Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjare! (vill ha blandad flock)  (läst 4347 gånger)

MånGubbe

nybörjare! (vill ha blandad flock)
« skrivet: 25 feb-12 kl 18:10 »
Hejsan!
Vi är på väg att skaffa lite höns, och har fått tillstånd för 10 höns och 1-2 lågkacklande tuppar :P
sååå till detta med vad man då bör kombinera! vad skulle ni rekommendera? Min dotter vill gärna ha blommehöns och jag gillar silkes / brahma. vi vill ju gärna ha massa ägg, men ska inledningsvis inte låta dem ruva. Kommer ha en utegård, och en lekstuga som bas.
vilka tuppar gal minst / lägst och passar bra med vad som helst av för härliga höns?
Det ska bli spännande! :)

Min tjej har tidigare haft höns, och vår närmaste granne också, men det var ett tag sedan.

tacksam för info! vi bor i Boråsområdet, om det dessutom finns någon i närheten som säljer höns fram i april månad :)

allvetarn

• Skåne
SV: nybörjare! (vill ha blandad flock)
« Svar #1 skrivet: 25 feb-12 kl 18:26 »
Hej!
Jag har själv ett par brahmor och dom är väldigt lugna och snälla på alla sätt och vis. Tupparna gal dessutom inte så mycket och väldigt dovt, så det är ju en fördel om man har grannar.
Brahmorna lägger väl "lagom" mycket ägg, hehe, det är ju inte så det sprutar ut ägg. ;)
Och om man senare vill ha kycklingar så ruvar dom gärna och är bra mammor. :)

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 25 feb-12 kl 20:03 »
Kanske en brahma tupp vore lämpligt pga det dovare galandet och så nån ras som lägger hyfsat med ägg och inte är en dvärgras som hönor?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

MånGubbe

« Svar #3 skrivet: 25 feb-12 kl 21:46 »
Jaha, det var ju bra info! tack!
Så hur skulle det då vara med en brahmatupp och två hönor brahma, och två hönor skånsk blommehöna, 2 silkeshönor och ett par orpingtonhönor, låter det som en bra start? eller är det en tokig kombo?

tack för svaren!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 21:57 »
Om man ska ha en blandad grupp av höns så rekommenderar jag att välja tuppar av någon av de mindre raserna. En stor Silkeshöna väger knappt 1,5kg och en Brahma tupp närmre 5 kg. Det brukar förvisso gå bra  med stor klumpar som parar små hönor, så dom blir sällan skadade. Men i värsta fall tycker dom det är obehagligt med en jättetupp på ryggen och då kan det sluta med att dom bara sitter och trycker i något hörn och gömer sig för tuppen.

En stor Silkestupp är också trevlig och brukar inte vara alltför högljud.  Det kommer förmodligen funka bättre med de damer du vill ha  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MånGubbe

« Svar #5 skrivet: 25 feb-12 kl 22:14 »
Om man ska ha en blandad grupp av höns så rekommenderar jag att välja tuppar av någon av de mindre raserna. En stor Silkeshöna väger knappt 1,5kg och en Brahma tupp närmre 5 kg. Det brukar förvisso gå bra  med stor klumpar som parar små hönor, så dom blir sällan skadade. Men i värsta fall tycker dom det är obehagligt med en jättetupp på ryggen och då kan det sluta med att dom bara sitter och trycker i något hörn och gömer sig för tuppen.

En stor Silkestupp är också trevlig och brukar inte vara alltför högljud.  Det kommer förmodligen funka bättre med de damer du vill ha  ;)

Kanonbra, tack för tipsen :)
Nu ska det bara byggas färdigt och göras klart en hönsgård, sen när vi väl är hemma och helger så får de ju ändå knata runt i gräsmattan och på vår tomt :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 26 feb-12 kl 07:11 »
Jag tycker att du ska åka runt på "studiebesök"  hos hönsfolk i trakten, du får se raserna i verkliga livet, och du lär få många praktiska tips.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MånGubbe

« Svar #7 skrivet: 26 feb-12 kl 07:54 »
Jag tycker att du ska åka runt på "studiebesök"  hos hönsfolk i trakten, du får se raserna i verkliga livet, och du lär få många praktiska tips.

Jo, så vill vi gärna också göra, men känner inte så många som har, bara en på mitt jobb, och där har vi varit och lånat material, böcker och annat

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 26 feb-12 kl 08:24 »
Kontakta Knallebygdens rasfjäderfäklubb.  Slå upp Svenska Rasfjäderfäförbundets hemsida,  där finns länkar till lokalklubbarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MånGubbe

« Svar #9 skrivet: 26 feb-12 kl 09:16 »
Kontakta Knallebygdens rasfjäderfäklubb.  Slå upp Svenska Rasfjäderfäförbundets hemsida,  där finns länkar till lokalklubbarna.

Hejsan! Tack för förslaget, de har årsmöte idag, om några timmar men det blir lite väl snabbt inpå, har för mycket att göra annars hade vi åkt dit :)

Josie82

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-12 kl 21:07 »
Jag har lite olika raser och dom jag är mest nöjd med är Rubinhönorna. Mycket sociala, framåt, lagom stora som lägger ett runt, fint, stort, brunt, prickigt ägg var om dan.
Annars är min bramhahöna mycket vänlig, lugn och mysig. Är lite sugen på att testa nån silkeshöna också. Kul med ny flock, Lycka till!
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 26 feb-12 kl 22:56 »
Jag har lite olika raser och dom jag är mest nöjd med är Rubinhönorna. Mycket sociala, framåt, lagom stora som lägger ett runt, fint, stort, brunt, prickigt ägg var om dan.
Annars är min bramhahöna mycket vänlig, lugn och mysig. Är lite sugen på att testa nån silkeshöna också. Kul med ny flock, Lycka till!

Hur ser Rubinhönor ut? Försökte mig på att googla men hitta inte nått ::)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Josie82

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-12 kl 08:04 »
Försöker bifoga en bild på Rubinhönor. Dom två svarta med gul hals är rubin.
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Josie82

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-12 kl 08:11 »
Rubin

Husfrun

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-12 kl 09:34 »
Brahmor är väldigt trevliga:) våra är lugna och fina (men äter som hästar..) silkeshöns däremot är supertrevliga! lugna och fina och äter lagom ;D men jag skulle skippa blommehönsen..vi har haft och de är ganska så flaxiga och hispiga av sig, jag har hört flera som säger samma sak...de skapade bara oreda i flocken så jag sålde våra! sedan är ju silkes bra då de i princip saknar flygförmåga, våra blomme däremot flaxade upp i träd lite här och var..

hönipöni

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 27 feb-12 kl 09:44 »
Vi har en härligt blandad flock och jag måste säga att alla har sin härliga personlighet jag gillar alla våra och måste försvara blomme för mina är då rakt inte flaxiga och dana utan riktigt gulliga :-[. Tror att lejonhjärta bor åt ditt håll och de har många olika raser.... o:)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 28 feb-12 kl 19:51 »
Josie82 Tack för bilderna :) De ser ut som om de är sådär halv stora?? Vad väger äggen typ... ::)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Josie82

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 29 feb-12 kl 09:45 »
Fridur, ja dom är halvstora. Min faveroll börjar växa om nu om det säger dig nåt. Dom är bara dryga året gamla mina hönor.
Jag vet inte vad äggen väger men dom är större än normala köpeägg. Ska fixa en våg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser