Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Internet i obygden  (läst 12544 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Internet i obygden
« Svar #20 skrivet: 23 feb-12 kl 22:03 »
Om man har problem med ett 3G-modem så kan det vara värt att kolla om det finns någon uppgradering till programvaran (firmware) i det. Det finns ofta gott om buggar och konstigheter i tidiga programversioner.
Kolla på engelska Wikipedia, där finns det information om i stort sett alla någotsånär vanliga 3G-modem.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 23 feb-12 kl 23:32 »
3G, vad är det för nåt? Vi bor i obygden  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

MagnusL

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 27 jun-12 kl 00:11 »
Gammal tråd men jag fastnade på den så. Ville bara tipsa lite om att det faktiskt kan vara värt testa 4g om 3G funkar kasst i skogen. De nya 4g frekvenserna telenor och tre ligger på är 900 MHz på många lantliga ställen. Det gör att räckvidden är långt bättre än 3G trots samma mast.
Jag gick från en 'bar' och typ 2mb ner till 10-12 ner och fyra bars pga det (med riktantenn i båda fallen).
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Pullarius

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 27 jun-12 kl 00:46 »
Jag upprepar vad flera har skrivit. Hade tidigare Telia och det var en plåga. Har nu Net1 och är verkligen nöjd. Helt tillförlitlig förbindelse som alltid har kontakt utan uppringning a la Telias Huaweidosa. Och som bara en endaste gång kopplat ner sig! Även jag fick en gratis utomhusantenn. Det kallar jag kundservice.
Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Tina L

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 31 jul-12 kl 15:59 »
Net 1 fungerade riktigt bra för oss med mitt i finnskogen mellan Dalarna och Värmland. Ingen annan mobiloperatör än Telia har den minsta teckning, men t.o.m. deras mobila abonnemang var helkasst. var tvungen att stänga av alla bilder och flash-funktioner för att ens ha en chans att öppna en sida. med Net 1 kunde man spela online-spel, se på svt-play och lyssna på musik utan problem. Kanske inte klockan 17:00 en fredag då alla grannar kom hem från jobbet (vilket skämt, 3 kilometer till nästa hus med bofasta) och kanske inte direkt se film och spela-spel samtidigt. Men vi behövde inte ens köpa en riktantenn. Mycket nöjd.

renee d

« Svar #25 skrivet: 31 jul-12 kl 16:26 »
Her är det bare Net 1 som funkar. Extra plus inte roaming avgifter i Denmark och Norge

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #26 skrivet: 31 jul-12 kl 20:55 »
Vad får ni som kör Net 1 för resultat om ni testar er anslutning via bredbandskollen  http://www.bredbandskollen.se/?

Just nu sitter jag själv i skärgården utanför Trosa och får knappt upp testsidan när jag kör via en vanlig USB-pinne laddad med 3 bredband kontant. Överföringshastigheten är intressant men också uppslagshastigheten (minns inte vad det heter men det kan vara svarstid eller något liknande) eftersom den talar om hur lång tid det tar innan olika delar av sidan börjar laddas. Med hög överföringshastighet men långa svarstider kan t.ex. YouTube funka bra men en sida som Aftonbladet ta massor av tid eftersom olika element ska hittas och börja laddas (typ).

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

LimJans

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 31 jul-12 kl 23:53 »
Vad får ni som kör Net 1 för resultat om ni testar er anslutning via bredbandskollen  http://www.bredbandskollen.se/?
Vänligen
Jens

Skicka: 0.54 mbit/s
Ta emot: 0.50 Mbit/s
Svarstid: 102 ms

fräsen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 aug-12 kl 00:12 »
ta emot 1,78
skicka o,45
svarstid 111

Net 1

Misse

• nr 9424
« Svar #29 skrivet: 01 aug-12 kl 00:42 »
Ta emot: 11,79
Skicka:      9,42
Svarstid 7

Hmm...........Och jag som tycker detta är långsamt :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #30 skrivet: 01 aug-12 kl 00:57 »
Nu har tydligen Trosafolket gått och lagt sig för nu funkar bredbandskollen. Detta är mina resultat (som referens) med ett 3 bredband kontant på USB-sticka med 61% på nån slags signalstyrka (vilket är rätt bra):
Ta emot: 3,7 Mb/s
Skicka: 1,6 Mb/s
Svarstid 73 ms.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #31 skrivet: 08 aug-12 kl 22:15 »
Jag har haft 3 och telenor tidigare, samt ADSL, ADSL gick i 1Mbit, men då fick vi stänga av elstängslet annars gick inte ADSL alls. 3 och telenor fungerar sådär.

Nu håller kommunen på att gräva fiber och vi ligger jäkligt bra till så vi får 2 fiberpar till rimforsa och vokby-nätet samt 2 fiberpar till Linköping och utsikt. Detta kommer troligen att resultera i en liten datahall eftersom hallen vi har nu suger och måste byggas om för stora pengar, då får datahallen multihomad anslutning från Bahnhof 1Gbit redundant.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 26 aug-12 kl 18:59 »

Hej!

Jag är likadan.. jag kan vara utan det mesta men inte, aldrig i livet, internetz! Mitt bästa tips är att flytta till en kommun där det finns riktig vischan men som tycker att bredband för alla invånare är viktigt! :D

Jag bor i glesbygd med grusväg osv, 3km till samhälle 2mil till tätort och 7 mil till stad, lite täckning med Telia och mycket tveksam med Telenor. När vi flyttade till vår gård så beställde jag flytt av vårt Telia adsl i god tid för att inte bli utan. Väl här så kom en tekniker från Telia dag 1 som jag hade beställt, bara för att konstatera att vi inte kunde få adsl från dem. Sa upp allt hos dem på stört och ringde förtvivlat till kommunen och på två timmar hade de ordnat internet via wimax åt mig, det var bara att hämta antennen och köra igång. 96% av den här kommunens invånare har bredband i form av adsl, fiber eller som jag - wiimax (http://en.wikipedia.org/wiki/WiMAX) och det är till största del glesbygd.
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 04 sep-12 kl 22:55 »
Man kan vara glad för att Net1 finns för oss i obygden. Dom kör ju med gamla NMT 450-systemet som är det enda som funkar där inget annat funkar. Jag kände en medelstor desperation för att inte kunna vara nåbar och kunna ringa själv när NMT 450 togs bort. Var med i fjällräddningen då och behövde vara nåbar för folk som sökte medicinsk assistans också. Ett tag var jag den enda i hela byn som hade fungerande telefon/internet. Hoppas att det blir vanligare med 3G osv så småningom för oss som lever i radioskuggan. Jag tror dom har det på vissa lägen i Åre/Järpen/Storlien redan. Annars får man vänta på att telefonen funkar först när man sätter sig på tåget  :(

MvH
Christina G

LimJans

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 05 sep-12 kl 13:51 »
På mobilen har jag Telenor som operatör och de ringde mig nyss och ville erbjuda mig billigt bredband via dem. Jag påpekade att vi har dålig mottagning på mobilerna och bara skaplig mottagning på bredbandet trots Net1 och förstärkningsantenn utomhus. Han ville ändå att vi skulle testa, det gick att säga upp avtalet om vi inte var nöjda med mottagningen, m.m.
Tack, men nej tack. Undrar om han ens trodde på det själv  :P

I veckorna fungerar det bra, då är vi i stan, men på helgerna är vi i vårt hus och vi pallar inte stå och betala för flera olika bredband utan flyttar med oss routern emellan.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #35 skrivet: 05 sep-12 kl 20:33 »
Det är ju det dom lever på. Att varje individ står för mer än ett abonnemang.  :(

Om du har Telenor och är nöjd (nåja) med det kan du kolla in Universal Telecom. Dom kör med samma nät/har roamingavtal. Bara att välja det som är billigaste eller fördelaktigaste abonnemangsformen!

Telia och Tele 2 delar med varandra. Täckningen avviker knappast idag i praktiken från Universal Telecoms/Telenors nät.

Förresten: Bästa och mest problemfria varianten om man vill ha mobilen med sig utomlands har för mig varit Universal Telecom/Telenor. Hade tidigare Telias respektive Comviks med mig ut, men där är det ofta krångel om man missar datum, laddningar osv. Rätt som det är så har man inte kvar telefonnumret  :o Då står man där och måste köpa ny tel i utlandet.

MvH
Christina G

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 30 sep-14 kl 19:21 »
Jag tar på mej ansvaret och väcker denna tråd...för nu måste någon mer än mej ha fått förslag om att få fiber installerat?
Om man vill installera, vilka leverantörer funderar ni på?

Har just nu Telias ADSL 2 Mbit med bredbands-tv och IP-telefoni, vilket fungerar bra då jag ligger först på linan. Men fiber känns ju som att det kan ge möjligheter med konkurrens samt högre hastigheter.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #37 skrivet: 30 sep-14 kl 19:56 »
Jag tar på mej ansvaret och väcker denna tråd...för nu måste någon mer än mej ha fått förslag om att få fiber installerat?
Om man vill installera, vilka leverantörer funderar ni på?

Har just nu Telias ADSL 2 Mbit med bredbands-tv och IP-telefoni, vilket fungerar bra då jag ligger först på linan. Men fiber känns ju som att det kan ge möjligheter med konkurrens samt högre hastigheter.
Jag fick inte välja leverantör, fiberföreningen hade valt telia så det var det eller inget.

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 30 sep-14 kl 20:06 »
Så storsint av föreningen att tänka på alla dess medlemmar...

Ja jag lever ju med dilemmat att jag inte kan välja telia, vilket har fungerat bra för adsl.

men nu får man ge sig ut på lite okända marker...banhof och tele2 är dom stora...men inte så bra på att presentera sina paketpriser.

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 09 okt-14 kl 10:30 »
Då blir det fiber ändå.

Behovet är ju inte så stort just nu men alla hus ska ju fyllas med plattor och skärmar, det är den sk utvecklingen.

Då jag inte är med i någon förening så har kommunen och företaget istället löst problemet genom att leja en av byhövdningarna som kan tjata på folk. Det har dom ju lyckats med..

Och nu några dagar innan sista anmälningsdag så kommer det enklaste sättet att övertyga folk, rena pengasiffror. Man ska ju tala med bönder på bönder vis..

Anmälningsavgift : 13900 kr
Vill man ha det efter att dom har börjat gräva så får man betala 29900 kr...

Så nu kommer väl en del äldre som inte ens har dator investera i detta och hoppas på att deras hus ska bli värda så mycket mer..

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 3 användare (1 dolda)
Smålandstokarna, Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser