Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45387 gånger)

Gille

• -
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #220 skrivet: 08 mar-12 kl 07:36 »
Det måste man förståss inte men jag undrar vad det negativa är. Det är en utav två. Här är den andra, om du förstår bättre:
http://vintageposterblog.com/wp-content/uploads/2011/04/Henrion-big-rabbit1.jpg
Kaninuppfödare och pelargontant.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #221 skrivet: 08 mar-12 kl 07:43 »
Måste man säga något om den postern?  Jag vill helst inte, eftersom jag inte har något positivt att säga ...  :P

Förklara gärna :-).

Jag tycker att dom är häftiga, och många "gröna vågen" tar ju inspiration från UKs "Dig for victory"-kampanj mm.
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #222 skrivet: 08 mar-12 kl 08:37 »
Aha, propaganda för aveln.  Den förra gav mig sådana otäcka associationer till djurförsök.  Som ju också görs på dessa vänliga djur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #223 skrivet: 08 mar-12 kl 08:38 »
Propaganda för självförsörjning är ju alla dom krigstidsaffischerna :-).
//Lina

Gille

• -
« Svar #224 skrivet: 14 mar-12 kl 10:32 »
Säljs allt kött "oförädlat" till saluhallar o liknande? Jag som konsument hade gärna sett kaninpaj, kaninkorv osv i butikerna. Inte en hel kanin.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #225 skrivet: 14 mar-12 kl 10:39 »
ja, slakterierna förädlar ju ofta sina produkter. korv, rökning, mm.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #226 skrivet: 14 mar-12 kl 11:12 »
Säljs allt kött "oförädlat" till saluhallar o liknande? Jag som konsument hade gärna sett kaninpaj, kaninkorv osv i butikerna. Inte en hel kanin.
Stubbens produkter har allt möjligt,salami,pastej,hamburgare,rökta klubbor mm svingsåsen har en hel del i sortimentet..
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #227 skrivet: 14 mar-12 kl 12:33 »
Så bra :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #228 skrivet: 14 mar-12 kl 19:29 »
Rökning är ju bara fusk numera. Det är tillsatt rökarom istället. Vet inte i vilken utsträckning det sker, men det är i varje fall vanligare än folk tror om man kollar efter.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #229 skrivet: 15 mar-12 kl 19:23 »
Hej!
Hörde detta på Radio Värmland idag.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3727

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

kbh

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 15 mar-12 kl 19:42 »
Kanske nått för får ägare i varg revir att börja föda upp kaniner i stället .

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #231 skrivet: 19 mar-12 kl 09:29 »
Rökning är ju bara fusk numera. Det är tillsatt rökarom istället. Vet inte i vilken utsträckning det sker, men det är i varje fall vanligare än folk tror om man kollar efter.

MvH
Christina G

Nix, inte all rökning är fusk. Stubbens rökta kaninsadel och kaninklubba är rökt, ej tillsatt rökarom  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

trassla

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 19 mar-12 kl 19:51 »
Gösta! Hämtar du bara upp kaniner i Enköping? Finns det någon som hämtar upp kaniner i Tex Färgeland med omnejd (västra Götaland) för transport till slakteri? Om inte vet någon kanske om någon slaktare i detta område, som hjälper till med hemslakt?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #233 skrivet: 19 mar-12 kl 20:09 »
Nix, inte all rökning är fusk. Stubbens rökta kaninsadel och kaninklubba är rökt, ej tillsatt rökarom  ;)
Låtr gott, men jag tror inte Stubbens produkter är särskilt vanliga ute i butikerna här. Särskilt inte på stormarknaderna där folk mest är intresserad av billig mat och inte naturligt och kvalité. OT: försökte idag hitta en lingosylt utan konstgjorda tillsatser, fanns ingen! Inte ens vetemjölet var obehandlat på något sätt.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #234 skrivet: 19 mar-12 kl 20:15 »
Låtr gott, men jag tror inte Stubbens produkter är särskilt vanliga ute i butikerna här. Särskilt inte på stormarknaderna där folk mest är intresserad av billig mat och inte naturligt och kvalité. OT: försökte idag hitta en lingosylt utan konstgjorda tillsatser, fanns ingen! Inte ens vetemjölet var obehandlat på något sätt.

MvH
Christina G

Så sant, det är därför man ska leta gobitarna i gårdsbutikerna ;-) Eller göra eget
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Skytten

• Skåne
« Svar #235 skrivet: 20 mar-12 kl 17:59 »
Min framlidne far, åt inte vilt, och nu pratar jag om vildkanin, som fanns till överflöd då (inga två eller fyrbenta höll stammen tillbaka).  Vi inbillade honom att det var grishals, han tyckte då om det, men klagade på att pepperkornen var hårda.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #236 skrivet: 20 mar-12 kl 18:59 »
men klagade på att pepperkornen var hårda.
  ;D >:D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Vasa81

• Västergötland
« Svar #237 skrivet: 20 mar-12 kl 23:15 »
Gösta! Hämtar du bara upp kaniner i Enköping? Finns det någon som hämtar upp kaniner i Tex Färgeland med omnejd (västra Götaland) för transport till slakteri? Om inte vet någon kanske om någon slaktare i detta område, som hjälper till med hemslakt?

En intressant fråga. Har stora funderingar på att börja med produktion om 2-3år i två stad/västra skaraborg.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #238 skrivet: 21 mar-12 kl 15:25 »

Ev skulle jag kunna hämta upp  ;)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #239 skrivet: 21 mar-12 kl 15:35 »
Har med stort intresse läst tråden. Handlar ju mycket om slakt och tillvaratagande. Jag har ännu inga erfarenheter av kaninodling, men är inte avlivning med vapen typ 22-long ett alternativ (jag jagar)? Ett skott i skallen och så är det över. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kanske är en korkad idé...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser