Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45360 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #60 skrivet: 24 feb-12 kl 10:14 »
Två frågor, eftersom jag är lite nyfiken.

1. Hur mycket kraftfoder äter en gris från födsel till slakt?
2. Hur mycket kraftfoder äter en kanin från födsel till slakt.

Avser uppfödning i kommersiell skala, förstås.

En gris äter 3,5 kilo foder per kg tillväxt i kommersiell uppfödning. Dvs ca 350 kg från 0-100 kg. Fullfoder då, alltså inklusive proteintillskott.   Den anses som en av världens effektivaste omvandlare av spannmål till kött.
Det var därför jag undrade lite om kaniner.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #61 skrivet: 24 feb-12 kl 10:23 »
En gris äter 3,5 kilo foder per kg tillväxt i kommersiell uppfödning. Dvs ca 350 kg från 0-100 kg. Fullfoder då, alltså inklusive proteintillskott.   Den anses som en av världens effektivaste omvandlare av spannmål till kött.

Fördelen med kaniner är väll att den äter mycket som vi inte kan äta och omvandlar det till protein medans grisen äter (vad jag vet) bara sådan mat som vi kunde ha ätit direkt vilket jag anser är ganska ohållbart. Varför ska man odla mat som man stoppar i en gris när man kan äta det själv istället.

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kbh

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 24 feb-12 kl 10:24 »
Alla större slakterier har en veterinär på heltid, annars på deltid. En svensk godkänd veterinär. Råkar känna förra ägarna till det, åtminstone då, enda godkända halalslakteriet för kyckling/höns. De hade veterinär på heltid, och de sålde även till "vanliga" svenskar. Alla slaktades lika, det lästes en bön över maskinen som skar av halsen på morgonen, och maskinerna stod uppställda så att hönans huvud pekade mot Mekka när den avlivades.

Det är kocherslakt som inte tillåter bedövning, alla godkända halalslakterier kontrolleras noga, och alla djur bedövas enligt svenska regler.
Det vt man väll hur dom veterinärerna kan hadet det kunde man ju s för ett par år sedan i kalla fakta  vilket hellvete veterinärerna hade på slakterierna  man kan ju bara hoppas på att det blivit bättre .

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #63 skrivet: 24 feb-12 kl 10:25 »
Fördelen med kaniner är väll att den äter mycket som vi inte kan äta och omvandlar det till protein medans grisen äter (vad jag vet) bara sådan mat som vi kunde ha ätit direkt vilket jag anser är ganska ohållbart. Varför ska man odla mat som man stoppar i en gris när man kan äta det själv istället.

Fast en kanin kan inte växa utan spannmål heller
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

kbh

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 24 feb-12 kl 10:28 »
???  var har du fått det i från ?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #65 skrivet: 24 feb-12 kl 10:28 »

Nej kanske inte men deras diet baseras inte på människoföda. De äter väll mest hö och pinnar :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #66 skrivet: 24 feb-12 kl 10:34 »
???  var har du fått det i från ?

Egen erfarenhet. Kanske kan en kanin växa på fri tillgång på gräs men vi har inte sommar året runt i Sverige.
Nej kanske inte men deras diet baseras inte på människoföda. De äter väll mest hö och pinnar :)

Jo, men ska de växa effektiv behöver de proteiner iform av spannmål eller annat proteintillägg.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

kbh

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 24 feb-12 kl 10:39 »
Egen erfarenhet. Kanske kan en kanin växa på fri tillgång på gräs men vi har inte sommar året runt i Sverige.
Jo, men ska de växa effektiv behöver de proteiner iform av spannmål eller annat proteintillägg.
Väldans konstig erfarenhet för mina gottisar växer bra utan spannmål men andra raser lär ju behöva det har la läst på forumet . Men där med inte sagt att att man inte kan ge dom spammål men det är en annan femma  :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #68 skrivet: 24 feb-12 kl 10:42 »
Väldans konstig erfarenhet för mina gottisar växer bra utan spannmål men andra raser lär ju behöva det har la läst på forumet . Men där med inte sagt att att man inte kan ge dom spammål men det är en annan femma  :)

Så du menar att du bara utfodrar dem med hö?

Körven

• Värmland
« Svar #69 skrivet: 24 feb-12 kl 10:43 »

3,5 Kg foder per Kg tillväxst,är det 3,5 Kg hö eller gräs.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Existens?

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 24 feb-12 kl 10:45 »

Nja, fullt så enkelt är det ju nu inte, även om jag vet att många , i synnerhet veganer, hävdar det.

Vi lär ju inte må så gott av att enbart stoppa i oss rå spannmål och ärtor.Eller soja.  Vilket ju är det som grisen äter.

3,5 Kg foder per Kg tillväxst,är det 3,5 Kg hö eller gräs.

Grisfoder naturligtvis. dvs en blandning av spannmål och ärtor/soja.

Grisar är inga idisslare.

kbh

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 24 feb-12 kl 10:46 »
Så du menar att du bara utfodrar dem med hö?
Ja så gör ju andra har ja ju läst mig till

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #72 skrivet: 24 feb-12 kl 10:51 »
Nja, fullt så enkelt är det ju nu inte, även om jag vet att många , i synnerhet veganer, hävdar det.

Vi lär ju inte må så gott av att enbart stoppa i oss rå spannmål och ärtor.Eller soja.  Vilket ju är det som grisen äter.

Man kan tillaga det :) Det jag menar att gris känns ju som det sämsta alternativet då de inte äter någe hö eller löv eller sly eller annat som vi inte kan använda. Just soja produktionen till köttdjur är en av de stora orsakerna till vår planets förfall.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 24 feb-12 kl 10:53 »

OK, samma här. Kollar hos Lantmännen och kommer fram till att Origo 522 innehåller 12,9% råprotein (för att få något att jämföra med). Det blir 350*0,129/100 = 0,45 kg råprotein per kg gris.

Rabbfor innehåller 16,5% råprotein och skall serveras i snitt 100 g/dag till slaktkaniner. Framgår inte hur lång tid, men säg att det blir 10 kg totalt för 3,5 kg kanin. Det blir 10*0,165/3,5 = 0,47 kg råprotein per kg kanin.

Med förbehåll för felräkningar. :)

knodden.

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 24 feb-12 kl 10:54 »
Man kan tillaga det :) Det jag menar att gris känns ju som det sämsta alternativet då de inte äter någe hö eller löv eller sly eller annat som vi inte kan använda. Just soja produktionen till köttdjur är en av de stora orsakerna till vår planets förfall.

äter de inte rötter,ollon mm om de får gå ute? vad lever vildsvin på ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 24 feb-12 kl 10:55 »
Jag räknar alltså inte med något grovfoder alls ovan.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #76 skrivet: 24 feb-12 kl 10:56 »
Mina gottisar växer bra på bara ett bra hö. Dom är ju liksom gjorda för det. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 24 feb-12 kl 10:58 »

Fast just soja till grisar går ner. Men det är en annan diskussion vi haft förut, så den kan vi släppa.

Och egentligen vore det viktigare att då jämföra kanin med t.ex en köttrastjur.

OK, samma här. Kollar hos Lantmännen och kommer fram till att Origo 522 innehåller 12,9% råprotein (för att få något att jämföra med). Det blir 350*0,129/100 = 0,45 kg råprotein per kg gris.

Rabbfor innehåller 16,5% råprotein och skall serveras i snitt 100 g/dag till slaktkaniner. Framgår inte hur lång tid, men säg att det blir 10 kg totalt för 3,5 kg kanin. Det blir 10*0,165/3,5 = 0,47 kg råprotein per kg kanin.

Med förbehåll för felräkningar. :)

Slutsats.. För att tillverka ett kg kött, går det åt ungefär lika mycket protein, oavsett djur.

Inte så sensationellt kanske.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #78 skrivet: 24 feb-12 kl 10:59 »

äter de inte rötter,ollon mm om de får gå ute? vad lever vildsvin på ?

Vildsvin gör ju det. Men jag tror man får leta länge efter en grisuppfödare som matar sina grisar med det. Nu ska jag sluta vara OT

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #79 skrivet: 24 feb-12 kl 11:06 »
Ja så gör ju andra har ja ju läst mig till

En vuxen kanin kan överleva på endast hö, men växande unga kaniner behöver mer än bara hö
Mina gottisar växer bra på bara ett bra hö. Dom är ju liksom gjorda för det. ;)

/Sara

Ok, hur lång tid tar det från födsel till slakt för dina gottisar om de bara får hö? Har du kullar vintertid eller räknar du bara under sommaren? Det är ju en enorm skillnad

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare
Nataks, alternaiv, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser