Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45343 gånger)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #100 skrivet: 25 feb-12 kl 17:26 »
Jodå. Man får visst bedöva innan skäktning, men alla metoder accepteras inte. Vi har haft halalslaktad kyckling i Sverige i många år, men eftersom inte det krävs särskilda tillstånd så har ingen reagerat nämnvärt på det. Då man bedövat med elektricitet och sedan skurit halsen med kniv..
Djuret får inte vara dött innan avblodningen är klar.
(sen finns det tyvärr en minoritet troende som anser att djuret inte får vara bedövat för att det ska vara halalslakt, men det är ju djurplågeri! så de kan gott bli vegetarianer istället.)

Ursäkta. Läste inte vidare i tråden.
Ber om ursäkt och tassar ut igen..
Även om jag tyckte att det kunde ha med kaninslakt att göra och att det vore trevligt om människor med hjärtat på rätt ställe hade hand om en slakt som efterfrågas, men är känslig eftersom den är så ifrågasatt..

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #101 skrivet: 25 feb-12 kl 18:11 »
Gotlandskaniner som är vuxna överlever på hö, något annat har jag inte sagt. Jag pratar om växande ungdjur, speciellt då på vintern.

Visst sporrar tråden ur nu men men..

ungdjur som födds under sommaren överlever och växer hur bra som helst med bara hö.

Sedan vet jag inte hur du har haft dina.... mina vägrar som sagt parningar i olägliga årstider så jag slipper  bekymret med diande honor vintertid eller minipluttar i första höstsnö. Inget konstljus och ingen uppvärmning bidrar nog till vanligt reproduktionscyklus som inte ha stort proteinbehov vintertid.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #102 skrivet: 25 feb-12 kl 19:59 »
Ursäkta. Läste inte vidare i tråden.
Ber om ursäkt och tassar ut igen..
Även om jag tyckte att det kunde ha med kaninslakt att göra och att det vore trevligt om människor med hjärtat på rätt ställe hade hand om en slakt som efterfrågas, men är känslig eftersom den är så ifrågasatt..

Eftersom det är brist på kaniner, slakterier och kaninkött i Sverige i dag, så ser åtminstone jag det som så att halal- och koscherslakt ännu inte är nödvändigt att ta ställning till här i landet.

Dessutom har jag hört dubbla budskap om huruvida kanin är halal eller haram. Jag har icke satt mig in i detta på grund av ovanstående. Någon som vet? Kristna får äta kanin (även gris och annat) i alla fall, det finns det stöd för i bibeln.

Ett ps om skäktningen, jag lärde mig i min ungdom att det var rättrogna judars slaktmetod. Tydligen har islam tillkommit som grupp som tillämpar skäktning, och vissa grupper där tillåter bedövning. Är det någon som vet om det för dessa grupper är tillåtet att sticka djur, eller måste halsen skäras upp vid halalslakt?
« Senast ändrad: 25 feb-12 kl 23:33 av Edgar »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten

Skytten

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 25 feb-12 kl 21:37 »
Kanin är inte förbjudet enligt moseboken, då den där räknas bland idisslare, vilket iofs är rätt då den använder sin enda mage, men då klarar av att låta maten passera mer än en gång.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #105 skrivet: 25 feb-12 kl 23:59 »
Kanin är inte förbjudet enligt moseboken, då den där räknas bland idisslare, vilket iofs är rätt då den använder sin enda mage, men då klarar av att låta maten passera mer än en gång.

Kände att jag måste fräscha upp mina bibelkunskaper. 5  Mos 14:7 säger

Men dessa skolen I icke äta av de idisslande djuren och av dem som hava genomkluvna klövar: kamelen, haren och klippdassen,  ty de idissla väl, men de hava icke klövar, de skola gälla för eder som orena;

I 8 versen tas svinen upp.
Detta tyder på att judar inte får äta kanin. Förmodligen inte muslimer heller då, hittar inte avsnittet i koranen nu.

Men kristna äter ju alla sorters kött, och det med bibliskt stöd. 1 Kor 10:25 säger
Allt som säljes i köttboden mån I äta; I behöven icke för samvetets skull göra någon undersökning därom.

Halalslakt av kanin torde efter dessa utläggningar knappast vara aktuell.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #106 skrivet: 26 feb-12 kl 08:16 »
Djuret får inte vara dött innan avblodningen är klar.
Alla som inte har fattat detta borde gå en slaktkurs. ALLA djur, oavsett slaktmetod, dör av blodförlusten. Man måste tappa ut blodet för att få ett gott och hållbart kött, därför måste hjärtat slå efter bedövningen, och den formella dödsorsaken blir blodförlust, även om djuret oftast skulle dö av bedövningen, även om man inte avblodade, det skulle bara ta längre tid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

knodden.

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 26 feb-12 kl 09:09 »
Kände att jag måste fräscha upp mina bibelkunskaper. 5  Mos 14:7 säger

Men dessa skolen I icke äta av de idisslande djuren och av dem som hava genomkluvna klövar: kamelen, haren och klippdassen,  ty de idissla väl, men de hava icke klövar, de skola gälla för eder som orena;

I 8 versen tas svinen upp.
Detta tyder på att judar inte får äta kanin. Förmodligen inte muslimer heller då, hittar inte avsnittet i koranen nu.

Men kristna äter ju alla sorters kött, och det med bibliskt stöd. 1 Kor 10:25 säger
Allt som säljes i köttboden mån I äta; I behöven icke för samvetets skull göra någon undersökning därom.

vilket djur är klippdassen då? ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 26 feb-12 kl 09:55 »
I Koranen 5:3 förbjuds ingen annan art än gris. Vad jag förstår äter vi halalslaktad kanin i det här huset.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #109 skrivet: 26 feb-12 kl 10:22 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klippdassar

Vi hade getter vi sålde till en mellanösternkille. Han slaktade dem hos oss (med slaktmask osv). Skulle sedan sälja vidare. Vi frågade honom om någon av hans kunder ville ha halalslaktat? Då säger jag att det är halalslaktat. Enkelt!?

I alla fall sa han att halal i hans del av världen var slaktmask tillåtet, men djuret skulle stå i riktning mot Mekka, och när djuret avblodas ska en bön/välsignelse läsas över djuret. Enligt honom var det inte tvunget att slaktaren var rättrogen muslim.

Läste lite i Koranen. Förutom svinets kött skrivs det om att djuren inte får vara ihjälslagna. Förmodligen är det denna formulering som ställer till det för dem som inte tillåter bedövning. Hjärtdöd och hjärndöd, skillnaden är kanske inte klar för dem.

Fettdieten.se

• Västmanland
« Svar #110 skrivet: 26 feb-12 kl 15:52 »
Kanin är ju jättegott, allt beroende på recept. Visst, inte som en god biff, men lika gott som kyckling.

Här i Spanien är det nästan samma pris som kyckling, bara en euro dyrare per kilo ungefär. Spanjorerna använder den i allt från grytor till grillning och i paellor.

Testade nyss att sautera en i bitar i vitt vin och sedan gräddkoka och det var riktigt gott! Huvudet och inälvorna gav jag däremot till hundarna. Det ska dock vara gott att reda såser på mixad lever har jag hört.

Gustaf Segerström
http://www.fettdieten.se

Gille

• -
« Svar #111 skrivet: 27 feb-12 kl 07:49 »
Detta togs upp i TV-programmet Landet runt igår.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Existens?

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 27 feb-12 kl 07:54 »
En finsk forskare håller inte alls med om att det är nån miljövinst att byta ut annat kött mot kaninkött. Han menar att det i så fall skulle vara vegetarisk mat, något jag iofs inte håller med om, men det känns ju lite som att miljöargumentet med kaniner punkteras. Något vi tidigare var inne på, att det inte spelar nån roll hur man tar fram 1 kg kött, åtgången av insatsvaror är densamma.

http://www.atl.nu/lantbruk/f-rslag-om-kanink-tt-imponerar-inte

Gösta

« Svar #113 skrivet: 27 feb-12 kl 17:08 »
Här handlar det om foderomvandling samt vilket foder som används. sedan handlar det om metan och amoniak i gödsel och urin. Sedan handlar det om mättade och omättade fettsyror. Till sist handlar det om djurhållning. Att det sedan rätt tillagat är en riktig smakupplevelse är enbart +poäng.
Gösta

Gille

• -
« Svar #114 skrivet: 27 feb-12 kl 17:23 »
En finsk forskare håller inte alls med om att det är nån miljövinst att byta ut annat kött mot kaninkött. Han menar att det i så fall skulle vara vegetarisk mat, något jag iofs inte håller med om, men det känns ju lite som att miljöargumentet med kaniner punkteras. Något vi tidigare var inne på, att det inte spelar nån roll hur man tar fram 1 kg kött, åtgången av insatsvaror är densamma.

http://www.atl.nu/lantbruk/f-rslag-om-kanink-tt-imponerar-inte

Trist. OM FN uttalat sig om att kaninkött skulle minska svälten i världen så är nog den svenska forskaren inne på rätt spår.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #115 skrivet: 27 feb-12 kl 18:12 »
Jag hittar inget om vad han forskat om. Googlat fram en massa finsk text som jag inte förstår. Men, om jag förstår ATL rätt, så säger han att miljövinsterna blir störst om man inte äter kött överhuvudtaget. Kanske tycker man så om man arbetar på WWF.

FN, via sin organisation FAO, vill ha mer kaninuppfödning i u-länder. Man kan som kaninfoder utnyttja växter som människor ej äter. Genom att föda upp kaniner kan lågstatusmänniskor hjälpa till med familjens försörjning och därmed höja sin status. (Som lågstatusmänniskor räknar man kvinnor, barn och handikappade!). Dessutom är kaniner lagom stora att slakta eftersom de kan ätas upp på en gång. Har man ingen kylmöjlighet så är det svårt att spara kött från större djur.  Ett problem är att ju fattigare folk är, desto mer konservativ är man i sitt val av matvaror.

redan

• Uppland

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #117 skrivet: 27 feb-12 kl 20:23 »
Jussi Nikula verkar vara programchef för det "ekologiska avtrycket" på WWF och då är det nog som Edgar säger att han företräder en åsikt som anges inom ramen för programmet: att halvera köttkonsumtionen inom OECD länder till 2050 och att samtidigt låta övriga länder höja sin med en fjärdedel.

Rent klimatpolitiskt kan man försvara kaninen som föda, men till kornas försvar ska sägas att de främjar naturens mångfald och kulturlandskapet om de får beta utomhus, säger Jussi Nikula på WWF.

(min fetstil) ..men med det säger han ju faktiskt precis det som tråden här säger. Men får han säga vad han verkligen vill så är det att vi inte ska äta kött överhuvudtaget. Så tolkar jag det.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #118 skrivet: 27 feb-12 kl 20:34 »
... mina vägrar som sagt parningar i olägliga årstider så jag slipper  bekymret med diande honor vintertid eller minipluttar i första höstsnö. Inget konstljus och ingen uppvärmning bidrar nog till vanligt reproduktionscyklus som inte ha stort proteinbehov vintertid.
Dom förvildade kaninerna i Stockholmstunnlarna verkar också ha koll på när det är lämpligt att få ungar. Och framgångsrika är dom ju i detta. Vet inte hur ofta jägarn är dit och skjuter av dom.

Kan ju späda på med: Inget du för in i munnen kan göra dig oren, men det du ger ifrån dig kan göra det! Kommer inte ihåg bibelstället nu, men ganska vettigt egentligen.

Läste lite i Koranen. Förutom svinets kött skrivs det om att djuren inte får vara ihjälslagna. Förmodligen är det denna formulering som ställer till det för dem som inte tillåter bedövning. Hjärtdöd och hjärndöd, skillnaden är kanske inte klar för dem.
Skulle kunna vara en usel översättning: (Vissa) Muslimer äter inte trafikdödade djur eller djur som de hittar ihjälslagna ute eller döda av oklar anledning. Bara slakdade djur ätes.

Jag är av judisk börd, övertygad kristen och gift med en muslim. Dessutom har jag många vänner som tror på annat, tex mina indiska goda vänner. Tycker därför att det är viktigt att kunna skilja mellan religion och tradition. Ofta är det traditioner som dikterar hur folk lever, inte nödvändigtvis religionen eller dess heliga skrifter.

Jag tror att det är litet som dom sa på radion när det här med att äta kanin kom upp. Traditionen är inte så utbredd här i norr. Kan ju ha klimatbaserade skäl. Finns liksom fler kaniner i skogar och parker i Tyskland tex. Fanns tidvis skottpengar på dom, så varför inte lika gärna äta upp dom?

Nu råkar jag vara vegetarian, men om jag åt kanin så skulle slaktmedoden kvitta, bara det går fort och kaninen är död när jag börjar tillaga den. Detta oavsett vilken religion jag tillhör.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Existens?

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 28 feb-12 kl 08:08 »
Här handlar det om foderomvandling samt vilket foder som används. sedan handlar det om metan och amoniak i gödsel och urin. Sedan handlar det om mättade och omättade fettsyror. Till sist handlar det om djurhållning. Att det sedan rätt tillagat är en riktig smakupplevelse är enbart +poäng.
Gösta

Det är ju just foderomvandlingen som inte har greppats riktigt tycker jag.. Självklart tycker man att det går åt lite foder till en kanin..men så ger den ju inte så mycket kött heller.

Vi slaktar idag lite under 3 miljoner grisar per år i Sverige. Varje gris ger ca 60 kg rent kött.

Säg att vi skulle ersätta så lite som en tiondel av grisarna med kaninkött, då är det alltså 300 000 x 60 kg = 18 miljoner kg kött.
Vad ger en kanin i rent kött? 1,5 kg? Då skulle det gå åt 12 miljoner kaniner per år i Sverige.
Till det kommer då en hel del för att ersätta en liten del av nötköttet..

Så säg att det skulle gå åt 30 miljoner kaniner per år i Sverige.. Då vore det intressant att se hur miljöpåverkan skulle bli.

Jag ser nu föresten vid en enkel huvudräkning att siffrorna stämmer rätt bra. Vi äter ca 80 kg kött per person och år. En tiondel av det skulle alltså vara 8 kg x 8 miljoner, dvs 64 miljoner kg kött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser