Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta kläder off grid?  (läst 45509 gånger)

biltog

• Västerbotten
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #40 skrivet: 25 feb-12 kl 11:27 »
Denna har väl varit uppe i någon tidigare tråd, men här kommer den igen:
India innovates: foot pedal washing machine

Fast jag tänker utgå från en vanlig toppmatad tvättmaskin och ha en längre axel, på ena sidan, med två pedaler.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #41 skrivet: 25 feb-12 kl 11:38 »
Denna har väl varit uppe i någon tidigare tråd, men här kommer den igen:India innovates: foot pedal washing machine

Fast jag tänker utgå från en vanlig toppmatad tvättmaskin och ha en längre axel, på ena sidan, med två pedaler.

Inspirerande! Och helt rätt tänk. Dom har garanterat el till belysning i huset men slösar inte med el för att göra något dom kan göra billigare för hand.
//Lina

kbh

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 25 feb-12 kl 11:41 »
Denna har väl varit uppe i någon tidigare tråd, men här kommer den igen:India innovates: foot pedal washing machine

Ja det var ju lite min ide där fast man slipper bygga nytt  man tar bara en gammal tvätt maskin och cykel  och bygger om lite :)
« Senast ändrad: 25 feb-12 kl 16:46 av Dbs »

Hattstugan

• -
« Svar #43 skrivet: 25 feb-12 kl 15:08 »
Hej!

Jag har tidigare skrivit i olika trådar om att tvätta utan tvättmaskin. Jag har nu tillslut köpt en Wonder Wash och jag tycker den funkar superbra. Rekommenderar den verkligen. Det blir rent, går snabbt och smidigt och är praktiskt. Dessutom rymmer den mer än vad jag föreställde mig. Lakan och mattor tvättar jag såklart någon annanstans men allt annat funkar bra i min Wonder Wash.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #44 skrivet: 25 feb-12 kl 15:29 »
@Hattstugan: Hej och tack för ditt inlägg!

Högre upp i tråden finns länkar till WonderWash. Kollar man in dem så är det bland recensionerna många som klagar på att handtaget ramlar av, att den läcker, att tömmningsslangen (?) lossnar och att hela konstruktionen är klent plastig. Vilken är din bedömning i dessa avseenden?

I en av recensionerna står också att man behöver väldigt lite tvättmedel. Håller du med? Kan man använda vanlig såpa tro? (Det går ju inte i en tvättmaskin för det löddrar för mycket)

Hur länge har du haft din?

Hur lång tid tar en tvätt av t.ex. svettiga T-shirts och får man bort allt otäckt (svettfläckar) då?

Var har du köpt din och vad kostade den?

Hur gör du för att torka tvätten, jag menar det finns ju ingen centrifug.

/Jens

PS: Hur tusan lägger man till en bild man har som en fil på sin dator?

« Senast ändrad: 25 feb-12 kl 15:34 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Hattstugan

• -
« Svar #45 skrivet: 25 feb-12 kl 17:17 »
Jag köpte den här http://www.laundry-alternative.com/wonderwash.htm och de var snabba med leveransen. Jag har väl haft min i några månader nu  kanske. Jag har inte märkt att den skulle läcka eller så. Den är ju i plast och man kanske inte ska lasta den överfull. Jag tycker att ställningen verkar hålla bra för det jag tvättar. Mest imponerad är jag över hur rent det blir och fort går det! Idag tvättade jag ett par smutsiga vantar jag haft i stallet samt ett par byxor som var riktigt leriga nertill. Jag gissar att jag vevade i ca två minuter för tvätt och sen två sköljningar á två minuter. Sen var det rent! Jag har även tvättat svettiga träningskläder i den och jag vevar dem i 2-3 minuter och sedan vevar jag samma gånger två för sköljning, det blir rent. När tvätten är tvättad så vrider jag ur den för hand och hänger upp den på tork. Det går inte åt så mycket tvättmedel tycker jag. Just nu använder jag Skona flytande tvättmedel. Skulle säkert funka bra med vanlig såpa med. Jag är väldigt fundersam över varför tvättprogrammen på vanliga tvättmaskiner är så långa när det räcker med några minuter i en Wonder Wash??
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

kackelmann

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 25 feb-12 kl 19:13 »
Annars så konverterar man en bensin motor till gen gas för att driva vissa maskiner via en generator   om man är vill va helt oberoende  då har man garanterat kraft för  det mesta  så som vedkap  mm.

Haha skippa generatorn och svetsa på tvätt-trumman direkt på svänghjulet...  ;D :o ::) :-X >:D
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kbh

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 25 feb-12 kl 21:12 »
Haha skippa generatorn och svetsa på tvätt-trumman direkt på svänghjulet...  ;D :o ::) :-X >:D
Haha det var ju inget vidare smart då är du ju upp bunden till en grej  i stället för att kunna kapa ved med mm . ;D å inte kan du svetsa på den häller du hart ju ingen ström Mohaha
« Senast ändrad: 26 feb-12 kl 00:29 av Dbs »

FOFFE

• Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 26 feb-12 kl 00:18 »
Hej!

Min tanke är att försöka bli helt oberoende av det allmänna elnätet, leva billigare på lång sikt, minska min miljöpåverkan och vara allmänt självständig. Jag är inte intresserad av att leva primitivt i sig utan strävar efter nån slags enkelhet och självförsörjning.

Jag skulle vilja åstakomma ett liv som är så behagligt och meningsfullt att det kan attrahera massorna samtidigt som det gör gör så lite skada på jorden att det är långsiktigt hållbart att alla lever som jag. Jag tror inte att jag klarar det men det är vad jag önskar.

Med de förutsättningarna är jag lätt beredd att avstå TV, kyl, frys, diskmaskin, innetoa, dusch och automatiskt rinnande varmvatten. Det jag vill ha är en bärbar dator med internet, en tvättmaskin, en radio, en mobiltelefon och rinnande kallvatten. Jag vill köpa så lite jag orkar med och samtidigt ha maskiner/apparater/djur som tar bort det tyngsta ur ett gammalt bondeliv. Jag gissar att en motorsåg också är nödvändig och om jag inte hittar något sätt att få hjälp av nån som vill hantera hästar eller oxar lär jag bli tvungen att ha en traktor också - åtminstone i början.

Jag har lite prepperdrag också eftersom jag tror att vi står inför stora samhällsförändringar inom de närmsta 5 - 15 åren (se denna video för en ytterst komprimerad motivering till den tron). Så jag vill vara - eller skaffa förmågan att bli - lite osynlig också.

Med ovanstående som bakgrund skulle den optimala lösningen vara att klara tvätten utan att vara beroende av ett elverk och framförallt av bensin eller diesel till det. Vindkraftverk i liten skala, batterier och solceller kan jag skaffa en gång samt lägga upp ett litet lager av reservdelar och sedan klara mig så länge jag vill.

Som ni ovan här helt riktigt påpekar blir det himla stökigt att klara tvättmaskinen utan generator som jag förstår det och det är därför jag dragit igång tråden. Jag vill helt enkelt ha hjälp att tänka ut om och i så fall hur man kan klara sig utan tvättmaskin eller utan beroende av elnät/bensin/diesel.

Vänligen
/Jens

Tja
Inte för att på nåt sätt trampa dig på tårna..

Du skriver att du inte vill leva primitivt just i sig samt att påverka massorna. Jag vet inte, men att 2012 leva utan kylskåp rinnande vatten och andra tämligen vanliga faciliteter verkar nästan lite extremt. Att välja internet före dusch tvätt och kyl är för mig en gåta. Men smaken är som baken.

Jag tror du kan samla massorna bättre genom att välja solkraft, vind samt som sista utväg köra elverk. Det är coolt ändå att kunna styra sin förbrukning samt att kunna välja.

För många verkar det vara viktigare att just diskutera hur man bygger om en tvätt eller vad man nu vill göra.

För att vinna intresse för sin sak bör man nog inte motverka tekniken och dess utveckling utan nyttja den till fullo. Inte sträva efter en svunnen tid och blanda 1800 tals liv med batterier och internet. Men men, det är bara min tanke.

Du vill använda maskiner till en del saker, motorsåg osv. Jag skulle hellre handsåga och yxa för att på kvällen sedan ta en skön rinnande dusch.

That's me..

kackelmann

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 26 feb-12 kl 09:54 »
Haha det var ju inget vidare smart då är du ju upp bunden till en grej  i stället för att kunna kapa ved med mm . ;D å inte kan du svetsa på den häller du hart ju ingen ström Mohaha

Man kan gott och väl pinnasvetsa med två bilbatterier, startkablar och en elektrod till pinnasvets... funkar bra i kristider :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kbh

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 feb-12 kl 10:10 »
Man kan gott och väl pinnasvetsa med två bilbatterier, startkablar och en elektrod till pinnasvets... funkar bra i kristider :)
Lite väl onödigt när man kan ha det enkelt för sig men du är väll sådan som inte vill ha ström till något anat än datorn  förstår ja:)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #51 skrivet: 26 feb-12 kl 22:49 »

På 1930-talet fanns det bensindrivna tvättmaskiner (agitatormaskiner) i USA. Briggs & Stratton tillverkade en serie motorer speciellt för det ändamålet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #52 skrivet: 26 feb-12 kl 22:54 »
Annars så konverterar man en bensin motor till gen gas för att driva vissa maskiner via en generator   om man är vill va helt oberoende  då har man garanterat kraft för  det mesta  så som vedkap  mm.

Dock är det svårt att få en gengasanläggning att fungera bra under sådana förhållanden - en lång stund nästan tomgångskörning och så helt plötsligt full belastning när en grov stock ska kapas, sen tomgång igen, osv osv.
När gengasaggregatet går på tomgång så kallnar härden efter en stund, om då motorn plötsligt behöver mycket gas får man inte ut några brännbara gaser alls de första sekunderna och då får man nog finna sig i ett motorstopp.
Ett annat problem med långvarig tomgångskörning och plötsligt varierande belastning är risken att få tjärhaltig gas, det är inte alls bra eftersom tjäran kletar igen filter, gasblandare, gasspjäll och sånt, och dessutom kan limma fast motorns ventiler i ventilstyrningarna om det vill sig illa.

Ska man köra ett elverk på gengas bör det vara för en tillämpning med ganska jämn eller långsamt varierande belastning. Allra bäst går gengaselverket om man kan mata ut energin på ett starkt elnät och köra det för fullt så länge det överhuvudtaget ska vara igång.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #53 skrivet: 26 feb-12 kl 23:01 »
Det finns ju även tvättmaskiner med gasdriven värmepatron. Dessa torde dra betydligt mindre ström och vara uthärdliga att köra på ett elverk (som kan drivas av lite av varje då)...

Gengaselverk för off-grid bör lämpligen köras mot ett batteri som sedan matar anläggningen via en växelriktare.
Man kunde då även spara undan en del av gasen i en gasdepå som kan användas till spisar, tvättmaskiner osv.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kbh

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 26 feb-12 kl 23:18 »
Dock är det svårt att få en gengasanläggning att fungera bra under sådana förhållanden - en lång stund nästan tomgångskörning och så helt plötsligt full belastning när en grov stock ska kapas, sen tomgång igen, osv osv.
När gengasaggregatet går på tomgång så kallnar härden efter en stund, om då motorn plötsligt behöver mycket gas får man inte ut några brännbara gaser alls de första sekunderna och då får man nog finna sig i ett motorstopp.
Ett annat problem med långvarig tomgångskörning och plötsligt varierande belastning är risken att få tjärhaltig gas, det är inte alls bra eftersom tjäran kletar igen filter, gasblandare, gasspjäll och sånt, och dessutom kan limma fast motorns ventiler i ventilstyrningarna om det vill sig illa.

Ska man köra ett elverk på gengas bör det vara för en tillämpning med ganska jämn eller långsamt varierande belastning. Allra bäst går gengaselverket om man kan mata ut energin på ett starkt elnät och köra det för fullt så länge det överhuvudtaget ska vara igång.
Men om man byter motortyp då till en konverterad diesel  typ traktor motor  den går ju både tungt och lätt ormvart annat   sen borde det  ju ha en viss betydelse hur stor motor man har till generatorn med ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #55 skrivet: 26 feb-12 kl 23:25 »
Men om man byter motortyp då till en konverterad diesel  typ traktor motor  den går ju både tungt och lätt ormvart annat   sen borde det  ju ha en viss betydelse hur stor motor man har till generatorn med ?

Det hjälper inte det heller, problemet är ju att gengasverket inte tycker om plötsliga ändringar i gasbehovet. Och vad man än använder för motor så måste man alltid bygga gengasverket så att det blir lagom stort i förhållande till motorns storlek och belastning.

Att konvertera dieslar till gengas bör man undvika, det bästa är ju att montera tändstift och tändsystem för att göra om den till ottomotor, men för det krävs en hel del maskinbearbetning som blir mycket dyr om man måste leja bort den till en motorrenoveringsfirma eller liknande, och det är nog ganska sällsynt att man själv har en tillräckligt välutrustad mekanisk verkstad. Det går också att köra en diesel med s k dieselgasdrift, men det är ingen bra lösning eftersom det fortfarande går åt en del dieselolja som tändbränsle (omkring 10% av vad motorn skulle dra om den gick enbart på diesel) och dessutom blir avgaserna mycket otrevliga (bl a höga kväveoxidutsläpp).

kbh

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 26 feb-12 kl 23:30 »
Det hjälper inte det heller, problemet är ju att gengasverket inte tycker om plötsliga ändringar i gasbehovet. Och vad man än använder för motor så måste man alltid bygga gengasverket så att det blir lagom stort i förhållande till motorns storlek och belastning.

Att konvertera dieslar till gengas bör man undvika, det bästa är ju att montera tändstift och tändsystem för att göra om den till ottomotor, men för det krävs en hel del maskinbearbetning som blir mycket dyr om man måste leja bort den till en motorrenoveringsfirma eller liknande, och det är nog ganska sällsynt att man själv har en tillräckligt välutrustad mekanisk verkstad. Det går också att köra en diesel med s k dieselgasdrift, men det är ingen bra lösning eftersom det fortfarande går åt en del dieselolja som tändbränsle (omkring 10% av vad motorn skulle dra om den gick enbart på diesel) och dessutom blir avgaserna mycket otrevliga (bl a höga kväveoxidutsläpp).
Ok då kan man slå det ur hågen då  om man nu skulle fått den iden att bygg :? Och tack för svar.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #57 skrivet: 27 feb-12 kl 12:26 »

Hej!

@Foffe: Inga tåtramp här inte, jag uppskattar din kommentar.

Jag tänker som så att om man har väldigt dålig tillgång till el därför att man måste förlita sig på solceller + vindkraft så måste man ta bort en hel del grejer.

Kylskåp drar mycket ström och ersätts relativt lätt med jordkällare + skafferi. Det är klart att man får lite sämre lagringstid på färskt kycklingkött och färser men dem kan man ju tillaga omgående och spara den tillagade maten istället. Avsaknad av frys tror jag blir ett större problem.

Rinnande vatten vill jag ha men nöjer mig med kallt. För varmvatten finns vedspisar med inbyggd varmvattentank. För att duscha så tänker jag mig att bastuaggregatet får värma en liten tank som räcker för att duscha av sig efter bastandet. Utan nätanslutning tror jag det är svårt att få till en dusch, men har ni idéer så är de välkomna.

Internet KAN man inte fixa själv.  :)  Det blir alltså något jag måste ha el till. Jag försöker alltså komma underfund med vilka saker jag INTE KAN fixa själv eller utan el, så gäller det att hitta bästa möjliga lösning för dessa.

Det om "massorna" jag skrev var kanske att ta i, jag tänker mer i banor av att om jag kan leva ett gott liv med liten energianvändning och ytterst lite el så kan det inspirera andra. Sen kanske man inte vill gå så långt som jag tänker mig nu - kanske inte ens jag själv.  ;D

Det jag försöker komma på är hur att utnyttja modern teknik för att minimera min energianvändning. Därför tror jag tvärtom att det är BRA att blanda gammal teknik (där sådan är tillräcklig och feltolerant) med modern teknik (där den är enda möjligheten).

Citera
Du vill använda maskiner till en del saker, motorsåg osv. Jag skulle hellre handsåga och yxa för att på kvällen sedan ta en skön rinnande dusch.

Smaksak. Men du är välkommen hem till mig för att fälla, kvista och kapa ett par rejäla björkar samt några granar och tallar jag vill ha ned - med handsåg  ;) . Jag lovar att bjuda på både dusch och mat. Ska man sen ha vedeldning, snickerivirke och kanske lite inkomst från sin skog blir det redigt tungt att köra för hand tror jag.

Angående gengas:
Det är ingen teknik jag tror på över huvud taget. Stora förluster, problem med separation, problem med tjära, problem med orenheter in i motorn m.m. Däremot håller jag på att fundera på metangas men återkommer till det när jag funderat lite mer.

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #58 skrivet: 27 feb-12 kl 13:06 »
Gengas fungerar mycket bra vid jämn hög belastning. Så har man ett rejält batteri att köra generatorn mot är det inget problem.

Jag har kört några tusen mil på gengas och det har gått urmärkt, så länge grejorna är i bra skick.

Även verkningsgraden är fullt acceptabel, särskilt om man jämför så att säga hela bränslecykeln från pumpning ur backen tills att man bränner bensinen/dieseln. Cykeln är betydligt kortare för ved.

Gasen går som sagt även att använda för att köra gasdrivna apparater på. Det man kallar stadsgas är i de flesta fall gengas gjord på stenkol eller nafta. Åtminstone fram till nyligen, numera vet jag inte riktigt vad det är faktiskt.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

SwedishP

• Västergötland
    • Swedish Prepper
« Svar #59 skrivet: 27 maj-12 kl 19:38 »
Det finns också många videor på Youtube om hur man tvättar kläder med en vaskrensare (plunger) eller en Rapid Laundry Washer som är ett liknande verktyg.

http://www.lehmans.com/store/Home_Goods___Laundry___Washing?Args=&page_number=1
Kolla gärna in min blogg Swedish Prepper

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser