Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minst jobb mest nytta?  (läst 7187 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Minst jobb mest nytta?
« skrivet: 24 feb-12 kl 17:42 »
Hej!

Hjälp mig med tips på vilka djur som är enklast att hålla och enkla att få mat från eller göra mat av .Jag tror att följande djur är bra, och anledningen skriver jag vid djuret. Tala om ifall jag har fel eller glömt något så blir jag tacksam. Jag är alltså ute efter vilka djur som är bra att börja med som ger mycket utan att vara svåra att ta hand om, nybörjardjur för självhushållare eller latmaskar  ;)  alltså.

Höns
+ Ger ägg
+ Äter rester
+ Kan gå ute och käka allt möjligt.
+ Kan ätas om man tar dem unga.
+ Kräver lite skötsel och ringa köpefoder.

Gäss
+  Köp daggamla gässlingar på försommaren och spara dem till slakt på hösten, man slipper dem på vintern.
+ Annars är de så stora att slaktkroppen kan vara svår att få in i ugnen.
+ De kan gå ute och äta.
+ Växer bra på bete.
+ Ger man dem kraftfoder på hösten så blir de stora med rejält med mat.
+ De är mycket uppmärksamma och nyfikna

+ Äter mindre än ankor
+ Slutgöds bra på havre,fallfrukt och potatis/morotskal. + Kräver inte mycket.
+ De kan inte (?) ta sig förbi enkla staket.  (ska det vara ett "inte" där?)
- Äter mycket
- Skiter mer
- Somliga är skräniga
- Skräpar ned
- Inte mycket mat på vissa raser eller exemplar.
? Äggen, är de fantastiskt fina, goda och stora?

Myskankor
+ Roliga och lugna
+ Förökar sig bra själv (åtminstone 2:a, 3:e kullen en hona får brukar hon klara själv)
+ Äter mördarsniglar
+ Enkla krav på boende och mat
+ Mörkt, inte så fett kött som vanlig anka
- Svåra att stängsla, klättrar och flyger
- Skiter mycket, de bör inte få gå direkt utanför husdörren
- Svåra att plocka
- Köttet kan bli torrt om man tillagar fel

Dvärggetter
+ Ger ingen mat men mjölk.
+ Kan ge skinn.
+ Inte lika svåra att hantera som stora getter.
- Svåra att stängsla (rymningsbenägna).
- Luktar illa
- Väsnas

Får
+ Ger kött.
+ Ger ull.
+ Kan ge päls.
+ Kan ge mjölk.
- Svåra att stängsla (rymningsbenägna).
- Luktar illa
- Väsnas

Hund
+ Hjälper till att vakta.
+ Hjälper till att hålla reda på andra djur.
+ Sällskap.
- Kräver mycket skötsel och promenader.
- Ger ingen mat.

Gris
+ Äter allt möjligt.
+ Ger rejält med kött.
+ Kan bo ute året om.
- Kräver hyddor för uteboende, annars grishus.
- Kräver tillskottsfoder?
- Allätare = äckligt skit.
? Hur stängslar man dem?
? Hur kul är det att slakta dem?
? Blir man fäst vid dem?
? Vad kräver de för skötsel i övrigt?

Bin
+ Behöver bara matas en gång om året.
+ Behöver aldrig mockas
+ Ger flytande guld som är en stenhård bytesvaluta
+ Man behöver ingen betesmark, behöver inte ens bo på tomten om man inte vill
- Sticks
- Kräver utrustning för några tusen kr för att komma igång
- Svårt att få dem att överleva första vintern om man inte läser på ordentligt eller går kurs

Kaniner
+ Ger kött
+ Ger skinn- Behöver hållas i burar.
- Behöver fodras, hö och lite andra växter som kan samlas på sommaren funkar dock bra.

Fyll gärna på och utveckla gärna + och - för de jag skrivit upp.

Tack på förhand
Jens

PS: Blir det bra kanske vi kan lägga en sammanfattning i handboken?
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 19:57 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kbh

• Gäst
SV: Minst jobb mest nytta?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-12 kl 17:55 »
Man kanske ska nöja sig men höns och kaniner till en börja och känna sig för lite  och sedan utöka efter hand .

torpjens

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 18:01 »
 ;D  Javisst! Jag tänkte inte att man skulle ha alla på en gång. Snarare så att jag tänkte försöka göra en enkel översikt för den som vill börja med något djur. En första förklaring vad som är lätt eller svårt eller bra eller dåligt med olika arter så att man kan välja var man ska börja, och kanske vad nästa blir.

Det finns så mycket information om djur så man drunknar lätt i allt som ska läsas. En kort sammanfattning skulle vara till stor hjälp - åtminstone för mig.

Du nämnde kaniner. Vill du berätta lite mer om vad de kräver och vad de ger?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

mammazan

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-12 kl 18:02 »
Jag har haft gäss- aldrig mer! De åt massor, sket ännu mer, var "skräniga" och ganska otrevliga. När jag äntligen slaktat dem så fick jag plocka fjädrar och dun så hela gården såg ut som det varit snöstorm, och längst därinne var en liten, liten slaktkropp, som dessutom smälte till hälften i ugnen! Nä, gäss är inget jag rekommenderar! Men höns=perfekt ;D ;D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 24 feb-12 kl 18:12 »
Bin
+Behöver bara matas en gång om året.
+Behöver aldrig mockas
+Ger flytande guld som är en stenhård bytesvaluta
+Man behöver ingen betesmark, behöver inte ens bo på tomten om man inte vill
-Sticks
-Kräver utrustning för några tusen kr för att komma igång
-Svårt att få dem att överleva första vintern om man inte läser på ordentligt eller går kurs
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 19:31 av olof »

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 24 feb-12 kl 18:12 »
Jag har haft gäss- aldrig mer! De åt massor, sket ännu mer, var "skräniga" och ganska otrevliga. När jag äntligen slaktat dem så fick jag plocka fjädrar och dun så hela gården såg ut som det varit snöstorm, och längst därinne var en liten, liten slaktkropp, som dessutom smälte till hälften i ugnen! Nä, gäss är inget jag rekommenderar! Men höns=perfekt ;D ;D
Jag är av en helt annan uppfattning.
Köper du veckogamla så får du ge dem lite mjöl/kross några veckor. Efter det klarar de sig på bara gräs tills några veckor före slakt då du ger dem så mycket kraftfoder de orkar äta. När du slaktar dem har du ca: 3-5 kg gås till nästan ingen kostnad alls. Passning? Minimal, se bara till att de har någonstans att gå in på kvällen så att inte räven tar dem. Och vem kan undvara gås i november.
Min bästa ägodel är min vedspis!

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 feb-12 kl 18:15 »
Finns  andra som har bättre kunskap om vad kaninerna ger  har ju inte haft kaniner mer än två år  men dom kräver ju att man ger dom vattnen två gånger om dan  i alla fall på vintern  på sommaren  kan man nog ordna med automater  annars  är det färskt gräs och hö lite sly till dom  Va dom ger kött och skin för den som vill  hålla på  att garva  går nog göra mycket av för den  som vill . Ska tilläggas att ja pratar bara om Gotlands kanin nu då dom är väldigt lätt födda hur det är med andra raser har ja ingen aning om .

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 feb-12 kl 19:01 »
Myskankor
+Roliga och lugna
+Förökar sig bra själv (åtminstone 2:a, 3:e kullen en hona får brukar hon klara själv)
+Äter mördarsniglar
+Enkla krav på boende och mat
+Mörkt, inte så fett kött som vanlig anka
-Svåra att stängsla, klättrar och flyger
-Skiter mycket, de bör inte få gå direkt utanför husdörren
-Svåra att plocka
-Köttet kan bli torrt om man tillagar fel

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 feb-12 kl 19:07 »
Jag tycker inte heller man ska stryka gässen, har svårt att tänka mig något enklare och mera lönsamt än att köpa daggamla gässlingar på försommaren och spara dem till slakt på hösten. Våra är inte skräniga och problemet med slaktkroppen är snarast att få in den i ugnen. De är mycket uppmärksamma och nyfikna och kan inte ta sig förbi enkla staket. Det beror nog på vad för ras man får tag i hur skräniga och stora de blir.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-12 kl 19:17 »
På får o getter bör man lägga till att dom väsnas o stinker oxå.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-12 kl 19:31 »
Gäss tar första plats i min värld,växer bra på bete,äter mindre än mina ankor,slutgöds bra på havre,fallfrukt och potatis/morotskal. Kräver inte mycket.
Fjäderfän och kaniner

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-12 kl 19:50 »
Du glömde att får även kan ge mjölk.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

torpjens

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 24 feb-12 kl 20:12 »
Hej!

:)  Wow, vilken respons! Nu har jag sammanställt kommentarerna till en sida i handboken. Fortsätt för all del gärna att diskutera här men det skulle vara till stor hjälp för mig (och kanske nån mer) om ni kunde hjälpa mig att strukturera upp informationen genom att ändra på sidan i handboken också.

Vänligen
Jens

MittUtopia

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 feb-12 kl 20:24 »
Vaktlar+ äter lite, könsmogna vid 6 veckor, ger ägg och kött. Äggen kan säljas dyrt som delikatess eller ersätta hönsägg till hemmet(krävs lite fler bara ...) kräver lite plats... Tysta bortsett från tupparnas prillande "gal"...
- krävs två slaktkroppar för att mätta.
-krävs några ägg till pannkakssmeten
-Ditt liv är summan av alla dina val-

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 feb-12 kl 20:32 »
Alldeles för många skaffar sig får utan att skaffa sig tillräcklig kunskap för att det ska funka särskild bra. Tror det beror på att får har nån sorts rykte om sig att vara "enkla".  Resultatet blir alldeles för ofta mindre välmående djur, magra får (eller feta får med för lite muskler), får med parasiter, dåliga beten mm.  Jag tycker inte man ska medverka till att uppmuntra ännu fler "nybörjare" till att skaffa sig får utifrån ett resonemang om att det är "enkelt/lite jobb".  Snarare tvärtom proppsa på att skaffa sig kunskap först och sen djur!  Tycker med andra ord inte får hör till på en lista med "minst jobb"!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 24 feb-12 kl 20:38 »
Kaniner:
+ Avelsdjur kan bo ute om vintern

+ Finns många olika typer efter smak: lantraser (+ fodereffektiva), kött/utställningsraser (+ snabbväxande +utställningshobby), dvärg/utst raser (+ kräver lige utrymme + fodereffektiva + utst hobby + livdjur kan säljas dyrt), angora (+ ull + utställ)

+ Kul djur till aktiviteter som kaninhoppning

+ Lättare att slakta än fjäderfä (tycker jag)

//Lina

olof

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 24 feb-12 kl 20:48 »
...Gäss
+ De kan inte (?) ta sig förbi enkla staket.  (ska det vara ett "inte" där?)
Ja de ska det, de klättrar inte och de flyger inte och de hoppar och trycker inte mot några staket. Däremot kan de pilla sönder staket med näbben när de är unga för de är så nyfikna på allt. Kompostgaller sammanhållna med buntband går bra, däremot inte med metallskruven som följer med, den skruvar sig nedåt tills staketet öppnas.

torpjens

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 24 feb-12 kl 21:23 »
Ok, tack!

Jag uppdaterar på handbokssidan. Fixat - kolla gärna och kom med ändringsförslag här.

Jag har lagt in en fråga/tveksamhet ang. får som nybörjardjur. Jag undrar om samma sak gäller för:
1) Grisar
2) Getter

Nån som vet? Jag vet inte...  ???

/Jens
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 21:42 av torpjens »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 24 feb-12 kl 21:56 »
Största fördelen med vaktlar och kaniner är att man kan ha dom även i lägenhet.
Inte i nån stor skala men visst kan man ha en stor vacker bur i vardagsrummet till ett gäng vaktlar o ha några kaniner hemma.

Då har man två sorters kött , päls+ ägg i mini skala  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 feb-12 kl 22:08 »
Jag är väl bara lyckligt ovetande, men våra får är då inte särskilt krävande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser