Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta kläder off grid?  (läst 45487 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #60 skrivet: 27 maj-12 kl 20:14 »
Det finns också många videor på Youtube om hur man tvättar kläder med en vaskrensare (plunger) eller en Rapid Laundry Washer som är ett liknande verktyg.

http://www.lehmans.com/store/Home_Goods___Laundry___Washing?Args=&page_number=1

Där är ju den där: http://www.lehmans.com/store/Home_Goods___Laundry___Washing___Lehman_s__Laundry_Hand_Washer___32823315?Args=

Undrar hur den ser ut inuti...

SwedishP

• Västergötland
    • Swedish Prepper
« Svar #61 skrivet: 28 maj-12 kl 10:57 »
Det verkar inte finnas så mycket information om Lehman's Hand Washer eller James Washer som den tydligen också heter.
Hand Wash, Hang Dry (with deleted scenes)
Kolla gärna in min blogg Swedish Prepper

Juniperus

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 28 maj-12 kl 11:25 »
På sommaren brukar skölja kläderna i vatten och krama ut ett par gånger så den värsta smutsen försvinner sedan lägger jag ner kläderna i en bunke med varmt vatten och björklöv och tar sedan en käpp och rör om för att därefter skölja kläderna i sjön igen eller ännu hellre lägga dom under stenar i en rinnande älv eller bäck. På vintern behöver man inte tvätta kläder.

Har tvättat kläder som jag vandrat med i veckor och sedan när jag har tvättat kläderna på detta sätt luktar dom friskt och gott av björklöv. Björklöven innehåller något sapoinliknande ämne tror jag.
Annars finns ju såpnejlika och hästkastanjer som också innehåller sapoiner men björklöv är ju enklelt att finna i hela sverige

kackelmann

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 28 maj-12 kl 17:54 »
Där är ju den där: http://www.lehmans.com/store/Home_Goods___Laundry___Washing___Lehman_s__Laundry_Hand_Washer___32823315?Args=

Undrar hur den ser ut inuti...

Det är inte exakt Lehmans modell men samma konstruktion, ser ut att vara en triangelformad balk där nere som rör runt tvätten när man drar fram och tillbaks i spaken. Känns inte jätteergonomiskt så där spontant, kunde kanske byggt om den till fottrampad med ett gammalt symaskinsunderrede.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Broberg

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 28 maj-12 kl 20:14 »
Det är inte exakt Lehmans modell men samma konstruktion, ser ut att vara en triangelformad balk där nere som rör runt tvätten när man drar fram och tillbaks i spaken. Känns inte jätteergonomiskt så där spontant, kunde kanske byggt om den till fottrampad med ett gammalt symaskinsunderrede.

De visade hur de funkar på den där filmen. Något med luft som blåser. Litar inte riktigt på hållbarheten i sådana konstruktioner.

Tror man måste ha en sådan lång stång för att få tillräcklig kraft.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #65 skrivet: 04 jun-12 kl 13:17 »
Jag körde min tvättmaskin på en omformare av det biffigare slaget, så även vattenkokaren, diskmaskinen och vattenpumpen. Fungerade räkmacka med en bra batteribänk och en vettig A++-tvättmaskin. De drar cirka 1kWh per tvätt, dvs 83Ah vid 12V, inget märkvärdigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

LimJans

• Dalarna
« Svar #66 skrivet: 22 jul-12 kl 22:49 »
På vintern behöver man inte tvätta kläder.

Så man byter inte underkläder och strumpor mellan november och mars? Eller har man 100 uppsättningar och tvättar allt när våren kommer?

Juniperus

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 08 aug-12 kl 20:12 »
Det räcker med en liten balja för att tvätta underkläder, övriga kläder behöver inte tvättas så ofta, ju mer man tvättar ju mer sliter man ut fibrerna i kläderna. De kläder jag har sytt själv brukar jag vara extra försiktig med, Har mest på mig kläder av ull eller linne och de tar inte upp smuts på samma sätt som bomull. Kläder av ull tvättar jag nästan aldrig, räcker med att vädra dom.

Men det är klart man vänjer sig ju vid att lukta som en vilde. I vintras arbetade jag en vecka i staden direkt kommen från skogen. Jag stank tydligen rök och tjära men jag föredrar att lukta som en riktig människa.

I dagens samhälle finns en hysteri med renlighet som har gått till överdrift så att vi blir sjuka av det. Dessutom går det åt en massa resurser till det överdrivna tvättandet, Tvättmaskiner som går för fulla muggar för att folk måste byta tröja varje dag.

kbh

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 08 aug-12 kl 20:16 »
Jag körde min tvättmaskin på en omformare av det biffigare slaget, så även vattenkokaren, diskmaskinen och vattenpumpen. Fungerade räkmacka med en bra batteribänk och en vettig A++-tvättmaskin. De drar cirka 1kWh per tvätt, dvs 83Ah vid 12V, inget märkvärdigt.
Hur fixa  du laddningen då?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #69 skrivet: 08 aug-12 kl 21:10 »
Hur fixa  du laddningen då?

solceller och diesel

kbh

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 08 aug-12 kl 21:22 »
solceller och diesel
oki    Har man diesel så kan man ju lika gärna tvätta samtidigt typ en gång i veckan. Sol  är väll ganska dyra om man ska ha lite kapacitet ?sen så funkar dom ju inte hela året här i norden så bra  vad ja förstår  särskilt inte norr över eller har ja fel där ? 

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #71 skrivet: 08 aug-12 kl 22:06 »
oki    Har man diesel så kan man ju lika gärna tvätta samtidigt typ en gång i veckan. Sol  är väll ganska dyra om man ska ha lite kapacitet ?sen så funkar dom ju inte hela året här i norden så bra  vad ja förstår  särskilt inte norr över eller har ja fel där ?

Mitt dieselelverk startade automagiskt när belastningen på batteribänken blev hög och laddade då batterierna med allt som inte gick åt till tvättmaskinen.

kbh

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 08 aug-12 kl 22:41 »
Mitt dieselelverk startade automagiskt när belastningen på batteribänken blev hög och laddade då batterierna med allt som inte gick åt till tvättmaskinen.
Aha på så vis det var ju bra  vad var det för värk ?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #73 skrivet: 08 aug-12 kl 23:09 »
Aha på så vis det var ju bra  vad var det för värk ?

Verket var vanligt men omformaren och startautomatiken och all automation var Victron.

Coyote

• Övriga världen
« Svar #74 skrivet: 18 aug-12 kl 12:58 »
Är du själv eller har du familj?

Man behöver ju inte slösa med kläder heller - hemma kan man ju gå runt i samma kläder i evigheter, och bara byta när man ska iväg.

Här är det ändå alltid jobbarbyxorna på...

Artman Gale

• -
« Svar #75 skrivet: 18 aug-12 kl 14:19 »
Det räcker med en liten balja för att tvätta underkläder, övriga kläder behöver inte tvättas så ofta, ju mer man tvättar ju mer sliter man ut fibrerna i kläderna. De kläder jag har sytt själv brukar jag vara extra försiktig med, Har mest på mig kläder av ull eller linne och de tar inte upp smuts på samma sätt som bomull. Kläder av ull tvättar jag nästan aldrig, räcker med att vädra dom.

Men det är klart man vänjer sig ju vid att lukta som en vilde. I vintras arbetade jag en vecka i staden direkt kommen från skogen. Jag stank tydligen rök och tjära men jag föredrar att lukta som en riktig människa.

I dagens samhälle finns en hysteri med renlighet som har gått till överdrift så att vi blir sjuka av det. Dessutom går det åt en massa resurser till det överdrivna tvättandet, Tvättmaskiner som går för fulla muggar för att folk måste byta tröja varje dag.

Kan inte låta bli att tänka på min gamla moster som upplever precis samma sak, att det är både ett hysteriskt tvättande och duschande numera. Nä, hon luktar aldrig illa....citat: "man får blaska av sig där det är viktigast".

En annan röst från min vänskapskrets tycker det är rent av hälsovådligt att tvätta hela kroppen för ofta, citat: "Man fryser ju som en hund om man tvättar bort hudfettet hela tiden".

Min egen upplevelse är att på den tiden jag hade ett jobb som krävde dusch varje dag, fick jag ganska snart problem med torr hud. Numera blir det dagligdags en "raggartvätt" och någon dusch i veckan.

Hur som helst så behöver man tvätta någon gång ibland. Eftersom jag numera är 95% bofast i min buss så letar jag lösningar på problematiken. Allt annat än muskelkraft är uteslutet och eftersom jag i ordet rätta bemärkelse inte har en tomt att disponera (även om jag har det just nu) så måste alla mina faciliteter och hjälpmedel som jag har behov av få plats inom bussens ramar, mao så måste allt minimeras, så även tvättmaskinen. "Propprensargrejen" verkar helt klart det som skulle passa mig bäst (både ekonomiskt och utrymmesmässigt) och jag inbillar mig att den gör rent riktigt bra eftersom den pumpar vattnet genom kläderna och inte bara blaskar runt dom i en tunna (som i sig tar alldeles för stor plats). Kanske har jag fel, skulle önska att någon med erfarenhet från "propprensargrejen" ger lite feedback.

Mvh :)
"Roadhippie" = "Roadhappy"

Misse

• nr 9424
« Svar #76 skrivet: 18 aug-12 kl 14:43 »
Så man byter inte underkläder och strumpor mellan november och mars? Eller har man 100 uppsättningar och tvättar allt när våren kommer?
Strumpor använder jag inte (endast om jag långspringer eller långgår nån mil, får skav annars..)  och kallingar slutade jag med för 3-4 år sen.   Och faktum är att jag är mycket mindre äcklig utan undisar o:)
Ventilationen gör det bättre ty det är inte själva kroppen som är äcklig, det är instängdheten.

Tvätta.....Härhemma gör jag det oftast i en balja trots tvättmaskinsinnehav.  Enklare så.   Lite varmvatten å en gnutta såpa eller diskmedel.

På vintern är klädtvättbehovet minimalt.

Går oftast i jobbekläder. Är jag finklädd härhemma så blir det bästa finaste kostymen = naken.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #77 skrivet: 20 aug-12 kl 18:02 »
Har inte läst igenom tråden utan slänger bara in länken jag fick idag. Verkar fiffigt!

http://www.stumbleupon.com/su/1GwIyG/inhabitat.com/human-powered-giradora-washer-needs-no-electricity-and-costs-only-40/
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #78 skrivet: 12 sep-12 kl 13:50 »
Hej

Detta verkar vara en vettig grej, men inte finns det att köpa någonstans som jag kunde se. Klart, man vill inte fördärva den in-hemska marknaden!
Men, eftersom jag är bekväm av mig, så har jag ingen lust att använda muskelkraft, utan teknikens hjälp.

http://openmaterials.org/2010/03/17/the-open-source-washing-machine-project/

En vindrutetorkaremotor från skroten, de behöver ca 60 W och det ser ut som panelen är på, remmen från en gamal tvättmaskin, cyckelhjul från skroten eller så...

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #79 skrivet: 13 sep-12 kl 09:15 »
I stora dela av europa används i huvudsak gas för att värma vatten i tvätt och diskmaskiner. Effekten från pumpar och motor är inte något att prata om.

Pratar man t.ex. med Electrolux går det säkert att köpa en gasdriven tvättmaskin för ungefär samma pris som en eldriven.

Gas kan man ordna på många sätt.

Om man nu absolut vill köra utan gas, kan man ordna vattenvärmen separat också. Jag kan tänka mig flera lösningar, t.ex låta strömmen som annars skulle gå till elpatronen driva en pump som cirkulerar vattnet genom en spiral i en eldstad, eller.. ja. Låt fantasin flöda, det är inte särskilt märkvärdigt i alla fall.

/M

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser