Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Förbränningstoalett  (läst 10033 gånger)

Lokattan

• Västergötland
Förbränningstoalett
« skrivet: 22 feb-12 kl 16:46 »
Är det någon som har erfarenhet av förbränningstoalett? Jag vet att de är dyra, runt 35 000 kr. Men fungerar de bra, drar de mycket el?

Anders G.

• -
SV: Förbränningstoalett
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 21:44 »
Jag har varit på fest hos en avlägsen bekant som hade en sån däringa apparat. 30 pers på festen överbelastade tingesten. Det förtog feststämningen betydligt.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 21:58 »
Ett kilowatt eller så för att  grilla en bajskorv. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 23:47 »
Ett kilowatt eller så för att  grilla en bajskorv.
Ett kilowatt/minut eller ett kilowatt/timme?  8)

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 00:11 »
Jag har varit på fest hos en avlägsen bekant som hade en sån däringa apparat. 30 pers på festen överbelastade tingesten. Det förtog feststämningen betydligt.

Jo har för mig de bara klarar 8 besök i timmen eller nåt ditåt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 00:25 »
Jo har för mig de bara klarar 8 besök i timmen eller nåt ditåt.
Nu tror jag inte alla 30 sket inom festandets tidsram (va f*n åt ni?) utan urinerade för 3x30(öl..vin..)
Separett med dunk hade nog blitt tjock då med.
Grannens häck bör nyttjas i dylika situationer.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 00:32 »
Nu tror jag inte alla 30 sket inom festandets tidsram (va f*n åt ni?) utan urinerade för 3x30(öl..vin..)
Separett med dunk hade nog blitt tjock då med.
Grannens häck bör nyttjas i dylika situationer.
???Va falls ska du offra busken  tänk på tråden där hunden pissade ihjäl träden  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 08:53 »
Ett kilowatt/minut eller ett kilowatt/timme?  8)

Visste när jag skrev att någon som var duktig i fysiksalen skulle komma med ett sådant inlägg,(händer var gång).
Det kostar ca en femma att skita, men det är i jämförelse med ett avancerat minireningsverk billigt, med ett sådant går det på en 50-lapp.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 08:57 »
Känner några som har en sådan och de är 3 pers och jag tror att det går 500 spänn i månaden (andrahands information men, men). Helt vansinnigt enligt mig. Kompostera skiten istället. Kostar nada.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 10:20 »
???Va falls ska du offra busken  tänk på tråden där hunden pissade ihjäl träden  :)
Vill minnas häckhavaren var beredd att nacka både hund & hundhållare. Dock utspelade sig detta väl i Libanesiska(granar? grannar?) skoböjden, där det troligtvis kastas skit isf att grilla den.
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 16:03 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 11:06 »
Känner några som har en sådan och de är 3 pers och jag tror att det går 500 spänn i månaden (andrahands information men, men). Helt vansinnigt enligt mig. Kompostera skiten istället. Kostar nada.

Stämmer grannen bor solo och underhåll service är ca 6000/år. Men till detta ska man lägga kapitalkostnad 200000:-, det gör att ca 20000/år tillkommer
ränta och avskrivning.  26000/365 = 71 kronor/dag ca. Dessutom samlas fosforn upp i en "fälla" för deponi på annan plats.

Man vill inte ha septitanksystem, men i samband med biogasprojekt, borde det väl löna sig, då man faktiskt här tillhandahåller en tunna för rötavfallssopor, där jag levererar ca 1 kg/14 dagar.

Kalsone

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 15 dec-14 kl 20:37 »
Vi köpte en Separett förbränningstoa för drygt ett år sen och vi har haft alla problem som man kan ha skulle jag tro. Kretskortet är bytt 3 gånger och Enl separett så visste man om att det fanns problem med vissa kort. Elementet 1 gång! Fästet gick av!.  Kablarna till elementet 3 gånger (dom brinner av). Tempgivaren 1 gång (den gick av). Säkringarna som sitter på kretskortet ca 20-30 gånger. Man kan väl säga att jag skruvat isär bakstycket ca 70ggr x 13 skruvar  >:( Våran toa är ca 12 m2 och vi har två st tillufts rör på vardera 100mm ändå så hävdar dom att det SKA vara 1 x 160mm. Utluften går genom en skorsten med endast en 90graders böj. Alla temperaturvärden håller sig inom gränsvärdet så någon överhettning är det inte. Vi hade ingen huv på skorsten som separett vill att man skulle ha så det monterade vi! Separett var tillmötesgående till en början men sen började dom att säga att vi hade installerat fel så dom drog in garantin. Nu har jag haft en firma här på orten som fixat kretskortet till det bättre så nu funkar det för oss. Skulle ABSOLUT inte rekomendera Separett förbrännings toa!!!

mt_knot

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 dec-14 kl 22:55 »
Min bror har en vid sin stuga, när min familj hälsar på är vi 4 vuxna och 4 barn, toaletten klarar ej att hålla undan efter frukost eller när fler behöver gå på kort tid, detta skapade stress och obehag främst hos mina döttrar. Toaletten bidrar kraftigt till ovilja att hälsa på under sommaren, trist!

Dessutom tyckte jag det luktade obehagligt vid förbränningen.

Johan

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
karsan, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser