Hej!
Får är jätte trevliga djur att ha att göra med så det är ett bra val!

Vi har själv en besättning med sveafår (alltså lite gott o blandat i dem). Våra djur är väldigt lugna att handskas med, inte svåra att hålla inne i hagar och så..
I höstas bestämde vi oss för att lägga pengar på en ordentlig bagge eftersom vi är ute efter fina slaktkroppar. Vi köpte en texelbagge som vi är supernöjda med! Så jag måste verkligen passa på att slå ett slag för rasen (och ja, jag vet att det inte är en svenska lantras!). Trots att vi själv verkligen INTE har stirriga djur har jag aldrig varit med om dess like till lugn, trygg och kelig bagge. Helt otroligt!!
Och lammen efter honom då? Jo, de äldsta är ca 1 månad gamla nu och jag tror aldrig vi haft så jämna och fina lamm. Man ser verkligen hur de sätter muskler och vilka fina stekar de kommer att få.

Sen är ju en nackdel att det är betydligt dyrare att köpa in renrasiga djur är icke renrasiga.. Och möjligen svårare också (?).
Angående antal vet jag inte riktigt - vi har aldrig haft riktigt få djur så jag vet inte när de känner sig otrygga och flocken blir för liten. Sen kan man ju tänka på hur många lamm ni vill få. Vi brukar ha ett slaktsnitt på ca. 2lamm/tacka. Då är ju frågan hur många lamm ni äter på ett år eller om ni har möjlighet att sälja?
Visst kan man köpa in bara lamm och föda upp till slakt men då får man nog räkna med att inte få hem dem förrän frammot hösten och kunna slakta förrän mot årsskiftet.
Alltid mycket att tänka igenom och ta hänsyn till när man ska börja med något nytt. Jag tycker också man ska fundera över vad man har för möjlighet till sommarbete, ev. vinterhagar, stall och foder.
Lycka till!