Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i pallkragar  (läst 22763 gånger)

Annkos

• Troll äter inte grisar..
    • Skåne
Odla i pallkragar
« skrivet: 22 feb-12 kl 20:53 »
Tänkte upprätta några pallkragar för hobbyodling av, i huvudsak, grönsaker. Hade tänkt mig sallad, spenat, slanggurka, morot, vitlök & lite kryddor.
Hur grundar jag?
Hur många kragar i höjd är lämpligt till denna typ av odling?
Övrigt att tänka på (gödsel, övertäckning mm)?
När börjar jag?
Sugen som tusan på att dra igång och det är bara förnamnet på vad min 3-åriga dotter är ;D :-*

Tacksam för alla tänkbara tips! Bor i södra Skåne.

Blåvinge

• -
SV: Odla i pallkragar
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 21:04 »
Grunda med dagstidningar och ställ pallkragarna ovanpå så slipper du ogräset. Hästgödsel är bra  :)

Eurydike

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 21:51 »
Grunda inte med dagstidiningar. Ogräs växer igenom det. Antingen vänd gräsmattan där du vill odla eller lägg ut grov fiberduk. Fyll med jord och börja odla.
Morot behöver du 2 pallkragar för, övrigt räcker det nog med en skulle jag tro. Jag har själv dubbelt till allt. 47 stycken... ja eller 94 då --- ;D
Gödsel får du anpassa efter vad du odlar. Tomat vill ha mer än övrigt du räknade upp. Tomat vill även ha skydd om det är blåsigt och kallt. Spenat kan ev behöva skyddas mot skadedjur. Där kan det vara fördel med dubbla pallkragar så kan man lätt lägga fiberduk över.

Vänta till tjälen gått ur backen i alla fall.  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 21:56 »
Ogräset växer inte alls genom dagstidningar, om man lägger dem ordentligt omlott, så att det är 4 tidningar på varje ställe, förskjutet så att det aldrig blir några genomgående skarvar, såklart. Lägger man sedan ordentligt med jord osv ovanpå, så orkar inget ogräs igenom på minst en säsong, och då kommer de flesta ogräs att vara döda till året därpå. Jag har provat många gånger, så jag vet av egen erfarenhet att det fungerar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 feb-12 kl 21:59 »
Ogräset växer inte alls genom dagstidningar, om man lägger dem ordentligt omlott, så att det är 4 tidningar på varje ställe, förskjutet så att det aldrig blir några genomgående skarvar, såklart. Lägger man sedan ordentligt med jord osv ovanpå, så orkar inget ogräs igenom på minst en säsong, och då kommer de flesta ogräs att vara döda till året därpå. Jag har provat många gånger, så jag vet av egen erfarenhet att det fungerar.
4 lager tidningar lagt så det inte fanns några som helst skarvar på samma ställen och sen ca 40 cm jord lager på, kom kvickrot så lätt, så lätt igenom redan första säsongen. Som tur är har jag bara använt tidnings metoden till 4 av pallkragarna.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 22:05 »
4 lager tidningar lagt så det inte fanns några som helst skarvar på samma ställen och sen ca 40 cm jord lager på, kom kvickrot så lätt, så lätt igenom redan första säsongen. Som tur är har jag bara använt tidnings metoden till 4 av pallkragarna.
Då tror jag inte att den kom underifrån, utan från gångarna. Man måste täcka långt utanför odlingsområdet, så att inte rötter kommer in utifrån.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eurydike

• Småland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 22:16 »
Då tror jag inte att den kom underifrån, utan från gångarna. Man måste täcka långt utanför odlingsområdet, så att inte rötter kommer in utifrån.
Fast den kom underifrån. Den växte under, innan jag la på tidningarna som någon tipsat om gick så fantastiskt smidigt.  >:D Jag hade gärna blivit varnad...  Men runt pallkragarna är det urgrävt, grov fiberduk och grovt grus och sen flis på det så där växer ingenting alls.
I övriga pallkragar har jag i princip ingen ogräsrensning. Men dessa fyra är det knappt annat än att rensa och ändå hinner man inte med.  :-X :-\ I år blir det till att gräva upp och göra om UTAN tidningar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 22 feb-12 kl 22:19 »
Då har vi olika erfarenhet. Fast jag odlar iofs inte så ofta i pallkragar nuförtiden, använder dem mest till kallbänkar. Jag odlar i djurpgrävda bäddar, som jag sedan täckodlar i. Mycket lite ogräs, om man är noggrann när man anlägger. Ska flytta igen, och då anlägga nya sådana bäddar, de är det bästa enligt mig.

Annkos

• Troll äter inte grisar..
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 21:42 »
Tack alla för kloka synpunkter & tips! Jag får väl vila lite till på hanen innan vi kan dra igång ::)Stort tack!

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 22:21 »
Tack alla för kloka synpunkter & tips! Jag får väl vila lite till på hanen innan vi kan dra igång ::)Stort tack!
Om du tycker det verkar klöddigt med pallkragar kan du odla i 200L plastfat. Går att såga på mitten bla. I dem häller du löv och grenar, toppar med torv, hönsskit/annan skit, kalk/aska, plantar/sår. Olastfaten kan du få på flera ställen, ofta gratis.
Annars går det att täckodla rätt på marken. Hitta nån som har halm att täcka med. Potatisen blir fina och rena, växer bra utan bevattning. Lite trolleri faktiskt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

lillvilda

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 feb-12 kl 10:10 »
Vi valde att anlägga ett pallkrageland rakt ovanpå gräsmattan. Vi la en grovduk, sån som de har under när de anlägger vägar. Ovanpå ställde vi ut 9 pallkragar med breda gångar emellan så man kan gå med skottkärra. Det är bra att ha minst 2 pallkragar på varandra så man får lite djup.Pallkragarna fyllde vi upp med mer eller mindre brunnet gödsel i botten som vi fick från grannens stall. Ovanpå hällde vi kompostjord. Varje år fick vi fylla på med lite jord eftersom jorden sjönk ihop. Ibland så vände jag om jorden i pallkragarna innan jag sådde nytt. Mellan pallkragarna hade jag grus. Det var bra där vi bodde för vi hade en del sniglar och dom drog sig för att gå över gruset när det var varmt.
Nu har vi flyttat och ska starta upp ett nytt trädgårdsland och jag kommer absolut köra upphöjda bäddar (troligen pallkragar igen) för det minskade verkligen ogräsrensningen. Jag tycker det var stor skillnad på hur mycket jag behövde rensa i pallkragarna och det land jag hade i markhöjd.

kbh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 feb-12 kl 01:27 »
Inte direkt pallkragar men nästan  ja gilla iden.
Suburban Homesteading Edible Victory Garden Edible Estate on 1/10th of an Acre

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-12 kl 17:30 »
När ni fyller upp pallkragarna med jord, köper ni jord eller har ni tillräckligt från en kompost eller gräver ni bara upp hemma? Om man gör det sistnämnda så känns det som att det blir mycket ogräs. Jag har ingen kompost så för mig låter det som att jag måste köpa jord, om jag tänker rätt.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 feb-12 kl 18:07 »
 Be någon bonde om skadade hösilars balar  eller halm  och fyllupp med först  och jord sen överst se får man ju fylla på vart år förstås borde väll fungera?

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 feb-12 kl 18:41 »
När ni fyller upp pallkragarna med jord, köper ni jord eller har ni tillräckligt från en kompost eller gräver ni bara upp hemma? Om man gör det sistnämnda så känns det som att det blir mycket ogräs. Jag har ingen kompost så för mig låter det som att jag måste köpa jord, om jag tänker rätt.
Du kan lägga först tidningar (se ovan) sen ris & grenar sen löv, ensilage, halm, gräsklipp, sen gödsel tex:
http://www.blocket.se/ystad/Hastgodsel_bortskankes_mot_avhamtning_38776578.htm?ca=23_15&w=0
sen jord. Jord brukar finnas på återvinningsstationen, 50:-/m typ.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 27 feb-12 kl 18:46 »
Kan man ta gammal stallgödsel i botten, eller blir det för starkt ifall växternas rötter når ner...? Har hästdynga kvar sen den tiden plus färskare kanindynga (båda med spån+halm som strö).

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 feb-12 kl 18:49 »
Kan man ta gammal stallgödsel i botten, eller blir det för starkt ifall växternas rötter når ner...? Har hästdynga kvar sen den tiden plus färskare kanindynga (båda med spån+halm som strö).
Jag hade tatt kanindyngan under och välbränd skit över, sen lite såjord överst. Det kommer att växa så in i!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 27 feb-12 kl 21:54 »
Jag har riktigt gammalt hö/halm (som luktar mögel) som har legat på en dammig skulle i säkert 20-30 år. Kan man ha det i botten. Jag har även täckduk som man brukar ha under grusvägar och andra byggen, det borde fungera att ha underst va? Även hästdynga, hönsskit/kutterspån, gräsklipp när den säsongen börjar finns att tillgå.

Hur låter det?
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 27 feb-12 kl 22:15 »
Jag har riktigt gammalt hö/halm (som luktar mögel) som har legat på en dammig skulle i säkert 20-30 år. Kan man ha det i botten. Jag har även täckduk som man brukar ha under grusvägar och andra byggen, det borde fungera att ha underst va? Även hästdynga, hönsskit/kutterspån, gräsklipp när den säsongen börjar finns att tillgå.

Hur låter det?
Anmäl dig till "Största-pumpan-tävlingen" redan nu! Glöm inte vattna.  ;D

4-ever

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 28 feb-12 kl 23:35 »
Liten fundering innan jag börja göra mina kragar... kan man ha byggplast under? Eller det blir helt knas?
Ska köra ner och hämta lite hästgödsel hos grannen, och blanda med mitt eget "spill" härifrån.
Måste det vara tidningar eller väv? Har ju en del byggplast över  >:D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 5 användare (1 dolda)
Toothpaste, Fiat, ärt, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser