Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjar funderingar ang Kalkoner  (läst 8034 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
nybörjar funderingar ang Kalkoner
« skrivet: 27 feb-12 kl 10:43 »
Hej! Jag funderar på att skaffa kalkoner till våren. Men har lite frågor till er rutinerade.
Tänkte ha ca 4-5 st. Var av några blir mat till hösten.

Hur mycke foder behöver kalkoner om de har fri tillgång till växter och annat smått och gott?( tänkte inte super göda inför slakt)
Håller de sej hemma i närheten av sitt hus eller måste man stängsla in dem? (Har höns och ankor som går fritt sommartid.)
Hur stort hus behöver de natte tid? Kan man ha moddel hudkoja? Eller måste de ha högt i tak?
Hur ruvliga är kalkoner? om man skulle spara ett par kan man räkna med att få kycklingar året efter?
Hur mycke plats behöver två kalkoner vinter tid? De skulle isf gå med hönsen, huset är ca 12km2 och ute gården 7*7m. Har 15 hönor där.
Har annars ett plåtskjul som kan byggas om till kalkonhus om det behövs.
Hur köld tåliga är kalkoner? Hönshuset är isolerat men har ingen pålitlig el och därav ingen uppvärmning.

Ja tror att det var allt..... :)

Tacksam för alla svar och tipps!

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: nybörjar funderingar ang Kalkoner
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 09:39 »
Putt!
Har läst runt lite men undrar fortfarande lite....
om värme vintertid och utrymme och ungeförlig matåtgång.
ska man bygga eget eller kan de gå med hönsen?

Tacksam för alla svar ;)

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 12:06 »
Hej!

Nu är inte jag så erfaren med kalkoner, vi har haft våra sedan början på januari ung. Kalkoner tål mycket kyla dom kommer från kallt land. Dock kan det vara en fördel att ha isolerat då dom till exempel, gillar att va ute i ur o skur och då lättare torkar när de kommer in. Så isolerat är inte helfel. Vintertid äter dom en hel del, där kan nog oxå värme spela in då dom äter mer för att hålla värmen. Jag skrev nog någon tråd om foderkostnader, var den nu är någon stans. Dom kan gå med höns. Kom inte ihåg vad lagen sa om  utrymme per kalkon, men större än det är att föredra. Vet ej om du blev klokare  :P  ::)

MVH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Mikrogård

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 23:57 »
Jag födde upp 7 kalkoner från ägg förra sommaren varav jag behöll två. Under första veckorna i deras liv tyckte jag inte dom åt överdrivet mycket men sen!!! Oh my god alltså! 7 kalkoner (6 tuppar, 1 höna) åt 60kg foder på en månad plus grönt. Jag kan inte fatta hur dom kan ta 39kr/kg i affären för kalkon...

Mina två kalkoner bor ihop med tre myskankor i ett utrymme som är ca 5m2 med ståhöjd i tak. Ju mindre utrymme dom har på natten att värma upp desto bättre tycker jag, sen ska det vara smidigt att göra rent eftersom dom skiter som elefanter. Sen är mina fåglar ute från tidig morgon till sen kväll, jag brukar ta in dom innan det mörknar. Av nån anledning väntar dom på mig med att gå in, kanske för att dom får alla goda matrester då... Kalkonerna vill gärna ha sittpinnar och ankorna verkar föredra sitthyllor.
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 11:45 »
Hur mycket mat en kalkon behöver.. tja får dom fri tillgång så proppar dom i sig hur mycket som helst.. och växer därefter..

Mina fick ca 3-4 dl per kalkon och dag + allt grönt de kunde stoppa i sig (gick fritt ute) .. massor av nässlor försvann..
Fick öka givan när de blev äldre.. nu får de en blandning av (korn + vete +havre).. ca 1liter / djur och dag.. då blir det kvar en del.

Våra bodde i en fd lekstuga.. de gillade att sova på pinne.. men tänk på att den ska vara grov och stark.. vi hade en 2x3 tum på högkant
Har dock BUT på 12-15kg..  De sov ofta ute under bar himmel.. gick bara in om det regnade.. så vi byggde en ställning ute med tak.
Som unga kycklingar är de känsliga mot fukt och kyla.. men när de fått fjädrar verkar de tåla vad som helst..
Våra ville bo ute i snön.. och -15??? Det fick de inte  ;) .. de ska få flytta ut ur hönshuset så snart snön har gett sig iväg..

Gick helt fritt och var mycket sällskapliga.. men när de blev större och la kabel ala hundstorlek.. så blev det en större inhängnad.. (fick sanera altanen och hallgolvet.. jo de följde gärna med in.. fast de inte fick.)  :-X
Kanske skulle säga att det blev huset som hängnades in.. inte kalkonerna...  :-[
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 12:27 »
Gick helt fritt och var mycket sällskapliga.. men när de blev större och la kabel ala hundstorlek.. så blev det en större inhängnad.. (fick sanera altanen och hallgolvet.. jo de följde gärna med in.. fast de inte fick.)  :-X
Kanske skulle säga att det blev huset som hängnades in.. inte kalkonerna...  :-[

det där känner jag igen!
vädrade gäststugan häromdagen och lite senare på eftermiddagen hade hela kalkon och påfågelgänget försvunnit.... hittade hela högen chillande i soffan framför TV:n  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Mikrogård

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-12 kl 17:55 »
Hahaha! Skitroligt ju  ;D
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 17 apr-12 kl 15:56 »
Hej tack för alla bra svar. Nu sitter jag här och väntar på att kläcken ska bli ledig och att äggen ska komma :)
Blir små kalkoner i slutet av maj hoppas jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1712 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser