Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin uppfödning.  (läst 12725 gånger)

David97

• Gäst
Kanin uppfödning.
« skrivet: 21 feb-12 kl 19:00 »
Hej!
Min pappa har fått en (o)smart idé.. Att föda upp köttkaniner.. Så han bad mej ta reda på endel, o vem kan mer än dom som har det här? :D Så här kommer några frågor..
1. Om man ska ha 10honor, hur stor plats behöver de (Antar att man inte kan ha de tillsammans?)
2. Hur många hanar behöver man för att alla ska bli betäckta?
3. Kan de få 2 kullar per år?
4. Vilken ras växer bäst?
5. Och finns det några kanin slakterier, eller är det hemmaslakt som gäller?­­
6. Hur mycket mat kräver de? Vi har tillgång till hö, då vi bor på en gård. Pellets antar jag, är det något mer som krävs?

Det kommer nog fler frågor, men detta är dom jag kommer på nu..

FM

• Skåne
SV: Kanin uppfödning.
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 19:23 »
Hej David  ;)

Jag ska se om jag kan svara någorlunda.

1. Finns reglerat vad minsta yta ska va, har dock ej i huvudet, men beror lite på djurets storlek. Dock tycker jag det är = desstå större yta desstå bättre ;)

2. Vad gör kaninen? Svar:Kaniner  ;D Du skulle kunna klara dig med en hanne dock blir det en dålig genetisk bredd. Att linjeavla en generation brukar gå utmärkt, men passar mig för att inavla mer än så.

3. Japp de kan få två kullar per år. Man får helt enkelt se hur deras fysik är, hur stora kullar honan får etc. Stora kaniner ofta lika med stora kullar.
4. Finns flera som växer fort och bra.
5. Vet ej, äter ej kanin.
6. Hö i höhäck, och ca en dl pellets per kanin och dag. Beror på storlek på kanin och hur den är i hull. Nu vet jag ingenting om att drivfodra kaniner och sådant eftersom det inte intresserat mig. Dock så har ofta kaniner en tendens att bli feta så överutfodring är ett problem. Sedan finns det en hel del mat kaniners mage inte är så glad i. Diaré är något kaniner är kännsliga för, där hjälper koltabletter, torkat vitt bröd och även svart té ;)

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 19:32 »
1. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html För köttkaniner finns inga givna regler, för sällskapskaniner gäller 0,9 m2 för en stor hona med ungar.

2. Det räcker med 1 hane, men om man sparar ungar efter den så bör man ju byta ut hanen, även om kaniner är ganska okänsliga för inavel.

3. De som sysslar med köttavel tar 4 kullar per hona och år. Ungarna separeras från mamman vid 8 v.

4. New Zealand red, stora silver, californian, blå wiener av produktionslinjer är bra kaniner för köttproduktion.

5. Det finns typ 3 kaninslakterier i Sverige. Slakter du själv får du inte sälja köttet. Kolla trådarna här på kanintavlan så får du mycket info.

6. Fri tillgång på hö, ca 1 dl pellets per år, gärna rabbfor, fårpellets, kalvpellets, renfor funkar också. Rent vatten såklart. Material att gnaga på, dvs grenar, är viktigt för sysselsättning och för tandhälsan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 feb-12 kl 19:43 »
Hej David  ;)

Jag ska se om jag kan svara någorlunda.

1. Finns reglerat vad minsta yta ska va, har dock ej i huvudet, men beror lite på djurets storlek. Dock tycker jag det är = desstå större yta desstå bättre ;)

Jag frågade även en jag har på facebook, och hon sa att en pall är minimala måttet (Ca 60*120)

2. Vad gör kaninen? Svar:Kaniner  ;D Du skulle kunna klara dig med en hanne dock blir det en dålig genetisk bredd. Att linjeavla en generation brukar gå utmärkt, men passar mig för att inavla mer än så.

Men man kan ju göra så, att man har en hane ena året, sen slaktar/säljer o nästa år köper man en ny.. Det vore väl gå.. Eller om man inte sparar ungar, så kan man ju ha kvar samma gubbe ;)

3. Japp de kan få två kullar per år. Man får helt enkelt se hur deras fysik är, hur stora kullar honan får etc. Stora kaniner ofta lika med stora kullar.

Om man säger såhär, de kanske får 5-8 ungar/kull, o sen så kanske någon dör.. O då kan man ju sälja så många som går, o slakta resten..

4. Finns flera som växer fort och bra.

Tror det blir en lantras, visste inte att de kan bli så stora (Hon på facebook skrev det)

5. Vet ej, äter ej kanin.

Ok.. Det kanske någon annan kan svara på..

6. Hö i höhäck, och ca en dl pellets per kanin och dag. Beror på storlek på kanin och hur den är i hull. Nu vet jag ingenting om att drivfodra kaniner och sådant eftersom det inte intresserat mig. Dock så har ofta kaniner en tendens att bli feta så överutfodring är ett problem. Sedan finns det en hel del mat kaniners mage inte är så glad i. Diaré är något kaniner är kännsliga för, där hjälper koltabletter, torkat vitt bröd och även svart té ;)

Vi har haft kaniner förut (Fast det var sällskaps kaniner) o de hade hö hela tiden, och fick pellets morgon och kväll... O då o då lite gott, man kan väl ge dem lite sallad o så? (Tex. Sallad, gurka, morötter etc..)

MVH/FM

Tack för dina svar!

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 feb-12 kl 21:05 »
Putt,,

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 21 feb-12 kl 21:08 »
1. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html För köttkaniner finns inga givna regler, för sällskapskaniner gäller 0,9 m2 för en stor hona med ungar.

2. Det räcker med 1 hane, men om man sparar ungar efter den så bör man ju byta ut hanen, även om kaniner är ganska okänsliga för inavel.

3. De som sysslar med köttavel tar 4 kullar per hona och år. Ungarna separeras från mamman vid 8 v.

4. New Zealand red, stora silver, californian, blå wiener av produktionslinjer är bra kaniner för köttproduktion.

5. Det finns typ 3 kaninslakterier i Sverige. Slakter du själv får du inte sälja köttet. Kolla trådarna här på kanintavlan så får du mycket info.

6. Fri tillgång på hö, ca 1 dl pellets per år, gärna rabbfor, fårpellets, kalvpellets, renfor funkar också. Rent vatten såklart. Material att gnaga på, dvs grenar, är viktigt för sysselsättning och för tandhälsan.

Här finns alla svar du behöver i detta läget. Läs dessutom de otaliga trådar som redan finns om att starta köttkaninavel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 feb-12 kl 21:27 »

Måste missat ditt inlägg..

Ska läsa lite på Jordbruksverket o i andra trådar..

Du menar väl 1dl pellets/dag o inte år?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 21 feb-12 kl 21:30 »
Du menar väl 1dl pellets/dag o inte år?
Givetvis, sorry. Ca 1 dl pellets per kanin och dag. I princip ingen pellets till hanen dock, annars blir han fet. Men exakta foderråd finns i andra trådar. 1 dl gäller honor utan ungar och ungdjur. Honor med ungar ska ha mer, när ungarna äter själva ska de ha gradvis mer foder tills de kommer upp i 1 dl/dag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 21 feb-12 kl 21:33 »
Glömde skriva att en bra hona ska få 7-9 ungar per kull, 8 är idealiskt. Får den bara 5 mer än första kullen, så bör den kasseras.

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 feb-12 kl 21:37 »
Ok! Tack för hjälpen! :) Pappa sk få läsa detta o ta kunskap :)

Glömde skriva att en bra hona ska få 7-9 ungar per kull, 8 är idealiskt. Får den bara 5 mer än första kullen, så bör den kasseras.

Ok.. Såpass många.. Hur stor är eftersökan på kötkaniner tro? Kan man räkna med att någon unge/kull dör? Vet att endel kan bit ihjäl sina ungar.. Hade en dv. hamster som gjorde detta..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 21 feb-12 kl 21:41 »
Man ska räkna med ca 8 levande ungar per kull, om man har bra avelsdjur. Honor som biter ihjäl ungar ska inte användas i aveln.

Det är mycket svårt att gå med vinst på köttkaniner, de flesta går back. Det finns en efterfrågan, men slakterierna tar en stor del av vinsten, är min åsikt. Jag föder bara upp så många som jag äter själv, och det blir dyrt kött. Men gott.

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-12 kl 21:49 »
Man ska räkna med ca 8 levande ungar per kull, om man har bra avelsdjur. Honor som biter ihjäl ungar ska inte användas i aveln.

Det är mycket svårt att gå med vinst på köttkaniner, de flesta går back. Det finns en efterfrågan, men slakterierna tar en stor del av vinsten, är min åsikt. Jag föder bara upp så många som jag äter själv, och det blir dyrt kött. Men gott.

Ok.. Då kanske 10 honor är mycket..

Vinst borde väl inte vara så svårt.. Foder är väl inte så dyrt, hö har vi (Skördar varje år, bor på bondgård)
Det värst är ju att man inte får sälja slaktade djur.. Men om man säljer ett levande djur, o köparen ber en slakta det, får man det? Då säljer man ju inte slaktat..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 21 feb-12 kl 21:53 »
Foder är faktiskt mycket dyrt, om man inte köper i stora mängder, och kaniner kräver ganska mycket tid att sköta. Rengöring, mat, vatten, planering av parningar, hålla koll på födslar osv. Jag bedömer att det tar lika mycket tid att sköta 1 hona med ungar som att sköta en grupp med 30 hönor...

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 feb-12 kl 22:27 »
Foder är faktiskt mycket dyrt, om man inte köper i stora mängder, och kaniner kräver ganska mycket tid att sköta. Rengöring, mat, vatten, planering av parningar, hålla koll på födslar osv. Jag bedömer att det tar lika mycket tid att sköta 1 hona med ungar som att sköta en grupp med 30 hönor...

Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket en säck med 20-25 kilo kostade när vi hade mindre kaniner.. Fast det var alldeles för mycket för 2 kaniner, så vi började med 5 kilos.. Det var mycket dyrare än att köpa storsäck..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 21 feb-12 kl 22:34 »
20 kilo räcker inte långt om man har 10 honor. Man får köpa en pall med foder, eller ännu hellre i lösvikt.

David97

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 feb-12 kl 22:39 »
20 kilo räcker inte långt om man har 10 honor. Man får köpa en pall med foder, eller ännu hellre i lösvikt.

Det inser jag också.. ;D Men att köpa en pall, kanske är 10 sådana säckar, lär inte det ruttna? Jag vet inte hur mycket 1dl pellets är så kan inte räkna ut vad som går åt...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 21 feb-12 kl 22:53 »
En pall brukar vara 600 kg. Måste givetvis förvaras torrt och helst utan direkt solljus. Dessutom måste det såklart förvaras råttsäkert. Håller i ett år utan problem.

10 honor med 8 ungar var= 90 djur. Säg att 1 dl väger 100 g. då går det 9 kg per dag. Det gör ca 270 kg per månad. Fodret kostar nog kring 160-180 kr för en säck på 22-25 kg. Typ 2200 kr per månad. Kaninungarna säljs om man har tur till liv för ca 150 kr styck, eller slakt med återtag, vet inte vad det kostar, men kaninkött brukar kunna säljas för 70-80 kr/kg.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 21 feb-12 kl 23:21 »

Är det verkligen så att man inte får sälja? Jag läste kompendiet Kaniner som produktionsdjur av Åke Johansson och kanske jag fattar fel men jag tolkade citatet nedan som att man får sälja kött från hemslakt.  ??? :-\

"1. Hemslakt för försäljning och eget hushåll
(5) Från tillämpningsområdet för förordning (EG) nr 853/2004 undantas producenters direkta leveranser av små mängder kött från fjäderfä och hardjur till konsumenter eller till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar sådant kött som färskt kött direkt till konsumenter."
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

David97

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 feb-12 kl 23:38 »
En pall brukar vara 600 kg. Måste givetvis förvaras torrt och helst utan direkt solljus. Dessutom måste det såklart förvaras råttsäkert. Håller i ett år utan problem.

10 honor med 8 ungar var= 90 djur. Säg att 1 dl väger 100 g. då går det 9 kg per dag. Det gör ca 270 kg per månad. Fodret kostar nog kring 160-180 kr för en säck på 22-25 kg. Typ 2200 kr per månad. Kaninungarna säljs om man har tur till liv för ca 150 kr styck, eller slakt med återtag, vet inte vad det kostar, men kaninkött brukar kunna säljas för 70-80 kr/kg.

80 djur menar du? (10 x 8 = 80)
Slaktar man då 70 djur på ca 10kilo st, så tar man 70 kr/kilo, 10kgx70kr=700kr. 700krx70djur=49000kr.. Jag tycker det låter som det går runt.. Strö, hö o pinnar har vi tillgång till.. (Fast jag tycker det låter osannolikt, sen lär man ju inte få sålt alla.. Sen kanske de inte väger 10 kilo, så vi tar såhär ist.. 5kgx70kr = 350kr. 350x70djur=24500.. så mellan 20-40000 får man kanske om man får sålt alla.. Om de är slaktade)

David97

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 feb-12 kl 23:50 »
Det kan vara felräknat, matte är inte min starka sida, och jag är trött ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser