Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45094 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gille

• -
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #1 skrivet: 20 feb-12 kl 17:16 »
Två anledningar till att det inte säljs här.
1. de äldre fick äta det under kriget
2. många barn har kanin som kelkanin

Så det är inte alls konstigt att kanin inte längre ses som produktionsdjur, men det måste vi ändra på!
Önskade att det fanns slakteri nära mig...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 20 feb-12 kl 18:29 »
Orsaken till att det saknas kaniner i köttdisken beror i huvudsak på brist på slakterier för kaniner. Får inte saluföras om de inte har slaktats på ett godkänt kaninslakteri.
Flera slakterier = ökad tillgång.
Gösta

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 20 feb-12 kl 18:38 »
Ok, jag var mer inne på varför det slutades att säljas (Sverige var förr mycket stor i kaninuppfödning o export. Kron kanin om jag inte minns fel?) och varför det inte är någon direkt efterfrågan. Det är ju inte bara så enkslet som att det finns svårigheter med slakterier osv.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 20 feb-12 kl 19:09 »
Min pappa var barn under kriget och dom hade kanin, då styckade man och år själva, dom var ganska många om att dela på kaninerna och det var ett värdefullt tillskott på matbordet, min mor som var från en finare familj kunde inte tänka sig ett sådant barbari men jag tror min pappa saknade maken av kanin.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig föda upp kaniner för eget bruk och försäljning och har kommer problemet var hittar man ett slakteri som tar emot kaniner, de som som finns kan ju inte göra reklam då dom får på sig djurrättsaktivister. 

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 20 feb-12 kl 19:11 »
För eget bruk behövs ju inget slakteri, det är bara att lära sig hur man gör och sedan slakta själv. Det är det bästa för djuren, enligt mig, ingen transport, minimal stress, snabbt och smärtfritt och hanterat av en människa de känner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 20 feb-12 kl 19:20 »
För eget bruk behövs ju inget slakteri, det är bara att lära sig hur man gör och sedan slakta själv. Det är det bästa för djuren, enligt mig, ingen transport, minimal stress, snabbt och smärtfritt och hanterat av en människa de känner.

slakta det håller jag på att lära mig så det är inget problem men ska jag föd upp vill jag även kunna sälja till vänner/bekanta/grannar som vill ha och så länge det inte finns slakterier så kan man inte producera till försäljning/gåvor (lagligt) och då får det vara för mig.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 20 feb-12 kl 19:53 »
Finns väl idag endast två slakteriet, ett på Öland www.stubbensprodukter.se och ett i Enköping www.vretakaningard.se
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #8 skrivet: 20 feb-12 kl 20:24 »
Finns ett slakteri i Månkarbo också (Norduppland)
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #9 skrivet: 20 feb-12 kl 20:43 »
Detta med kaninslakterier verkar vara ett mysterium...  ???

Alldeles uppenbart slaktas det kaniner i landet och kaninkött säljs, men jag drog mig till minnes något jag läst i samband med en annan tråd, nämligen att det inte skulle finnas några godkända slakterier för kanin i Sverige.

I den här förstudien står på sid 28, i näst sista stycket att Det finns inget godkänt slakteri för hardjur i Sverige idag (K. Scherling, pers. medd.).  K. Scherling = Krister Scherling, Livsmedelsverket

Studien är publicerad i maj 2011

Kan nån förklara hur det går ihop, för jag fattar inte... :-[

Gösta

« Svar #10 skrivet: 20 feb-12 kl 21:05 »
Förstår att det kan verka lite konstigt. Så här ligger det till:
Livsmedelsverket har inte tillsyn när det gäller kaninslakterier understigande 10.000 slaktdjur/år. (ca 15 ton kött) Dessa slakterier faller under kommunens miljökontor.
I dagsläget finns det ca 10 - 12 st godkännanden enligt vad jag känner till. det är dock bara 3 st av dessa som i dag är igång och tar in djur från andra uppfödare. Det går heller inte att få ut dessa uppgifter från kommunerna eftersom de i de flesta fall ligger under sekretess för att skyddas mot militanta djuraktivister.
Hoppas att det blev lite klarare :)
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #11 skrivet: 20 feb-12 kl 21:30 »
Ok, de tre aktiva slakterierna slaktar under 10000 djur/år, alltså?

Tack för svaret!

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 feb-12 kl 21:36 »
Kanske kan klimatargument med pressens hjälp få efterfrågan att öka. Men hade efterfrågan varit större hade nog även slakterier/produktion funnits. Jag tror förutom det med "gosedjur" och äldre människor som förknipper kaninkött med krig och "nödmat" att det tyvärr också är svårt så som konkurrencen är med tillgång på annat kött i affärerna som både är billigt och smakar mer.
För de som vill ha lite mer smak på sitt kött så vinner ju alla gångar nästan allt annat kött. Det enda som är ungefär lika "vitt,  magert och smaklöst" som kanin är kanske kycklingbröst som de som önsker sånt vitt magert kött utan mycket smak köper billigt och ständigt mer prispressat.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #13 skrivet: 20 feb-12 kl 22:49 »
Vi äter ju hästkött, det borde inte vara någon skillnad med kanin. Och hare ser likadan ut för folk i allmänhet som kanin. Med rätt marknadsföring äter nog folk kanin med. Om kändiskockarna i tvrutan lagar kanin blir det antagligen bristen på slakterier som stoppar svensk produktion och så får butikskedjorna importera istället.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 20 feb-12 kl 23:34 »
Ok, de tre aktiva slakterierna slaktar under 10000 djur/år, alltså?

Riktigt. Det är enpersonsrörelser. 10000 kaniner är många. Slaktar man 250 dagar per år blir det 40 st per dag.

Vi äter ju hästkött, det borde inte vara någon skillnad med kanin. Och hare ser likadan ut för folk i allmänhet som kanin. Med rätt marknadsföring äter nog folk kanin med. Om kändiskockarna i tvrutan lagar kanin blir det antagligen bristen på slakterier som stoppar svensk produktion och så får butikskedjorna importera istället.

Det har lagats mycket kanin i TV under senare år. Vi kan sälja alla kaniner vi får tag på för närvarande. Vi kan/vågar inte göra större marknadsföringsåtgärder för vi får inte tag på fler kaniner, och vi har för få slakterier. Redan nu importeras kaninkött från Tyskland och (hörsägen)Argentina. Förmodligen från fler länder. Jag har själv fått erbjudanden från Holland. Allt detta borde vara svenskt.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 feb-12 kl 23:39 »
I en snabb undersökning i radion idag svarade dock 47% att dom inte kunde tänka sig äta kanin, och 53% att dom kunde göra det.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #16 skrivet: 21 feb-12 kl 06:51 »
Det har lagats mycket kanin i TV under senare år. Vi kan sälja alla kaniner vi får tag på för närvarande. Vi kan/vågar inte göra större marknadsföringsåtgärder för vi får inte tag på fler kaniner, och vi har för få slakterier. Redan nu importeras kaninkött från Tyskland och (hörsägen)Argentina. Förmodligen från fler länder. Jag har själv fått erbjudanden från Holland. Allt detta borde vara svenskt.

Aha, ja jag har ju varit utan tv i massor av år, och nu när jag har (nyss införskaffad) har jag inte sett matprogram. Finns det kaninkött ute i affärerna? Har aldrig sett något här.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 21 feb-12 kl 07:47 »
I en snabb undersökning i radion idag svarade dock 47% att dom inte kunde tänka sig äta kanin, och 53% att dom kunde göra det.
Bra siffror FÖR! Och sedan får vi räkna med alla som ej sett webfrågan. Glöm inte bort alla nysvenskar som vill äta kanin (de gånger jag fått frågan har det varit från invandrare). Så efterfrågan finns säkert idag, eller är på gång men biten därimellan är svår (säkert mest pga myndigheter...)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 21 feb-12 kl 16:47 »
Aha, ja jag har ju varit utan tv i massor av år, och nu när jag har (nyss införskaffad) har jag inte sett matprogram. Finns det kaninkött ute i affärerna? Har aldrig sett något här.

Saluhallar kan ha, ävenså vilthandeln. Mycket ovanligt i vanliga livsmedelsaffärer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 21 feb-12 kl 17:03 »
Bra sagt!  Då smakar dom bäst!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser