Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45400 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #80 skrivet: 24 feb-12 kl 11:19 »
Även med annat än hö växer gottisar inte nämnvärt fortare, de blir bara feta och det är jo bortkastade pengar om  man inte anser att kaninfet är särskilt välsmaknade.

Vill man ha snabbväxnade kaniner som man kan med fördel driver med kraftfoder bör man helt enkelt välja en annan kaninras.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #81 skrivet: 24 feb-12 kl 11:20 »
En vuxen kanin kan överleva på endast hö, men växande unga kaniner behöver mer än bara hö
Ok, hur lång tid tar det från födsel till slakt för dina gottisar om de bara får hö? Har du kullar vintertid eller räknar du bara under sommaren? Det är ju en enorm skillnad

Drygt fem månader på ett ungefär. Men då är det faktiskt numera bara gottis-blandningar. Bara en av kullarna kan födas upp på färskt foder, dom andra få hö.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kbh

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 24 feb-12 kl 11:34 »
En vuxen kanin kan överleva på endast hö, men växande unga kaniner behöver mer än bara hö

Jaha så då är ja och alla andra då som fodrar på detta viset med bara grönt  okunniga då  enligt dig ? men som sagt hade ja veta att det för håller sig på det viset j då hade ja inte ens bryt mig om att välja just Gotlands kaniner som har just den egenskapen  alla fall vad ledande forummister i Gotlands kanin uppfödning säger.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #83 skrivet: 24 feb-12 kl 11:36 »
Drygt fem månader på ett ungefär. Men då är det faktiskt numera bara gottis-blandningar. Bara en av kullarna kan födas upp på färskt foder, dom andra få hö.

/Sara
Även med annat än hö växer gottisar inte nämnvärt fortare, de blir bara feta och det är jo bortkastade pengar om  man inte anser att kaninfet är särskilt välsmaknade.

Vill man ha snabbväxnade kaniner som man kan med fördel driver med kraftfoder bör man helt enkelt välja en annan kaninras.

Intressant, jag har faktiskt inte lyckas ens få mina att överleva på hö. Gjorde ett försök för några år sedan och de var så anskrämligt magra och dog en efter en, kände mig som en hemsk djurplågare då så jag har aldrig vågat försöka igen  :-\... och jag har hö av mycket bra kvalitet  :-\
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #84 skrivet: 24 feb-12 kl 11:37 »
Men föder ni upp dem på hö även vintertid?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #85 skrivet: 24 feb-12 kl 11:46 »
Egen erfarenhet. Kanske kan en kanin växa på fri tillgång på gräs men vi har inte sommar året runt i Sverige.
Jo, men ska de växa effektiv behöver de proteiner iform av spannmål eller annat proteintillägg.

Men INTE från spannmål eller soya. Det är "snabbmat" för "snabbkött".

En variation av gräser och bladgrönt kan fylla samma funktion och är dessutom bättre för matsmältningen och mer nära kaninens naturliga diet. Lusern, klöver, lupin, ärtor etc kan odlas i Sverige i vall och serveras som hö med minimalt med energiåtgång för produktionen.

Jag odlar inte foder själv men föder upp prisvinnande utställningskaniner helt utan vanliga pellets, spannmål eller soya.
//Lina

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #86 skrivet: 24 feb-12 kl 11:49 »
Intressant, jag har faktiskt inte lyckas ens få mina att överleva på hö. Gjorde ett försök för några år sedan och de var så anskrämligt magra och dog en efter en, kände mig som en hemsk djurplågare då så jag har aldrig vågat försöka igen  :-\... och jag har hö av mycket bra kvalitet  :-\

Jag minns att du köpte en kanin av mig.. synd att du inte nämnde att det blev problem i god tid.

Jag har gotlandskanin sedan 2003 och rätt många och aldrig haft problem med hö som foder. Snarare mindre kullar och feta honor när jag gav säd. Ja, jag ger de enbart hö även under vintern, särskilt en mild vinter som nu. Har du sett avmagring med enbart hö undrar jag om höet är spill från fåren eller vad som kan ha gått snett.

Sedan betäcker jag inte mina honor under vintern eftersom de vägrar parning efter början av november. Så frågan om att föder upp ungar eller ha diande honor under vintern ställer sig ej för mig.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Broberg

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 24 feb-12 kl 11:52 »

Här växer några bra nu på hö och diverse matrester.

Vad är hö av bra kvalitét? Modernt konstgödslat superdundergräs, eller näringsrikt ängshö?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #88 skrivet: 24 feb-12 kl 11:57 »

Gotlandskaniner som inte ÖVERLEVER på hö?? Nu blir jag ju riktigt förvånad...  :o

Alla mina vuxna djur får bara hö på vintern då jag inte parar dom, och det är gottisar, rexar, hermeliner och en blå wiener. Blandad kompott, och alla är pigga och friska.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #89 skrivet: 24 feb-12 kl 12:02 »
Bra hö = stor variation med mycket blad. Analysen ska ha en kvot på 10:1
 för ultimat köttdjurstillväxt (därför krävs proteintillskott men det finns naturligare än soya). Vanligt hästhö har ofta 6:1.
//Lina

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #90 skrivet: 24 feb-12 kl 12:53 »
Gotlandskaniner som inte ÖVERLEVER på hö?? Nu blir jag ju riktigt förvånad...  :o

Alla mina vuxna djur får bara hö på vintern då jag inte parar dom, och det är gottisar, rexar, hermeliner och en blå wiener. Blandad kompott, och alla är pigga och friska.

/Sara

Gotlandskaniner som är vuxna överlever på hö, något annat har jag inte sagt. Jag pratar om växande ungdjur, speciellt då på vintern.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #91 skrivet: 24 feb-12 kl 12:55 »
Här växer några bra nu på hö och diverse matrester.

Vad är hö av bra kvalitét? Modernt konstgödslat superdundergräs, eller näringsrikt ängshö?

När jag menar hö av bra kvalitet menar jag ett friskt grönt hö som doftar gott och som är från odlad vall. Svårt att förklara i skrift, det vet man liksom bara...

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #92 skrivet: 24 feb-12 kl 13:02 »
Jag minns att du köpte en kanin av mig.. synd att du inte nämnde att det blev problem i god tid.

Jag har gotlandskanin sedan 2003 och rätt många och aldrig haft problem med hö som foder. Snarare mindre kullar och feta honor när jag gav säd. Ja, jag ger de enbart hö även under vintern, särskilt en mild vinter som nu. Har du sett avmagring med enbart hö undrar jag om höet är spill från fåren eller vad som kan ha gått snett.

Sedan betäcker jag inte mina honor under vintern eftersom de vägrar parning efter början av november. Så frågan om att föder upp ungar eller ha diande honor under vintern ställer sig ej för mig.

Jag gjorde ett test men en kull under vintern eftersom så många säger att de utfodrar med endast hö och nej det gick inte. Skulle vara väldigt intressant att se en typiskt vinterkull uppväxt på hö, har ni någon att visa upp kommer jag gärna  ;D . Då kanske jag skulle våga, men annars nej jag tänker inte plåga mina djur och ge dem otillräckligt foder!

Broberg

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 24 feb-12 kl 13:16 »
När jag menar hö av bra kvalitet menar jag ett friskt grönt hö som doftar gott och som är från odlad vall. Svårt att förklara i skrift, det vet man liksom bara...

Vallodlat, konstgödslat hö kan innehålla brister av ämnen. Kanske det var något sådant som hände dina ungar?
Högt proteininnehåll kan det också bli med ränneskita och avmagring som följd. Har haft sådana problem med en pålle.

Bluekiwi

• Skåne
« Svar #94 skrivet: 24 feb-12 kl 14:10 »
Vall är idag ytterst sällan konstgödslad utan vall tas på mark som gödslas med flyt och fastgödsel plus att det kalkas vid behov - jag känne rinte till någon bonde som konstgödslar vall!  - om ens kaniner avmagrar och dör vid enbart höfodring så är det natingen totalt undermåligt hör eller något annat som är fel ( infektion?) och det synes helt onödigt att låta det gå så långt som kraftig avmagring och död utan att man gör något åt det.  Höet är antingen av dålig hygienisk kvalitet eller har extremt låg proteinhalt och avsaknad av frö för att det skall vara såpass dåligt att inte kaniner klarar sig på det- jag hoppas verkligen det inte handlar om för liten mängd så att stackarna svalt ihjäl.
För att höet skall vara ett bra kaninhö får det gärna vara bladrikt med inslag av Timotej, ett tidigt taget hö av bra hygienisk kvalitet är bäst. Ängshö kan vara lika bra som hö taget på bra vall men har ofta lägre proteinhalt beroende på sammansättning. Vall avsedd för hästar har ofta inslag av timotej och kan vara bra kaninhö om det är bra taget. Vall avsedd för kor har ofta inslag av lucern och kan vara för kraftigt och idag torkas väldigt lite av den vallen till hö utan går till ensilage och det skall man inte ge kaniner.

Broberg

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 24 feb-12 kl 14:59 »
Vall är idag ytterst sällan konstgödslad utan vall tas på mark som gödslas med flyt och fastgödsel plus att det kalkas vid behov - jag känne rinte till någon bonde som konstgödslar vall! 

Ok, det gör jag.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #96 skrivet: 24 feb-12 kl 15:25 »
...
För att höet skall vara ett bra kaninhö får det gärna vara bladrikt med inslag av Timotej, ett tidigt taget hö av bra hygienisk kvalitet är bäst. Ängshö kan vara lika bra som hö taget på bra vall men har ofta lägre proteinhalt beroende på sammansättning. Vall avsedd för hästar har ofta inslag av timotej och kan vara bra kaninhö om det är bra taget. Vall avsedd för kor har ofta inslag av lucern och kan vara för kraftigt och idag torkas väldigt lite av den vallen till hö utan går till ensilage och det skall man inte ge kaniner.

Hur ska det vara angående energivärde och protein? Bättre med mätbara siffror än att säga "bra taget" som är lite svårt att avgöra när man står där och ska köpa höbalar av bonden...
Mina hästar letade jag speciellt hö till, de var lättfödda och fick inte äta alltför energirikt hö men behövde ändå basbehovet av protein. Jag tog alltså alltid höanalys för att kontrollera den balansen (och förstås för att veta om jag behövde komplettera med fosfor osv på mineralsidan).
Så frågan är nu: vilken kvot mellan energi + protein ska ett hö ha för att vara ett bra kaninhö!?

Gille

• -
« Svar #97 skrivet: 24 feb-12 kl 17:46 »
Kan ju tipsa er som bor i Göteborgsområdet att i helgen hålls en matmässa i Eriksbergshallen och där kommer Björn och Birgitta från Stubbens produkter vara och servera och sälja kaninkött! Passa på!
Åh så kul!
Kaninuppfödare och pelargontant.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #98 skrivet: 24 feb-12 kl 20:26 »
Som jag skrev tidigare, en kvot på minst 10:1 på den totala foderstaten för optimal tillväxt. Ytterst svårt att hitta sånt hö därav behovet av proteinrika kraftfoder. Lusern är min favvo :-).
//Lina

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #99 skrivet: 25 feb-12 kl 17:21 »
Det är icke tillåtet i Sverige, djuren måste vara bedövade först.

Jodå. Man får visst bedöva innan skäktning, men alla metoder accepteras inte. Vi har haft halalslaktad kyckling i Sverige i många år, men eftersom inte det krävs särskilda tillstånd så har ingen reagerat nämnvärt på det. Då man bedövat med elektricitet och sedan skurit halsen med kniv..
Djuret får inte vara dött innan avblodningen är klar.
(sen finns det tyvärr en minoritet troende som anser att djuret inte får vara bedövat för att det ska vara halalslakt, men det är ju djurplågeri! så de kan gott bli vegetarianer istället.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser