Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i pallkragar  (läst 22746 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Odla i pallkragar
« Svar #20 skrivet: 28 feb-12 kl 23:46 »
Liten fundering innan jag börja göra mina kragar... kan man ha byggplast under? Eller det blir helt knas?
Ska köra ner och hämta lite hästgödsel hos grannen, och blanda med mitt eget "spill" härifrån.
Måste det vara tidningar eller väv? Har ju en del byggplast över  >:D

Om du behöver fler pallkragar har grannen.
http://www.blocket.se/ystad/Pallkragar_38889496.htm?ca=23_15&w=0
Prova med plast  resp tidningar och utvärdera.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Eurydike

• Småland
« Svar #21 skrivet: 29 feb-12 kl 07:26 »
Liten fundering innan jag börja göra mina kragar... kan man ha byggplast under? Eller det blir helt knas?
Ska köra ner och hämta lite hästgödsel hos grannen, och blanda med mitt eget "spill" härifrån.
Måste det vara tidningar eller väv? Har ju en del byggplast över  >:D
Byggplast är annars toppen till små huvar över pallkragarna så får man nästan som ett litet växthus  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 29 feb-12 kl 07:33 »
Jag skulle inte ha byggplast under. Man vill ha maskar, mikroliv osv i sin pallkrage, annars växer det inte bra, och grönsakerna blir inte lika nyttiga. Man får inte stänga helt mellan den befintliga marken och pallkragen. Dessutom växer de fina rötterna mycket djupare än man tror, plasten skulle hindra rötterna från att växa ner.

Sen vet man inte säkert vilka ämnen som kan fällas ut från plasten när den ligger så i direktkontakt med jord över hela ytan. Jag skulle inte använda en produkt som jag inte visste säkert vad den innehöll i min odlingsjord. Använd plasten till att göra odlingstunnlar, miniväxthus, över de pallkragar där du odlar känsligare växter istället.

För mig är pallkragar ett sätt att skapa djupgrävda odlingsbäddar utan att behöva gräva så djupt. Men jag vill fortfarande ha en naturlig växtplats, där maskar och mikroliv kan samverka med växterna.

Läs mer om växtföljd, täckodling och annat intressant på www.fobo.se, eller sök på mitt användarnamn och växtföljd, djupbädd, täckodling.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 29 feb-12 kl 08:02 »
Men tar sig maskar och andra kryp genom markduk? Eller tjocka lager av tidningar?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

4-ever

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 29 feb-12 kl 08:09 »
Då får jag nog skippa det där med byggplasten.
Byggplast är annars toppen till små huvar över pallkragarna så får man nästan som ett litet växthus  :)
Detta var ju en superidé då får jag ju användning för plasten och får mina små drivhus  ;D
Om du behöver fler pallkragar har grannen.
http://www.blocket.se/ystad/Pallkragar_38889496.htm?ca=23_15&w=0
Prova med plast  resp tidningar och utvärdera.

Jag hade tänkt att bygga mina egna o:) Har en massa långa träplank som skulle bli perfekt för detta ändamål.
Men tack för tipset om jag ger upp  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 29 feb-12 kl 08:13 »
Men tar sig maskar och andra kryp genom markduk? Eller tjocka lager av tidningar?
Maskar tar sig inte igenom markduk, inte heller tjocka lager av tidningar. Men miljön mellan nedanför markduk/tidningar och ovanför är mer lik än miljön nedanför/ovanför plast. Och mikroorganismer tar sig igenom markduk respektive tjocka tidningar.

Poängen med tidningar anser jag vara att det tar kål på det mesta av de fleråriga ogräsen, men sedan förmultnar bort, så att marken och odlingsbädden kan samverka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 feb-12 kl 08:33 »

Snyggare är om man lyckas få tag i fönster, dubbla. Dessa funkar kanon att vika ut över pallkragarna och fint blir det också. :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 feb-12 kl 08:38 »
Maskar tar sig inte igenom markduk, inte heller tjocka lager av tidningar. Men miljön mellan nedanför markduk/tidningar och ovanför är mer lik än miljön nedanför/ovanför plast. Och mikroorganismer tar sig igenom markduk respektive tjocka tidningar.

Poängen med tidningar anser jag vara att det tar kål på det mesta av de fleråriga ogräsen, men sedan förmultnar bort, så att marken och odlingsbädden kan samverka.

Ja, jag har samma erfarenhet och tycker dessutom tidningar funkar bättre än markduk (och billigare/miljövänligare!).

kbh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 feb-12 kl 08:44 »
Ja, jag har samma erfarenhet och tycker dessutom tidningar funkar bättre än markduk (och billigare/miljövänligare!).
   Trycksvärtan tro ?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 29 feb-12 kl 09:39 »
   Trycksvärtan tro ?
Trycksvärtans giftighet är en extremt seglivad myt. Arbetsmiljöregler gjorde trycksvärtan giftfri för massor av år sedan, tror det var mycket tidigt 1900-tal, men om någon vill veta exakt är det ju bara att googla. Alla dagstidningar som trycks i Sverige är helt ofarliga att kompostera.

SoloQwist

• -
« Svar #30 skrivet: 29 feb-12 kl 09:46 »
Trycksvärtans giftighet är en extremt seglivad myt. Arbetsmiljöregler gjorde trycksvärtan giftfri för massor av år sedan, tror det var mycket tidigt 1900-tal, men om någon vill veta exakt är det ju bara att googla. Alla dagstidningar som trycks i Sverige är helt ofarliga att kompostera.

Även i trådar på alternativ.nu!
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 29 feb-12 kl 09:51 »
Apro på giftighet, har jag funderat på kan man använda vilka pallkragar som helst till odling, eller finns det sånna som är tryckimprengerade?

Eurydike

• Småland
« Svar #32 skrivet: 29 feb-12 kl 11:14 »
Snyggare är om man lyckas få tag i fönster, dubbla. Dessa funkar kanon att vika ut över pallkragarna och fint blir det också. :)
Inte lika billligt, och fönstren bör vara relativt nykittade och målade för att stå emot all fukt.

Jag har fått min karl att svesta små ställningar av armeringsstål sen är det bara att ha huvar över av antingen fiberduk eller byggplast vilket man är i behov av. Jag tycker inte det ser så fult ut.
Betydligt lättare att hantera än att släpa ut fönster. För att inte tala om hur mycekt billigare. Jag har 47 pallkrage-odlingsbänkar så det skulle gå åt så väldigt mycket fönster....

Eurydike

• Småland
« Svar #33 skrivet: 29 feb-12 kl 11:16 »
Apro på giftighet, har jag funderat på kan man använda vilka pallkragar som helst till odling, eller finns det sånna som är tryckimprengerade?
I princip alla pallkragar är tryckimpregnerade(eller på annat sätt behandlade för att kunna användas vid export till länder som har krav ang träemballage), om du inte köper dem som ät tillverkade just för odling. Men du ser det lätt på dem för de har alltid symboler på sig att de är tryckimpregnerade.

kbh

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 29 feb-12 kl 12:47 »
Men var för gör ni inte era egna kragar  det är ju bus enkelt .

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 29 feb-12 kl 23:41 »
Jo, jag funderade på det men insåg att jag skulle spara 6kr per pallkrage. Jag behöver inte så många så det känns som jag hellre köper färdiga. Men ska man ha många så är det klart att det lömar sig att bygga själv.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Eurydike

• Småland
« Svar #36 skrivet: 01 mar-12 kl 07:15 »
Men var för gör ni inte era egna kragar  det är ju bus enkelt .
Därför att det både är dyrare och tar mer tid, när man kan få tag på hur många pallkragar man vill gratis.  ;)

kbh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 01 mar-12 kl 08:10 »
Jo, jag funderade på det men insåg att jag skulle spara 6kr per pallkrage. Jag behöver inte så många så det känns som jag hellre köper färdiga. Men ska man ha många så är det klart att det lömar sig att bygga själv.
Måste va dyrt virke i den kragen då  . Billigaste ja hitta va för 139 kr myt då förstås och då är ju längden begränsad med köpe kragar  om ja skulle köpa virket så skulle vare krage inte kosta ens hälften . Men var ok en gör som de finner bäst .

kbh

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 mar-12 kl 08:11 »
Därför att det både är dyrare och tar mer tid, när man kan få tag på hur många pallkragar man vill gratis.  ;)
Tror inte det gäller för alla :)

Eurydike

• Småland
« Svar #39 skrivet: 01 mar-12 kl 10:09 »
Tror inte det gäller för alla :)
Självklart inte. Men du ställde frågan varför man inte bygger själv. Här fick du min anledning ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser