heltidsarbete är dock inget som låter speciellt intressant.
Det är sådant man bjuder på utan motkrav när någon behöver det.
Jag tror säkert att du kan hitta kunnigt folk som kan tillgodose dina behov men du får nog vara beredd att kompensera dom lite mer rättvist för deras arbete och kunskaper då.

Den svenska riksdagen fastslog den 9 oktober år 1847 att slaveriet skulle avskaffas. Sedan dess är det ganska svårt att få folk att arbeta med bara mat och tak över huvudet som ersättning.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

SvenS

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-06 kl 03:06 »

Släng upp lite cash under bordet också, så ska du se att det löser många ev. problem.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #5 skrivet: 16 nov-06 kl 08:20 »
Tjaa, de svar du fått återspeglar väl verkligheten rätt väl. Antingen vill folk ha betalt eller så är de ganska så flummiga här. Det är ju inget fel med det. Det är möjligt att ni får söka er till andra platser där hjälp kan finnas att få.

Men att byta arbetskraft mot mat och husrum är inte så enkelt. Du/ni efterfrågar ganska så speciell arbetskraft och under en längre tid. De flesta vet inte ett smack om kulturmiljöer och värdeklasser och vad som kan vara meningsfullt arbete och för vem. Att elda ris, släpa fram ved och timmer och stappla sten samt hägna in områden med stängsel är i och för sig meningsfulla arbeten för den som sedan ser resultatet. Men den som utför jobbet må ju också kunna ta del av det hela i sin framtid.

Det finns mycket frisk luft här och där och det finns otroligt mycket meningsfulla arbeten att välja mellan om det bara gäller mat och hus som bytesobjekt.

Så vad du/ni erbjuder i byte är egentligen "er trevlighet och ert umgänge" mot ganska enkelt fysiskt arbete.

Det finns vissa problem med detta utbytesförslag. Det är svårt att veta om bytet blir likvärdigt. I synnerhet som det i dagens tidevarv är fullständigt hopplöst för folk att hitta varandra med något sånär lika personkemi. T.o.m. enäggstvillingar tycks ju ha problem med att fördra varandra. Men även om ni är supertrevliga så blir ni alla ändå på något sätt tvugna att "gifta er med varandra". Sådant är inte lätt om det så bara är för ett halvt år.

De som lättast kan tänkas komma är väl människor som är på vandring, moderna luffare. De stannar en vecka eller två. Att lära sig livet på landet kan man ju göra under dessa två veckor. Man får en glimt av det så att säga. Eller så bosätter man sig där för gått under några år. Först då lär man sig.

Sverige ligger på femte plats på välståndsligan i världen. Länsstyrelsens tjänstemän har mycket höga löner när de gjort sin inventering av eran gård. De har levt fett och gott. I det här landet är det därför mycket svårt att göra de byten som ni försöker. Jag tror ni får svårt att få någon svensk att nappa utan penningbetalning. Men ute i världen är situationen en annan. Där finns det gott om folk som luffar omkring - som är fattiga eller/och vill ha lite mat och hus mot lite enkelt arbete. Om dessa läser detta forum vet jag inte. Troligtvis inte.

Men lycka till hur som helst.

naggen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-06 kl 08:34 »
Så, så.
Nu skall ni inte vara alltför "stygga" emot Ricco.
Han hade faktiskt lagt in sin annons under "Jobb och tjänster".
Det är ju exakt det han erbjuder, respektive, söker efter.

Men jag ställer mig lite frågande till ett par uttalanden i hans lååånga inlägg.

Verkligheten för oss realistiska jordnära landsortsbor är troligen mycket annorlunda.

Var finns realismen i Riccos begäran?, och

Vi har nu gett upp och inser att det knappast är troligt att finna någon verkligt seriös och verklighetsförankrad person som hjälp för ifrågavarande projekt här på Alternativ. nu.

var är verklighetsförankringen?

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #7 skrivet: 16 nov-06 kl 15:16 »
Ricco vill väl veta varför han fått sådana "konstiga" svar. Alltså, lägger man in en sådan annons så får man nog de svar han fått. Och anledningen därtill är nog vad övriga svarat på olika sätt.

Så ingen är nog "stygg" mot Ricco.

Han uppfattar "sitt projekt" på sitt sätt. Andra uppfattar det helt annorlunda. Misstämigheten kan ju vara hur man formulerar sig när man ser projektet från så olika nivåer/världar.

Om Ricco själv skulle vilja hoppa på någon annans projekt under samma förutsättningar så är ju formuleringen okey från hans sida.

Jag tycker ändå inläggen som sådana är intressanta ur den aspekten att det visar på hur vi kommunicerar och hur vi värderar våra egna liv/livssituationer i förhållanden till andra.

Vid alla slags byten (eller köp och sälj) måste ju båda parter bli nöjda. (Både säljare och köpare måste bli nöjd. Annars fungerar det hela inte.

Nephel

« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 15:53 »
Ricco, får jag som är nyfiken av mig ställa en enkel fråga? Jag antar att jag får det.

Är du adlig?

/Nephel

Alva

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 16:46 »
Jag för min del undrar vilka som mot enbart mat och husrum kan frigöra så pass lång tid . En arbetslös kan det ju inte handla om, de har ju skyldighet att redovisa sin tid osv, en sjukskriven kommer inte heller på tal. En ålderspensionär?, tja, det får vara en väldigt frisk o stark sådan då.
Skall man se det som oavlönad praktik?
En ungdom som bor hemma då?
Utbudet av folk som kan ställa upp på de villkor som annonsören eftersöker är nog inte så stor.
Säkert finns det någon som skulle kunna se det dom en fin möjlighet att gör en insats för miljön, som ser fram emot att vistas utomhus i kylan utförandes rätt enformigt kroppsarbete för att sedan få ett mål lagad mat serverat under trevliga former av trevliga värdar.
Men efter att ha läst det Ricco skrev senast så verkar den där trevligheten sitta rätt löst.
Föraktet bubblar och skvätter indignerat över dessa flummiga stabor som sitter på sina kammrar och tycker men inte är kapabla att göra rätt för sig när de ställs inför ett finfint erbjudande.
I sin ilska över detta ofattbara att de som svarat backat ur,,,
man undrar varför de gjorde det? ,,,så förpassar Ricco alla Alternativs användare till en soptipp av flummiga ,lata pratmakare utan verklighetsförankring .
Det där inlägget gör mig sur, förbannad, det är så trist med den sortens attityd .

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 16 nov-06 kl 18:03 »
Jag tycker inte heller att svaren till ricco varit elaka.

Min uppfattning om de flesta härinne liksom jag själv är arbetande familjefäder och familjemödrar som försörjer sig själva med de medel dom har till förfogande.
Att kalla dem för "flummiga naturromantiker" för att de inte har möjlighet att se till sin försörjning med oavlönat heltidsjobb är väl näst intill infantilt.
Det borde vara självklart att erbjuda skälig ersättning för utfört arbete.
"Frisk luft och meningsfullt arbete" har jag gott om själv och oavlönat sådant mättar inte mina barns magar eller betalar lån på hus och/eller foder till mina djur.
Trist att du Ricco inte inser att allt inte handlar om ditt projekt utan om människors behov av att kunna försörja sig och de sina framför dina "hackerör och terassodlingar".
Med lite mer ödmjukhet och respekt för andra samt skälig ersättning för andras arbetsinsattser skulle du komma så mycket längre än du gjort idag.

Some give it all."

Ricco

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 nov-06 kl 18:14 »
Vill framföra ett varmt TACK för samtliga inlägg i den debatt vi startade upp i går genom att framföra vissa reflektioner på responsen av att annonsera här på Alternativ. nu, under rubriken "Jobb och tjänster".

Kan konstatera att vi lyckades engagera besökare här över all förväntan, av mängden inlägg och synpunkter att döma.

Vill klargöra några detaljer som kanske inte framgick tillräckligt klart av gårdagens reflektioner. Under rubriken "Jobb och tjänster" framgår klart att det kan handla om bl. a lärling och/eller praktiktjänst. Av mitt inlägg (samt svar) framgår klart att det handlar om ett arbete där vederbörande skulle få lära sig under sakkunnig ledning hur det går till att restaurera ett hagmarksområde med allt vad det innebär. Ett förvärvande av kunskap vederbörande förhoppningsvis skulle kunna ha framtida glädje och nytta av att behärska.

Vidare handlar det faktiskt om en "allmännyttig" insats för att för framtiden bevara ett speciellt naturområde, till glädje för den stora allmänheten som genom vår fantastiska s. k "allemansrätt" har möjlighet att vistas fritt i skog och mark och njuta av olika naturtyper. Således är det inte för något egoistiskt självändamål vi söker medhjälpare till restaureringsprojektet. Vill också betona att det för markägaren enbart handlar om stora ekonomiska utgifter samt omfattande eget arbete att restaurera ett område av detta slag. Således enbart ideellt arbete från början till slut för att ett unikt naturområde skall bevaras för framtiden och göras tillgängligt för den stora allmänheten.

Mot bakgrund av detta faktum anser vi att annonsen är ytterst seriös och enligt vår uppfattning handlar det verkligen inte om någon typ av utnyttjande "slavarbete".

Kan emellertid konstatera att ingen av de mer eller mindre upprörda debattörerna har lyckats att besvara frågan varför personer här på Alternativ. nu svarar på en annons med följande rubrik:

VILL DU HA ETT MENINGSFULLT ARBETE MOT MAT OCH HUSRUM ?

När man sedan inte tycks"orkar" med att besvara ett vänligt och uttömmande svar samt uppmaning att ringa för vidare kontakt, trots att man i sitt svar på annonsen framhåller hur intresserad man är av att syssla med denna typ av naturvårdsarbete mot rubricerade ersättning. Om man nu i likhet med flera här på debattsidan anser att det är "slavarbete" det handlar om, står det ju dessa fritt att avstå från att svara på denna typ av annonser.
Sedan kan man ju alltid fundera över vad en "arbetsinsats" av detta slag, mot vad som ovan redovisats, är värd i lön? Det står var och en fritt att ta reda på (genom Skatteförvaltningen) vad mat och logi av det slag vi erbjuder i vår annons är värt i rena pengar.
Avslutningsvis vill vi informera om att vi nu "lägger ner" våra försök att skapa en meningsfull ömsesidig relation med en verkligt naturintresserad person för ifrågavarande projekt här på Alternativ. nu. Kommer också att avsluta fortsatt disskusion i ämnet då vi bedömer att det knappast leder någon vart. Till syvende och sist tycks ju ändå allt i vår värld handla om pengar och ekonomi. Att "bjuda" medmänniskor och en naturintresserad allmänhet på en naturvårdsinsats är inget man ska syssla med om man inte får bra bra betalt för sitt arbete. Bäste läsare av dessa rader, begrunda och fundera nu i lugn och ro innan du skriver nya inlägg om hänsynslöst utnyttjande av slavarbetare o. dyl.

Bästa Naturhälsning till alla från ......

Per H.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 16 nov-06 kl 18:28 »
Ricco.
Det handlar inte bara om pengar. Men pengar behövs. Samhället vi lever i kräver att vi betalar för att få finnas till.
Jag skulle tro att det är ytterst få härinne som inte har räkningar att betala och jag har svårt att se vart du skall hitta ett forum som befolkas av människor som inte behöver pengar.

Mat och husrum i all ära, men det räcker liksom inte till som ersättning för ett heltidsarbete i västvärlden oavsett tabeller från skatteförvaltningen.

Så du får nog antingen spotta i nävarna och ta tag i ditt eget projekt eller erbjuda en ersättning som ger folk möjlighet att kompensera den tid du vill ha av dem.
Some give it all."

mirakel

• Närke
« Svar #13 skrivet: 16 nov-06 kl 20:55 »
Den sorts självuppoffrande idealism som Ricco efterlyser finns knappast idag.

flisnisse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 nov-06 kl 18:01 »
Angående Ricco och hans erbjudande om ett meningsfullt arbete........
 Är det så "många" som "droppat av" utan att ens "orkat" meddela Ricco sitt beslut, fast de i sitt svar på annonsen anmält sitt "enormt stora intresse och arbetsvilja"
Då måste man undra var felet ligger?
"Alla, de många" kan inte varit "flummiga och oseriösa", nån av dessa "många" måste varit intresserad på riktigt.
Alltså: Hos "Alla" måste ha uppståt samma känsla, "alla" måste ha upptäckt samma sak hos Ricco. Kanske oseriösitet, stävan efter nån ekonomisk vinning på gratis arbetskraft osv osv ...inte vet jag. Men "Alla" måste ha dragit samma slutsats efter sin kontakt med Ricco.
Därmed sagt: Felet måste sökas hos Ricco!
Så, bäste Ricco, L.H: Att basunera ut sitt misslyckande i etern och spruta sin galla över hederliga läsare av alternativ. nu, var väl osmart. Låt bli att spotta i motvind i fortsättningen!

kallekalkon

« Svar #15 skrivet: 17 nov-06 kl 21:59 »
Jag citerar Gouldqween(eller hur det stavas)detta är ingen diskutionsplats det är en annonssida starta ett eget ämne och diskutera saken vidare,synd att jag är upptagen i tre år framöver annars hade jag nappat direkt

caorina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 nov-06 kl 23:36 »
Är du djur och naturintresserad och vill arbeta mot mat och husrum (och trevligt bemötande) är du välkommen att höra av dig. Eget boende i litet mysigt gårdshus. Hör av dig om du är intresserad och inte har några direkta planer för de närmaste månaderna så berättar jag mera. Helt seriöst och ärligt.

låter som "hästfolket" tycker jag, kräver masssor utav arbete utav den enskilde till mat och husrum.
Vem vill jobba gratis?
om du ej själv kan tänka dig att jobba gratis ska du ej lägga ut sådana här annonser.
jag VILL jobba med hästar, men jag ska ha betalt också och där tar det stopp,för folk har ej råd att betala för det.

goldqueen

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 18 nov-06 kl 15:44 »
Tycker inte man ska ha en debatt i ett annonsforum, MEN, tror mej förstå att här har länsstyrelsen gett pengar till en restaurering som endast markägaren tar del av. Dessa pengar ska alltså pyttsas ut och behållas av han som ska lärar ut (och tydligen fungera som lärarens "lön") mot en "hyra" som är "fritt boende" och betalningen är mat. Kanske det då istället hade funnits en möjlighet att erbjuda ett "jobb" mot vanlig betalning eller en praktik som kanske kunnat gå genom arbetsförmedlingen så kanske någon i närheten som redan har sitt boende hade kunnat ta chansen?  Men att det är ett bidrag med till restaurering låter ganska självklart när det handlar om naturvärden. Samt stödrätt för bete....

Visst kan man tänka på vad hyra och mat kostar men detta är ju individuellt. Finns ju de som nöjer sig med tält och korngröt och istället vill ha pengar att få i handen.

Detta är bara en reflektion. Som sagt nu bör jag bita mig i tungan eftersom jag inte tycker om debatter i annonser utan tycker man ska kunna annonsera fritt utan att alla lägger sig i. Aj då men det är ju en reflektion, men det kändes i tungan..... :-\

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #18 skrivet: 27 nov-06 kl 09:29 »

Sverige ligger på femte plats på välståndsligan i världen. Länsstyrelsens tjänstemän har mycket höga löner när de gjort sin inventering av eran gård. De har levt fett och gott.

Ha ha ha haaaaaaaaaaaaaaa; herregud jag håller på att skratta ihjäl mig!!! Exakt vad tror du man tjänar på att jobba på länsstyrelsen?? Jag gör nämligen det förstår du, och jag kan säga att det finns måååånga jobb man tjänar myyyycket bättre på än här. Skulle nästan tjäna bättre på att jobba som Personlig Assistent än att jobba här. Som det ser ut nu i alla fall! ;D ;D ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 28 nov-06 kl 16:18 »
Kan man dra slutsatsen att det inte finns pigor och drängar längre i lantbrukets Sverige i och med detta?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser