Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta kläder off grid?  (läst 39936 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #80 skrivet: 13 sep-12 kl 10:05 »
I stora dela av europa används i huvudsak gas för att värma vatten i tvätt och diskmaskiner. Effekten från pumpar och motor är inte något att prata om.

Pratar man t.ex. med Electrolux går det säkert att köpa en gasdriven tvättmaskin för ungefär samma pris som en eldriven.
Framför allt var det populärt i Spanien på 90-talet. Chockhöjda elpriser runt 1990 i kombination med billig gasol och naturgas tack vare ett bra avtal med den dåvarande libyska regimen.


Om man nu absolut vill köra utan gas, kan man ordna vattenvärmen separat också. Jag kan tänka mig flera lösningar, t.ex låta strömmen som annars skulle gå till elpatronen driva en pump som cirkulerar vattnet genom en spiral i en eldstad, eller.. ja. Låt fantasin flöda, det är inte särskilt märkvärdigt i alla fall.
Många moderna tvättmaskiner har redan elpatronen placerad i en låda på sidan om tvättrumman, och en särskild pump för att cirkulera vattnet dit. En sådan måste vara mycket lätt att konvertera för att ta värmen från annan värmekälla. Har man ändå vattenburen värme i huset så kan man ju tänka sig en värmeväxlare mot redan befintlig ackumulatortank.

kbh

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #81 skrivet: 13 sep-12 kl 10:21 »
Undrar om inte tråden har spåra ur lite nu i all teckenlogin  leva off grind är väll ändå att leva omodernt   ja anser dock att man ska ha sådan teknologi  som man skälv kan laga om det behövs  för i anat fall så blir det dyra reparationer  och det tror bja inte dom flesta som lever off grid har råd med. Men det är ju förstås bara min enkla syn på det hela  :)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #82 skrivet: 13 sep-12 kl 12:43 »
En tvättmaskin är väl ändå inte särskilt svår att reparera?! Särskilt inte om man själv byggt om den.

Som jag ser det vill jag gärna leva offgrid, inte bara _överleva_ offgrid. Och just tvättmaskinen är nog en av de mest standardhöjande framstegen man gjort sedan år 1900... Inte konstigt att man inte tvättade så ofta förr.

Fakir-mentalitet ger jag inte mycket för faktiskt.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #83 skrivet: 19 sep-12 kl 22:00 »
Jag förstår inte varför det r en så stort bekymmer. Min bror bor i Paris. Han jobbar i en advokat företag och han tror inte på offgrid och skämtar om det. Men faktum ett att när tvättmaskin gick sönder, har aldrig köpte ett nytt (han är ganska låt) och har alltid gjorde sitt tvätt med handerna. Och det verkar bli ganska rent (kanke är vi lite mer smutsig i Frankrike ?).

Jag själv åker tåg varje år till södra frankrike och har ingen fungerande tvättmaskin ditt. Jag bara tvätta allt ned handerna och jag bruka stana tre månader. I min hus det finns en ställ där de  brukade tvätta innan det var el. Det finns också gamla verktyg som breddar och en sort ved bredd verktyg för att slå vitt tvätt.  Jag änvander marseille tvål som jag fin delar med träslöjd vektyg och sätter i vatten hela natten, då gör det som en tjock rengöring medel (men kan sätter vad en vill i, citroen skall, lavender)

Om du ville gå på riktig (ska prova nästa gång) man kan göra sitt tvål. På BBC de förklarade hur gjorde man i företiden i serien Tales from the green valley, de också förklarar hur man gjorde ammonia från urin för att ta bort fläckor (måst hitta var i filmen)
E11 Tales from the Green Valley

de börja tvätta min 10.
vita e vita

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #84 skrivet: 19 sep-12 kl 22:39 »
Undrar om inte tråden har spåra ur lite nu i all teckenlogin  leva off grind är väll ändå att leva omodernt   ja anser dock att man ska ha sådan teknologi  som man skälv kan laga om det behövs  för i anat fall så blir det dyra reparationer  och det tror bja inte dom flesta som lever off grid har råd med. Men det är ju förstås bara min enkla syn på det hela  :)

Jag håller fullkomligt med dig.

Och det är klart som fan att det är plättlätt att tvätta för näve om man bara har sig själv att tvätta åt, men om vi börjar prata självhushåll med djur och ungar och odlingar och gud vet vad blir det plötsligt lite mer verkstad och mindre snack.
Att leva off grid och vara beroende av gas känns för min del helt meningslöst.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #85 skrivet: 20 sep-12 kl 08:48 »
Att göra gas själv är inte särskilt svårt alls och ger stor bekvämlighet. Kolla byarna i Kina där livskvalitén ökat med hundratals procent när myndigheterna installerade enkla rötanläggningar. Även en liten gengasgenerator med en mycket enkel gasklocka skulle fylla behoven för ett hushåll lätt.

Att leva offgrid och alternativt kan ju inte gå ut på att man skall slita ihjäl sig och frysa sönder fingrarna, de saker som är bäst med det moderna tiden måste man väl kunna ta till sig? Tvätten förr var i särklass det mest plågsamma man höll på med i hushållen.

Och en tvättmaskin är verkligen inte särskilt svår tekniskt sett. Det har funnits väl fungerande tvättmaskiner sedan 50-talet och kanske ännu tidigare.

Ids man inte göra konverteringen, ta då en tvättmaskin, sätt en brytare direkt på motorn, eller byt ut den mot en likströmsmotor du kan köra direkt mot batteriet och fyll trumman med varmvatten manuellt. Toppmatad föredrages. Man kan till och med placera en bykgryta på höga ben, så att du får självtryck in i maskinen. Att tvätta till en hel familj för hand är nog kul på semestern, men skall man göra det vecka ut och vecka in året runt blir det mindre kul.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #86 skrivet: 20 sep-12 kl 08:57 »
Att göra gas själv är inte särskilt svårt alls och ger stor bekvämlighet. Kolla byarna i Kina där livskvalitén ökat med hundratals procent när myndigheterna installerade enkla rötanläggningar. Även en liten gengasgenerator med en mycket enkel gasklocka skulle fylla behoven för ett hushåll lätt.

Lätt? Har du testat att göra gas i Svenskt klimat småskaligt? Jag vet ingen som lyckats.

Ja, det finns gott om tvättmaskiner som man kan handveva/trampa. Mycket enkla konstruktioner som varken kräver gas, konvertering eller el. Man behöver inte handtvätta, inte ens på semestern.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #87 skrivet: 20 sep-12 kl 10:13 »
Jag har kört tusentals mil på hemgjord gas.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kbh

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #88 skrivet: 20 sep-12 kl 10:25 »
Att göra gas själv är inte särskilt svårt alls och ger stor bekvämlighet. Kolla byarna i Kina där livskvalitén ökat med hundratals procent när myndigheterna installerade enkla rötanläggningar. Även en liten gengasgenerator med en mycket enkel gasklocka skulle fylla behoven för ett hushåll lätt.

Att leva offgrid och alternativt kan ju inte gå ut på att man skall slita ihjäl sig och frysa sönder fingrarna, de saker som är bäst med det moderna tiden måste man väl kunna ta till sig? Tvätten förr var i särklass det mest plågsamma man höll på med i hushållen.

Och en tvättmaskin är verkligen inte särskilt svår tekniskt sett. Det har funnits väl fungerande tvättmaskiner sedan 50-talet och kanske ännu tidigare.

Ids man inte göra konverteringen, ta då en tvättmaskin, sätt en brytare direkt på motorn, eller byt ut den mot en likströmsmotor du kan köra direkt mot batteriet och fyll trumman med varmvatten manuellt. Toppmatad föredrages. Man kan till och med placera en bykgryta på höga ben, så att du får självtryck in i maskinen. Att tvätta till en hel familj för hand är nog kul på semestern, men skall man göra det vecka ut och vecka in året runt blir det mindre kul.

/M
Självklart ska man kunna till sig teknologin men man måste också kunna hantera den  då dom flesta Off gridare inte har en massa pengar för reparationer där för tycker ja det är lite offtoppick att va så avancerad i sin teknologi som man inte kan behärska den utan måste leja hjälp för att reparera sånt tär på små inkomster  kan ske måste vänta i månader eller mer för att spara för den kostnaden . Så ja före språkar enkla smarta  lösningar som inte kräver en massa pengar .Men det är ja det :)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #89 skrivet: 20 sep-12 kl 10:28 »
Eh. En tvättmaskin är inte dyr teknogi, och inte svår heller. Det är en äggklocka ihopkopplad med en elmotor och en pump, samt en doppvärmare. Du kan hämta hur många fungerande tvättmaskiner som helst på tippen.

Det du säger är ungefär som att en blyertspenna är så avancerad teknologi att det nog är bäst att vi fortsätter knacka på stentavlor bara för att de passar bättre in i imagen.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kbh

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #90 skrivet: 20 sep-12 kl 10:32 »
Jag har kört tusentals mil på hemgjord gas.

/M
Ja det har du säkert men man ska ha kunskapen om hur man bygger  gengas  och dylikt  sant kunna hantera svetts mm och det är långt ifrån alla som kan .
Eh. En tvättmaskin är inte dyr teknogi, och inte svår heller. Det är en äggklocka ihopkopplad med en elmotor och en pump, samt en doppvärmare. Du kan hämta hur många fungerande tvättmaskiner som helst på tippen.

Det du säger är ungefär som att en blyertspenna är så avancerad teknologi att det nog är bäst att vi fortsätter knacka på stentavlor bara för att de passar bättre in i imagen.

/M
Hehe ja mycket kan va enkelt om man vet hur man ska göra  så är det för dom flesta :)
« Senast ändrad: 20 sep-12 kl 13:20 av Dbs »

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #91 skrivet: 20 sep-12 kl 10:46 »
Jag har kört tusentals mil på hemgjord gas.

/M

Härligt! Har du nån tråd om hur man gör och/eller skrivit i handboken?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #92 skrivet: 20 sep-12 kl 11:00 »

Hej!

Att göra gas själv är inte särskilt svårt alls och ger stor bekvämlighet.



Det där är jag väldigt intresserad av, du kan väl beskriva hur du gör i tråden om biogas är du snäll: [size=78%]http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128056.50[/size]



Att leva offgrid och alternativt kan ju inte gå ut på att man skall slita ihjäl sig och frysa sönder fingrarna, de saker som är bäst med det moderna tiden måste man väl kunna ta till sig? Tvätten förr var i särklass det mest plågsamma man höll på med i hushållen.


Precis min inställning. Därav trådstarten. Jag är inte hardcore på något sätt, avser inte att bli heller. Kan jag göra livet lätt med solceller, biogas, en konverterad tvättmaskin eller något annat hjälpmedel som inte ständigt är beroende av omvärlden så är det en fördel. Ur mitt perspektiv handlar det om att maximera sitt oberoende utan att bryta ihop av alla ansträngningar så någon slags kombination av självhushållning och väl avgränsde moderna hjälpmedel, modern teknik samt moderna metoder är vad jag är ute efter.


Så för min del (som TS) är det helt ok att diskutera modifierade tvättmaskiner, personligen går väl gränsen vid sånt som kräver att man har elverk, det är inte ok för mig eftersom det kräver ständig tillförsel av bensin.


Fortsätt gärna, jag har inte så mycket att komma med själv men följer med intresse!


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #93 skrivet: 20 sep-12 kl 11:01 »
Jag har skrivit det mesta på www.gengas.nu.

Jag har inte kört på biogas, men det vore kul att prova ngn gång.

Siten har inte uppdaterats på flera år, men jag tycker den är rätt komplett också. Jag har lite material som skall ut så fort jag får ork och tid...

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #94 skrivet: 20 sep-12 kl 13:15 »
Citera
Man behöver inte handtvätta, inte ens på semestern.

Man jag ville gärna tvätta med handerna och gör det när jag är inte inneboende och har inte plats för att torka.

Jag förstår inte varför det är så himla svårt att göra det, jag tror att det är ett sätt att bräna lite fett och att försena mitt diabetis.

Det är ocså svar att cykla, det regnar osv, kanske man behöver också bil ? och SUV för det går inte med barn och fiske grejer i en små bil.
Det tar för lång tid att resa med tåg och det är slitsam. Kanke måste man ta flygplan istället, vi kan ju göra det, vilever i en modern samhället ?
osv
vita e vita

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #95 skrivet: 20 sep-12 kl 14:08 »
Läs alla inlägg, och hela.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #96 skrivet: 20 sep-12 kl 17:05 »
och fyll trumman med varmvatten manuellt. Toppmatad föredrages. Man kan till och med placera en bykgryta på höga ben, så att du får självtryck in i maskinen.

Dock blir tvättresultatet mycket bättre om vattnet värms sakta under tvättens gång än om man på en gång lägger smutsig tvätt i hetvatten. Detta framför allt för att smuts som består av proteiner (svett, matrester mm) koagulerar när den kommer över ca 40 °C och därmed blir svår eller omöjlig att få loss.
Det är definitivt mödan värt att kosta på sig lösningar som innebär att man kan värma vattnet allteftersom, en möjlighet kan ju vara att ersätta tvättmaskinens värmeelement med en rörslinga som hetvatten från t ex en bykgryta får cirkulera genom. Vill man absolut undvika pumpar bör det gå att ordna så man får självcirkulation.

Beträffande biogas så är det ju ur klimatsynpunkt mycket bra om man ser till att stallgödsel mm rötas under kontrollerade former så att man kan bränna upp den bildade metangasen, istället för att den ska ligga på en gödselstack där metanet sakta pyser ut i atmosfären. Men jag har en känsla av att det kan vara svårt att få en liten rötkammare att fungera bra vintertid i vårt klimat, man kanske måste satsa på lite större anläggningar och tillföra gödsel från flera smågårdar för att få processen att hålla sig själv varm.

Ametz

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #97 skrivet: 06 jan-13 kl 11:14 »
Konstigt att det inte finns någon hel automatisk 12v Tvättmaskin. Att det skulle ta 1-3 timmar längre hade ju inte spelat någon roll.

Finns det ingen husbil/husvagn som har tvättmaskin alltså?
Jag tycker: Att skriva om samma ämne som redan finns i 40 andra äldre poster faktiskt är bra. Många saker förändras pga nya produkter, nya lagar & bestämmelser eller helt enkelt nyutvecklade metoder.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #98 skrivet: 06 jan-13 kl 14:21 »
Konstigt att det inte finns någon hel automatisk 12v Tvättmaskin. Att det skulle ta 1-3 timmar längre hade ju inte spelat någon roll.

Finns det ingen husbil/husvagn som har tvättmaskin alltså?

Marknaden är nog för liten för att det ska gå att serietillverka och sälja en sådan maskin till rimligt pris. Och under alla förhållanden skulle en sådan maskin behöva ta värmen från annat håll än 12 V-matningen (t ex gasol, diesel eller utifrån tillfört varmvatten).
Det finns större husbilar etc som är försedda med tvättmaskin, men då rör det sig alltid om så stora fordon att de är försedda med dieselelverk som lämnar nätspänning (t ex amerikanska "mobile homes". Eller möjligen är det helt enkelt löst så att man är beroende av ström utifrån för att kunna köra tvättmaskinen.
Vattenåtgången för en tvätt är ju också i största laget för att kunna täckas av det vatten man kan ha med sig.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #99 skrivet: 06 jan-13 kl 14:40 »
För den som inte kräver att tvätten ska göras på bestämde tider så funkar det att bygga om till 12v motor som drivs från batteri och värmen tas från solfångare.
Antingen gör man det hela manuellt eller så har man elektronik som sköter styrningen.

Vill man vara riktigt "off" så kan man låta en vindmölla rotera trumman så slipper man all el.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser