Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45344 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #240 skrivet: 21 mar-12 kl 15:45 »
Har med stort intresse läst tråden. Handlar ju mycket om slakt och tillvaratagande. Jag har ännu inga erfarenheter av kaninodling, men är inte avlivning med vapen typ 22-long ett alternativ (jag jagar)? Ett skott i skallen och så är det över. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kanske är en korkad idé...
Lite olämpligt skulle ja tro då kulan går rakt i genom  åtminstone om man avlivar inom hus  .Dessutom så är det väll större skans att det blir fel så det är nog best med klubba skulle och smidigast ja tro .
« Senast ändrad: 21 mar-12 kl 18:32 av Dbs »

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #241 skrivet: 21 mar-12 kl 16:34 »
ALDRIG inomhus och aldrig utan bra kulfång utomhus. Skjuter man dom mellan ögonen uppifrån bör kulan gå rakt i marken efter gått igenom skallen. Bara en tanke
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #242 skrivet: 21 mar-12 kl 16:44 »
Avliva kanin med kulvapen är tillåtet och funkar säkert, men känns som mer våld än nöden kräver.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #243 skrivet: 21 mar-12 kl 19:26 »
Finns flera youtube-klipp där de avlivar kanin med 22lr,kaninen äter lugnt och stilla på gräsmattan och får ett skott i bakhuvudet,lyckligt ovetandes..
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #244 skrivet: 21 mar-12 kl 21:20 »
Grimbart, det är inte slakt det klassas som jakt ;D
Gösta

Gösta

« Svar #245 skrivet: 21 mar-12 kl 21:29 »
Trassla. Jag har slutat åka runt för att hämta upp djur. Uppfödarna levererar till mig. Orsaken är två. Dels har jag ont om tid för hämtning, dels finns det alltid smittorisk om en bil åker till ett antal kaningårdar och hämtar djur.
De djur som kommer in till oss kommer inte i kontakt med andra djur. Alla djur sitter i egna fack.
Gösta

Quercus

• Skåne
« Svar #246 skrivet: 21 mar-12 kl 23:20 »
Citera
Avliva kanin med kulvapen är tillåtet och funkar säkert, men känns som mer våld än nöden kräver.
Undrar om inte en klubba i skallen leverar mer kinetisk energi än en 22lr?  ???
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Existens?

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 22 mar-12 kl 08:29 »
Undrar om inte en klubba i skallen leverar mer kinetisk energi än en 22lr?  ???

Jo, men det blir ju ett jädra skjutande... Ska du avliva 50 kaniner så kommer ju snart polisen och undrar vad det är fatt.
Både klubba och bultpistol är ju lite mer...diskreta.
Vi sköt 4 gammelgaltar här på gården för några år sen.. grannarna undrade rätt friskt vad det var frågan om.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #248 skrivet: 22 mar-12 kl 09:23 »
Nja,22lr smäller inte mycket mer än ett luftgevär,.
Jag använder dock klubban..
Fjäderfän och kaniner

Quercus

• Skåne
« Svar #249 skrivet: 22 mar-12 kl 12:59 »
Precis  :) Jag undrar vilken kaliber Existens sköt sina grisar med:   .50 Nitro Express?  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 22 mar-12 kl 13:04 »
Precis  :) Jag undrar vilken kaliber Existens sköt sina grisar med:   .50 Nitro Express?  ;D

hehe.. jag kan inte sånt där.. Det var en gubbe här med nåt han skjuter älgar med.. 30-06..finns det nåt som heter så?

Small som tusan gjorde det iaf, en galt var dessutom rätt seg och behövde 3 skott.

kbh

• Gäst
« Svar #251 skrivet: 22 mar-12 kl 13:08 »
hehe.. jag kan inte sånt där.. Det var en gubbe här med nåt han skjuter älgar med.. 30-06..finns det nåt som heter så?

Small som tusan gjorde det iaf, en galt var dessutom rätt seg och behövde 3 skott.
Hehe var du ledsagare då eftersom han sköt så illa ;D

Quercus

• Skåne
« Svar #252 skrivet: 22 mar-12 kl 13:23 »
Jepp - 30-06 smäller ganska bra. Det behövs bara ett skott för att fälla en Älg med den kalibern, så 3 skott på en stackars gris...Jag skulle inte prova det på en kanin om man inte tänkte göra paté av den direkt såklart  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #253 skrivet: 22 mar-12 kl 13:29 »
Jepp - 30-06 smäller ganska bra. Det behövs bara ett skott för att fälla en Älg med den kalibern, så 3 skott på en stackars gris...Jag skulle inte prova det på en kanin om man inte tänkte göra paté av den direkt såklart  ;D

Ok.. Nja, den stöp så fint på första skottet, men när vi kom med kniven reste den sig och gick till attack, så då blev goda råd dyra..En riktigt gammal rackare på ca 350 kg.

Nu tillbaks till kaninerna :)

Gösta

« Svar #254 skrivet: 22 mar-12 kl 22:20 »
Skönt med lite humor i tråden ;D ;D
Gösta

Quercus

• Skåne
« Svar #255 skrivet: 23 mar-12 kl 10:52 »
Man är jägare sedan många år...men jag är nog lite för "soft" för att "klubba" kaniner :-[. Har skurit halsen av skadeskjutna rådjur och hjortar och det hatar jag med passion. Man gör det för att man måste, men fy tusan!  :'( Jag tror att en 22lr i grytpistol skulle funka på kaniner  :), men nu ska jag inte tjata mer om det.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #256 skrivet: 23 mar-12 kl 11:15 »
Skönt med lite humor i tråden ;D ;D
Gösta
Utanför tråden också!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #257 skrivet: 10 apr-12 kl 12:12 »
hur får man transportera kaniner då?
hur får jag transportera kött som är slaktat?(återtag?)

Gösta

« Svar #258 skrivet: 10 apr-12 kl 15:19 »
hur får man transportera kaniner då?
hur får jag transportera kött som är slaktat?(återtag?)
Transport av egna djur får köras av ägaren utan särskilt tillstånd. Dock skall djurskyddslagen följas om tider, luft och temperatur samt plats. (Får inte sitta för trångt)
Transport av kött från slakteri som skall säljas vidare skall vara förpackat i sluten förpackning (t.ex. vacc) och transporteras i obruten kylkedja. (kylbox, kyltäcke eller liknande) Kött för eget behov finns inga bestämmelser för.
Gösta

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #259 skrivet: 10 apr-12 kl 16:11 »
Transport av egna djur får köras av ägaren utan särskilt tillstånd. Dock skall djurskyddslagen följas om tider, luft och temperatur samt plats. (Får inte sitta för trångt)
Transport av kött från slakteri som skall säljas vidare skall vara förpackat i sluten förpackning (t.ex. vacc) och transporteras i obruten kylkedja. (kylbox, kyltäcke eller liknande) Kött för eget behov finns inga bestämmelser för.
Gösta

Storlek på "bra" storlek på transport "box/låda"? - hur gör andra när ni kör långt?
Behöver jag tillstånd att transportera köttet i obruten kylkedja mellan slakteriet och restaurang/köttdisken (behöver dom något bevis på obruten kylkedja?)

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser