Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Internet i obygden  (läst 12543 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Internet i obygden
« skrivet: 22 feb-12 kl 21:54 »
Hej!

En av de saker som jag inte är beredd att ge avkall på är internet. Jag måste inte ha det snabbaste eller det som tillåter störst volymer men jag vill ha ett internet som åtminstone funkar för allt utom strömmad musik, video och IP-telefoni. Nu bor jag i skogen i Södermanland och det är illa nog. Fast lina är bara att glömma och jag har provat det mesta. Började med ICE.NET på den tiden de fanns (nu ersatta av Net 1) och har sedan provat alla operatörer utom Telenor eftersom det inte ens går att ringa med dem utomhus där jag bor.

Så f.n. kör jag med Tre i ett specialmodem och riktantenn. Det funkar, men varken stabilt eller snabbt. Typiskt har jag 2 Mb/s en bra dag vid nedladdning.

Nu infinner sig frågan hur man ska klara internet om man flyttar till riktiga obygden. Det jag har hittat som kan vara en möjlighet är Net 1 [size=78%]http://www.net1.se/[/size] och lite "vi är så bra" från dem [size=78%]http://www.cisionwire.se/net-1/r/net-1-satter-fart-pa-landsbygden,c9213792[/size] frågan är om någon har erfarenhet av dem? Eller känner någon till andra vettiga alternativ?

Eller egentligen är frågan denna: Hur fixar jag internetuppkoppling långt från ära och redlighet?

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Existens?

• Gäst
SV: Internet i obygden
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 21:59 »
Funkar inte Telias mobila bredband?

och så dålig speed har du ju inte..jag har 0,2 Mb ..på fast lina..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 22:47 »
Net1 brukar vara den vanliga lösningen för att få internetförbindelse på "omöjliga" ställen.
En annan möjlighet är att använda den av de vanliga 3G-operatörerna som har minst dålig täckning, och komplettera modemet med en yttre antenn med bra förstärkning, gärna riktantenn om man vet var närmaste basstation finns. En förutsättning är såklart att man väljer ett modem som har uttag för yttre antenn.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 22:54 »
Har Telenors mobila bredband. Bara att plugga in i laptopen. Lika stort som ett USB-minne.
Kostar runt 240kronor per månad. Kontantkort. Dyraste modellen. Laddar ner i 420kb/sek. (rätt bra!)

Annars ska det nog vara runt 300kb/sek max så man får tacka.

Nackdelen är att man ibland slängs ut från nätet och får återansluta manuellt.
Ibland får man vänta någon timme. Telenor påstår dock att deras nät inte haft fel på över 3år....
Bor du i närheten av evenemang så som Swedishopen, då kan deras joxx slå ut täckningen. Varför vet jag inte.

Så det funkar på vischan. Sitter ofta i ett hus vid stora skogsparti utan täckning på mobiltelefonen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-12 kl 23:05 »
Å jag som är så nöjd med mitt uppringande modem!

Men det är mest för att jag då kan hälsa på vem jag vill, och säga:  "Får jag låna Din teleledning en stund och kolla min e-post?  Min dator ringer upp ett 020-nummer, så det kommer inte att synas på Din räkning!"

Att det inte är så snabbt ser jag inte enbart som en nackdel.  Slipper mycket av reklamen ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 23:08 »
Ibland får man vänta någon timme. Telenor påstår dock att deras nät inte haft fel på över 3år....
Jag har exakt samma erfarenhet.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 23:32 »
Jag har exakt samma erfarenhet.

MvH
Christina G

Har faktiskt bråkat mig till kompensation för detta. Fick 1veckas kostnadsfritt surf.
Ringde upp efter en timme och undrade vart ersättningen blev av och det hade tydligen glömts bort.
Det skulle åtgärdas, ringde tillbaka efter ännu en timme och undrade igen, hade glömts bort igen.
Då skulle det ordnas samtidigt som vi pratade men där hände aldrig något så jag la på...

Luddigt skrivet men tror att budskapet går fram.

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 feb-12 kl 23:48 »
Har också  Net1 tycker det fungera bra för det mesta  hade tidigareTele2 som bara krångla hela tiden  .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 09:47 »

Jag har varit med om samma problem med ett Huawei E220 modem, det har betett sig på samma sätt oavsett Telenor eller Telia-uppkoppling, men bara om man har modemet direkt anslutet till en USB-port på datorn. Kopplar man det till en router (Dovado UMR) verkar den sköta om att återansluta automatiskt när modemet spårar ur så då märks aldrig något avbrott i uppkopplingen.

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 10:29 »
Jag har mobilt bredband från Telenor mitt ute i skogen... Jag har inte upplevet någon nedkoppling som ni andra talar om. Däremot har jag knappt någon täckning alls utan förlängningssladd på modemet. Kanske kan vara ett tips även för er som upplever nedkopplingar ???

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 16:46 »
Förlängningssladd?  Är det för att modemet ska komma i bättre "radioläge"?

Är isf det nån skillnad mellan den tekniken och någon sorts antenn?

Eurydike

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-12 kl 18:10 »
Förlängningssladd?  Är det för att modemet ska komma i bättre "radioläge"?

Är isf det nån skillnad mellan den tekniken och någon sorts antenn?
Jag har provat antenn men det funkade inte. Men en helt vanlig usb kabel gör det. Jag antar att det blir lite antenn-effekt av det. Men jag får bra teckning och slipper nedkopplingar, så jag är nöjd.  :D En usb kabel kostar ju inte många kronor.

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 feb-12 kl 18:27 »
Detta leder till ännu en fråga...

Kan en alldeles för lång USB-kabel leda till försämrad mottagning?
Har en på 7meter så det är därför jag undrar. ::)

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 23 feb-12 kl 18:32 »
Hm, vi gammaldags troll är inte så haja på sånt här.  Fungerar alltså en förlängningssladd MELLAN datorn och modemet som en antenn? ???  :-[

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 18:37 »
Hm, vi gammaldags troll är inte så haja på sånt här.  Fungerar alltså en förlängningssladd MELLAN datorn och modemet som en antenn? ???  :-[

Mycket tveksam.. Men ska bli kul att få höra någon som är mer insatt.
Annars är ju fördelen att du kan sitta på ett område utan mottagning men förvara USB-grejen där mottagning finns.

kackelmann

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 feb-12 kl 18:52 »
Jag har modemet under tacknocken och den når dit upp för att jag satt den med en femton meters USB-kabel från routern som modemet egentligen ska sitta i.

Har testat nästan alla kombinationer av olika längder av USB-kablar och kommit fram till följande.
Upp till fem meter mellan modem och dator/router kan du ha en vanlig billig USB-förlängningssladd. Vid längder över fem meter behöver du förstärkta sladdar, de kostar en hel del mer än vanliga förlängare men fungerar bra. Vid 25 meter ville inte längre modemet hittas av datorn så där gick gränsen. Har nu en 10-meters förstärkt och en 5-meters oförstärkt (vanlig) USB-förlänging.

Modemen är oerhört känsliga för mottagning. Det kan räcka med att vända på dem åt ett annat håll vid precis samma placering så har du helt andra mottagningsförhållanden. Så har jag det, vänder jag på modemet så får jag in ett annat torn och helt annan (lägre) hastighet. Montera modemet på sladd, sätt det på ett kvastskaft och spring runt på vinden. Vrid, vänd, vinkla och prova alla möjliga placeringar tills du hittar nåt bra ställe. Jag har ingen täckning i huset men nästan fulla 7Mbit där jag monterat modemet under nocken.
På motsvarande sätt har min telefon 0 mottagning i sängen men bara 40 cm därifrån, på nattygsbordet, har den fyra "pinnar".

En USB-sladd agerar inte på något sätt som en antenn, som någon skrev. Det hjälper bara modemet komma ur en plats med dålig mottagning till en med bättre.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

LimJans

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 23 feb-12 kl 18:59 »
Net1´s kraftpaket med riktningsantenn! Då kan vi kolla på streamad webb-tv rätt bra.  :)

Eurydike

• Småland
« Svar #17 skrivet: 23 feb-12 kl 19:01 »
En USB-sladd agerar inte på något sätt som en antenn, som någon skrev. Det hjälper bara modemet komma ur en plats med dålig mottagning till en med bättre.
Det låter ju mer troligt  :-[ Då var det väl också därför det inte gick att få samma effekt med just en antenn.  ;)

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 23 feb-12 kl 19:02 »
Jag har Net1.. Hade telia via telejacket men det krånglade för mkt. Känner fler i "obygden" som har Net1 och det fungerar verkligen bra  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 23 feb-12 kl 19:41 »
Jodå jag begriper precis Xoot. Det är aldrig något fel hos dom. Du anmodas att installera om modemet etc .... och först när man gått igenom hundra såna saker så kommer man till kompensationsfrågan och så vidare ...

Jag tror definitivt att USB-kabeln hjälper till att förbättra mottagningen, men det beror troligen på att den då byter plats till en med bättre mottagning, precis som kackelman skrev. Jag experimenterade med cykelkabel förr som antenn till mobilen när jag bodde i radioskugga, men där var det verkligen frågan om antennverkan. Det var det enda som funkade, med egna sladdar alltså, köpeantenner var rätt odugliga. Men 7 meter USB-kabel? Då kan det hjälpa till med mera ström åt modemet (samt med bättre skärmad sladd). Har du en sån där dubbelkontakt (på sladden alltså, en sån där som alla undrar vad den är till för - det är det här den är till för!) så kan du sätta i två utav dom i varsin USB-port på datorn. Det är dom små skillnaderna som gör det. Du kan väl testa i alla fall.

Jag använder mest ett Huaweimodem, jag tror att det kan vara nåt problem med alla dessa. Kan ju iofs vara en mjukvaruangelägenhet eller inkompatibilitetsgrej. I mitt fall är det dock ett PC-kortmodem som jag upplever är starkare än motsvarande USB-modem som jag också har testat. Jag får i princip ingen mottagning alls för det mesta med USB-modem där jag ofta befinner mig (Handöl, Kopparberg, Ställdalen etc liknande Ställen). I Västerås eller Stockholm får jag kontakt med det kan brytas ofta minutvis, sen kopplar det på igen (På vissa ställen i Stockholm förekommer radioskugga också tex Ritorp och Solna). Det är ingen idé att prata med leverantörerna, man är i alla fall anvisad till den/de som överhuvudtaget har mottagning där jag är...

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser