Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin uppfödning.  (läst 12668 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kanin uppfödning.
« Svar #20 skrivet: 22 feb-12 kl 00:05 »
10honor och 80ungar blir 90djur.
Djuren måste vara slaktade på slakteri för att säljas, ca15-20kr kilot får du om du säljer till slakteri,gör du återtag så bör du få 100-120kr kilot för hel kanin om det ska löna sig. föd upp för egen konsumption istället det ger mest i slutänden,gott är det och nyttigt och skinnen kan du ta tillvara och resterna äter hunden.
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 22 feb-12 kl 07:27 »
En slaktad kanin av produktionsras väger 1,2-2,5 kg slaktad vikt.

Förutom kraftfoder tillkommer hö (som faktiskt inte är gratis även om det kommer från er egen gård, det kostar maskintid och arbetstid), strömaterial, avskrivningar på burar och material, arbetstid osv.

Räknar du rätt på det kommer du fram till att ni går back. Tror Gösta, som har slakteri och håller kurser i kaninproduktion, säger att man måste ha minst 40 honor för att det ska gå jämt upp. Och då måste man ha djur från de bästa stammarna, vara kunnig och effektiv när man arbetar med djuren, köpa foder billigt osv.

Frågar du de som har köttkaniner i liten eller mellanstor omfattning (10 st är liten omfattning) så ska du se att alla går back. En del ganska mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 feb-12 kl 11:00 »
En slaktad kanin av produktionsras väger 1,2-2,5 kg slaktad vikt.

Förutom kraftfoder tillkommer hö (som faktiskt inte är gratis även om det kommer från er egen gård, det kostar maskintid och arbetstid), strömaterial, avskrivningar på burar och material, arbetstid osv.

Räknar du rätt på det kommer du fram till att ni går back. Tror Gösta, som har slakteri och håller kurser i kaninproduktion, säger att man måste ha minst 40 honor för att det ska gå jämt upp. Och då måste man ha djur från de bästa stammarna, vara kunnig och effektiv när man arbetar med djuren, köpa foder billigt osv.

Frågar du de som har köttkaniner i liten eller mellanstor omfattning (10 st är liten omfattning) så ska du se att alla går back. En del ganska mycket.

Nu räknade jag lite mer realistiskt.. 2kilo x 70kr = 140kr. 140kr x 80djur = 11200kr.. (Om det nu blir 80 ungar om vi säger att det blir 70 ungar, blit det 9800kr, så kanske man får 3 kullar/år 9800kr x 3kullar = 29400kr, 11200kr x 3kullar = 33600kr)

O vi köper gräsfrö vartannat/var tredje år, o då blir det ju ett stoooort antal kilo, om inte ett-två ton.. Eftersom vi håller på med andra djur (Kossor) så kostnad för hö blir ju inte stor, pellets går ju till kaniner, men du (Eller annan) skrev kalvpellets, o då tar man ju från ko-kontot lite, eftersom vi ger kalvarna ibland.. Grenar/kvistar har vi oändlig tillgång till, vi fäller träd varje år, så där får man ju många stora maj-brasor, så det skador nog inte att spara grenar där ifrån..

Men vad kostar en pall med 600kg? 10000, mer?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 22 feb-12 kl 11:10 »
En pall brukar vara 600 kg. Måste givetvis förvaras torrt och helst utan direkt solljus. Dessutom måste det såklart förvaras råttsäkert. Håller i ett år utan problem.

10 honor med 8 ungar var= 90 djur. Säg att 1 dl väger 100 g. då går det 9 kg per dag. Det gör ca 270 kg per månad. Fodret kostar nog kring 160-180 kr för en säck på 22-25 kg. Typ 2200 kr per månad. Kaninungarna säljs om man har tur till liv för ca 150 kr styck, eller slakt med återtag, vet inte vad det kostar, men kaninkött brukar kunna säljas för 70-80 kr/kg.
En kanin kan slaktas vid 16v, men troligare 18 v. Då har varje kanin förbrukat 18v*7dagar*0,1 kg=12,6 kg. Säg att fodret kostar 7 kr per kilo, vilket är ganska rimligt. Då har varje kaninunge kostat 7*12,6=88,2 kr bara i kraftfoder. Säg att du får 20 kr per kilo kanin från slakteriet, och kaninen väger 2 kilo, då har du gått back med 88-20=68 kr. Och då har vi bara räknat på kraftfodret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 feb-12 kl 11:32 »
En kanin kan slaktas vid 16v, men troligare 18 v. Då har varje kanin förbrukat 18v*7dagar*0,1 kg=12,6 kg. Säg att fodret kostar 7 kr per kilo, vilket är ganska rimligt. Då har varje kaninunge kostat 7*12,6=88,2 kr bara i kraftfoder. Säg att du får 20 kr per kilo kanin från slakteriet, och kaninen väger 2 kilo, då har du gått back med 88-20=68 kr. Och då har vi bara räknat på kraftfodret.

Sen kanske man lyckas sälja några levande, så får man kanske 100-200kr st.. O då ligger man ju plus där, vi säger tt det är 7kr/kilo, så var det ju 88kr/unge Kostnaden på foder för ungarna blir 7040kr, så säljer man 15 av 80 ungar för 150st då har man 2250, o de 65 som är kvar, skickar man till slakt, så blir det 20kr/kilo, o en kanin väger 2kilo slaktad 2 x 20 = 40. 40 x 65 = 2600.. 2250+2600=4850kr.. O så gör man så här med 3kullar/år då får man 14550kr.. Fast sen lär man ju inte kunna sälja 15/kull.. Sen förlorar man lite om man slaktar till sej själv..

Fodret blir ju 600kilo x 7kr = 4200.. Varje år, förbrukar kaniner 36.5kilo foder/st 36.5 x 10 = 365kilo/år Men då är det ju bara de 10 vuxna,

Jag tycker det låter som det går runt (Nu har jag inte räknat med ungarnas foder)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 22 feb-12 kl 11:43 »
Du missar en massa kostnader. Och man säljer inte särskilt många till liv, några i början som sällskap, några till avel. Även med riktigt fina och ovanliga kaniner så har jag haft svårt att sälja till liv, har sålt kanske 5 per år till liv.

Du måste få slaktkaninerna att gå runt, inklusive alla kostnader, inte bara kostnaden för kraftfodret. Sedan kan man se de pengar man får in på livdjur och det kött man äter själv som betalning för allt arbete.

Jag tror inte någon i längden vill lägga i snitt 2 timmar per dag på att sköta kaniner, som kostar flera tusen om året att ha. Men jag kanske bara är pessimistisk, ni är välkomna att testa. Lyckas ni gå med vinst, så är det ju fantastiskt. Jag har dock pratat med massor av människor som har mindre kaninuppfödning, typ kring 10 moderdjur. Ingen går med vinst, om man räknar alla kostnader. Men någon ska så klart vara den förste som lyckas...

David97

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 22 feb-12 kl 11:49 »
Jag vet faktiskt inte riktigt hur han tänkt med pengar, om han tänkt att de ska betala sej själva eller om han bara vill ha det lite vid sidan om kossorna, det är ju stor skillnad på att sköta kossor och att sköta kaniner..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 22 feb-12 kl 12:09 »
Jo, det är skillnad på att sköta kossor och kaniner. En skillnad är att det är lättare att göra koskötseln rationell. Skulle tro att det tar lika lång tid att sköta 10 kaniner som att sköta 10 köttraskor med kalvar. Mjölkning tar längre tid såklart, om det är mjölkkor ni har.

Ska ni satsa på något mer djur, satsa på får eller gäss istället, betydligt mindre risk att gå massor av tusenlappar back. Men all småskalig djurhållning är svår att få att gå med vinst.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 22 feb-12 kl 12:13 »
Va? Höhäckar, foderautomat och vattenautomat på utsidan. Jag lovar att jag kan göra den dagluga skötseln på under 5 min.
Jo, det är skillnad på att sköta kossor och kaniner. En skillnad är att det är lättare att göra koskötseln rationell. Skulle tro att det tar lika lång tid att sköta 10 kaniner som att sköta 10 köttraskor med kalvar. Mjölkning tar längre tid såklart, om det är mjölkkor ni har.

Ska ni satsa på något mer djur, satsa på får eller gäss istället, betydligt mindre risk att gå massor av tusenlappar back. Men all småskalig djurhållning är svår att få att gå med vinst.
//Lina

David97

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 feb-12 kl 12:18 »

Vi har köttkor.. Som går i lösdrift = allt sköts med traktor, så det är inte jobbigt..

Får vill pappa inte ha, min bror vill ha det, men pappa orkar inte sköta dem.. Gäss, är nog inte heller ett djur för pappa, eller behöver dom en damm, eller behöver de inte bada så mycket?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 22 feb-12 kl 12:18 »
Burarna städas på 50 min eller mindre åt tio kaniner, förutsatt att det är smart utformade burar. En gång i veckan 50min + 35min utfodring = 1,5 timme skötsel i veckan. Om man är stressad.

Men man tar ju gärna längre tid på sig så man hinner se hur de mår och för att mysa lite :-).
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 22 feb-12 kl 12:27 »
Burarna städas på 50 min eller mindre åt tio kaniner, förutsatt att det är smart utformade burar. En gång i veckan 50min + 35min utfodring = 1,5 timme skötsel i veckan. Om man är stressad.

Men man tar ju gärna längre tid på sig så man hinner se hur de mår och för att mysa lite :-).
Detta förutsätter att allt är förvarat på rätt sätt, nära åtkomligt från burarna, och att man just har smarta burar osv. Jag tycker att jag har smarta burar, men det tar definitivt mer än 50 min att rengöra dem. Särskilt som jag inte har gödselförvaring i anslutning till burarna, utan måste gå en bit med skottkärran varje gång den blir full. Och den blir full några gånger, om man ska städa 31 burar (10 till honorna, 20 till ungarna som är delade på hanar och honor, och 1 till hanen). Ska det vara någon vits med uppfödningen så tar man ju 4 kullar per hona och år, och då har man alltid ungar i grupper i burar. Och att fylla på hö och mäta upp pellets, som ju ska doseras individuellt i de olika burarna, tar definitivt mer än 35 min i veckan, snarare 30-50 min per dag, särskilt om man ska ge pinnar, rensa ut gamla pinnar, kolla över att alla växer som de ska och ser pigga och friska ut.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 22 feb-12 kl 12:37 »
Jag spenderar också mer tid med mina men det du skrev kändes som skrömselpropaganda som jag ville sätta en motpol till :-).
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 22 feb-12 kl 12:44 »
Jag spenderar också mer tid med mina men det du skrev kändes som skrömselpropaganda som jag ville sätta en motpol till :-).
Jo, förstår det, men som sagt, är man inte väldigt välorganiserad, vilket inte nybörjare på kaniner brukar vara, så tar det faktiskt lång tid. Bönder brukar ha ordnat de väldigt praktiskt, med lösdrift osv, så de är vana vid att den dagliga skötseln går snabbt. Det går inte alls så snabbt med kaniner.

Jag rekommenderar ingen att börja med 10 honor. Börja med 2, lär er hur man gör det smart och effektivt, och utöka sedan, om ni fortfarande vill.

Vill man ha kaniner för att tjäna en extra slant på dem, så är man nog tyvärr fel ute, man ska ha kaniner för att man tycker om utställningar, för att det ger ett gott kött som man kan äta själv, för att det motiverar att rensa ogräs regelbundet, så att kaninerna får färskt grönt, eller något annat bra skäl.

Eller menar du, skiesabove, att det blir ett billigt kött av dina kaniner, och att du går med vinst?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 22 feb-12 kl 13:06 »
Det tar ett tag att lära sig att få ut 3-4kullar per hona och år,2kullar är mer realistiskt,det händer att honor kastar en hel kull och då får man börja om,ibland får de en stor kull på 10st men nästa kull kan ju helt plötsligt bli 2st. Ungar kan dö vid avvänjningen,finns en hel del som kan påverka kalkylen. Bor de i uteburar så kan de bli ihjälskrämda av åska,rovdjur mm. Fukt i hö kan orsaka bekymmer. Hastigt foderbyte likaså.
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 22 feb-12 kl 13:16 »
Nej jag har inga köttkaniner utan äter endast överskottet från utställningsaveln :-).

Men om man vill börja med något för att tjäna pengar på det gör man ju rimligtvis öite research och tänker på att organisera tidsoptimerat.

Jag har själv lösdrift för avelshonorna på vintern och slaktdjuren på sommaren, för deras och min egen skull :-). Sparar enormt med tid.

Jo, förstår det, men som sagt, är man inte väldigt välorganiserad, vilket inte nybörjare på kaniner brukar vara, så tar det faktiskt lång tid. Bönder brukar ha ordnat de väldigt praktiskt, med lösdrift osv, så de är vana vid att den dagliga skötseln går snabbt. Det går inte alls så snabbt med kaniner.

Jag rekommenderar ingen att börja med 10 honor. Börja med 2, lär er hur man gör det smart och effektivt, och utöka sedan, om ni fortfarande vill.

Vill man ha kaniner för att tjäna en extra slant på dem, så är man nog tyvärr fel ute, man ska ha kaniner för att man tycker om utställningar, för att det ger ett gott kött som man kan äta själv, för att det motiverar att rensa ogräs regelbundet, så att kaninerna får färskt grönt, eller något annat bra skäl.

Eller menar du, skiesabove, att det blir ett billigt kött av dina kaniner, och att du går med vinst?
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 22 feb-12 kl 13:21 »
Men jag skulle kunna gå med vinst, om jag ville. Som uppfödare av dvärgkaniner finns det en marknad om man saknar samvete. Jag säljer dock få kaniner utan tackar nej till många förfrågningar, de som känns oseriösa. Sållar bort ca 90% av förfrågningarna som kommer på våren/försommaren.

Mina kaniner säljs för minst 500kr. När jag väl säljer.
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 feb-12 kl 14:56 »
Småskalig, extensiv kaninuppfödning till egen konsumtion går att få lönsamhet på. Storskalig uppfödning likaså, enligt Gösta som borde veta. Mellanskiktet är onöjligt, vill jag påstå. Jobbet blir övermäktigt och fodret för dyrt.

I kalkylerna ovan, har ni räknat med att dyngan är värd pengar? Alla våra grönsaker växer i kaninskit.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #38 skrivet: 22 feb-12 kl 17:02 »
Är det verkligen så att man inte får sälja? Jag läste kompendiet Kaniner som produktionsdjur av Åke Johansson och kanske jag fattar fel men jag tolkade citatet nedan som att man får sälja kött från hemslakt.  ??? :-\

"1. Hemslakt för försäljning och eget hushåll
(5) Från tillämpningsområdet för förordning (EG) nr 853/2004 undantas producenters direkta leveranser av små mängder kött från fjäderfä och hardjur till konsumenter eller till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar sådant kött som färskt kött direkt till konsumenter."

Små mängder är mindre än 10000 djur. Den lokala marknaden är Sverige. Man behöver då inte tillsyn av livsmedelsverket. Däremot ska du ha en av kommunen godkänd anläggning för hantering av livsmedel. Så visst får du sälja, om detta är uppfyllt.

Jag har också för mig att den förordningen ersatts av en annan, men hinner inte nu kolla igenom det. Återkommer troligen inom kort, men nån annan kanske hinner före (hoppas).

Gille

• -
« Svar #39 skrivet: 22 feb-12 kl 17:13 »
I kalkylerna ovan, har ni räknat med att dyngan är värd pengar? Alla våra grönsaker växer i kaninskit.
Jag har funderat på att på prov sälja kaningödsle i säck (har torv i burarna) men inte vad folk är villiga betala.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser