Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45344 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #40 skrivet: 23 feb-12 kl 20:24 »
Vad är det?
//Lina

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #41 skrivet: 23 feb-12 kl 21:09 »
Om man nu skulle bestämma sig för att börja med kanin kommersiellt, så borde man väl satsa på skäktning.
Slakten blir i princip densamma, men man fyller ett behov hos de som enbart vill äta halalslaktat kött.

Det är icke tillåtet i Sverige, djuren måste vara bedövade först.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #42 skrivet: 23 feb-12 kl 21:10 »
Vad är det?

Skära upp halsen så djuren avblodas vid medvetande.

kbh

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 feb-12 kl 21:22 »
Om man nu skulle bestämma sig för att börja med kanin kommersiellt, så borde man väl satsa på skäktning.
Slakten blir i princip densamma, men man fyller ett behov hos de som enbart vill äta halalslaktat kött.
Oerhört korkat måste ja säga  varför sätta det djuretiska ur spel för  bara för vinnings skull  dess utom så är det tack och lov olagligt än .

Existens?

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 feb-12 kl 22:06 »
Hur miljövänlig är uppfödningen egentligen?

Jag menar per kg kött alltså.. Att en kanin äter rätt lite mat fattar man ju, men så väger den ju inte mycket heller.

Så, hur bra foderomvandlare är den?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #45 skrivet: 23 feb-12 kl 22:10 »
En av dom bästa om inte DEN bästa grovfoderomvandlaren. Det är därför den används i afrikaprojekt.

World Rabbit Science Assosciation har många uppsatser om fodereffektivitet och liknande. Googla dom :-).
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 22:51 av skiesabove »
//Lina

Existens?

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 feb-12 kl 22:14 »
En av dom bästa om inte DEN bästa. Det är därför den används i afrikaprojekt.

World Rabbit Science Assosciation har många uppsatser om fodereffektivitet och liknande. Googla dom :-).

Nej, jag litar på dig. En av de bästa alltså, kanske den bästa ..bra att veta.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #47 skrivet: 23 feb-12 kl 22:18 »

vilket vidrigt förslag. det räcker med de tiotals illegala hallalslakterier som finns runtom i landet, då ska man inte uppmuntra vansinnet för att man ska vara duktig. det räcker ju att det importeras i skymundan, så att man verkligen måste se sig för att inte köpa sånt, för att det inte märks upp ordentligt och att det serveras i många skolor, sjukhus och äldreboenden utan att folk vet om det. då ska man inte uppmuntra det hela också. hade ju varit bättre om tokveganerna hade gett sig på ovan nämnda slakterier isf folk som håller några kaniner till husbehov. men att plåga djur för någras hjänspökens skull verkar ju vara ok. ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #48 skrivet: 23 feb-12 kl 22:23 »
vilket vidrigt förslag. det räcker med de tiotals illegala hallalslakterier som finns runtom i landet, då ska man inte uppmuntra vansinnet för att man ska vara duktig. det räcker ju att det importeras i skymundan, så att man verkligen måste se sig för att inte köpa sånt, för att det inte märks upp ordentligt och att det serveras i många skolor, sjukhus och äldreboenden utan att folk vet om det. då ska man inte uppmuntra det hela också. hade ju varit bättre om tokveganerna hade gett sig på ovan nämnda slakterier isf folk som håller några kaniner till husbehov. men att plåga djur för någras hjänspökens skull verkar ju vara ok. ...

Fast hallalslakt tillåter bedövning innan pulsådern snittas. Det är den Judiska slaktmetoden som inte gör det. De bedövar precis efter snittet. Sägert inte alla som gör det men jag känner att det behövde nyanseras lite.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #49 skrivet: 23 feb-12 kl 22:27 »
ja, det godkända slakteriet i sverige som sysslar officiellt med hallalslakt säger sig bedöva djuren innan slakt. den som vill tro det får göra det. ser man hur hallalslakt går till i andra länder runtom i europa, så gör de inte det. officiellt för att det enbart är tillåtet pga religösa skäl, inofficiellt för att det är mycket lönsammare. de flesta får, kycklingar och nötkreatur i frankrike t ex slaktas enl hallal och då alltid utan bedövning. ingen kan påstå att detta står i förhållande till den faktiska efterfrågan på hallalkött. men nu vill jag inte kapa tråden, det där kan man ventilera på annat håll.
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 22:29 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

pyromanen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 24 feb-12 kl 07:42 »
Ett godkänt halalslakteri i Sverige efterlever såklart svensk lag. Att det finns en "prästtyp" på slakteriet som ska be bönor är knappast något djuren lider av.

kbh

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 24 feb-12 kl 08:16 »
Ett godkänt halalslakteri i Sverige efterlever såklart svensk lag. Att det finns en "prästtyp" på slakteriet som ska be bönor är knappast något djuren lider av.
Och det tror du blint på  ja gör det i vart fall inte då inte ens vanliga slakteri följer lagen till punkt och pricka utan har sina brister som upptäcks då och då . Och inte med den till  attityd till djur som muslimer har   får ja tyvär säga . Har sett med egna ögon bland annat ner i Libanon  hu respekt lösheten för ett djur är total .

knodden.

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 24 feb-12 kl 08:47 »
En av dom bästa om inte DEN bästa grovfoderomvandlaren. Det är därför den används i afrikaprojekt.

ja det var ju ett av argumenten för mer kaninkonsution,att den var den effektivaste foderomvandlaren.

pyromanen

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 24 feb-12 kl 09:52 »
Och det tror du blint på  ja gör det i vart fall inte då inte ens vanliga slakteri följer lagen till punkt och pricka utan har sina brister som upptäcks då och då . Och inte med den till  attityd till djur som muslimer har   får ja tyvär säga . Har sett med egna ögon bland annat ner i Libanon  hu respekt lösheten för ett djur är total .
Självklart litar jag inte blint på något, varken slakterier eller annat, men jag liter inte mindre på ett godkänd svenskt halalslakteri än på något annat godkänd svenskt slakteri. Samma lag, samma myndigheter.

som du blir jag också upprörd av att se hemsk djurhantering. Minns bilderna från djurtransporter och "lastning" av djur i Europa som var mycket på nyheterna för några år sedan. Hemskt att se på!man ville bara titta bort. Där kopplade man dock inte den oacceptabla hanteringen till människorna religion som du gör nu, och so är det som jag vill protestera emot.

Det finns många länder i världen där förhållandet/inställningen till djur är helt anorlunda än den som dominerar här idag, och som för oss framstår vedervärdigt. Det är inget muslimskt fenomen! 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 24 feb-12 kl 09:59 »
Alla större slakterier har en veterinär på heltid, annars på deltid. En svensk godkänd veterinär. Råkar känna förra ägarna till det, åtminstone då, enda godkända halalslakteriet för kyckling/höns. De hade veterinär på heltid, och de sålde även till "vanliga" svenskar. Alla slaktades lika, det lästes en bön över maskinen som skar av halsen på morgonen, och maskinerna stod uppställda så att hönans huvud pekade mot Mekka när den avlivades.

Det är kocherslakt som inte tillåter bedövning, alla godkända halalslakterier kontrolleras noga, och alla djur bedövas enligt svenska regler.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 24 feb-12 kl 10:02 »
Självklart litar jag inte blint på något, varken slakterier eller annat, men jag liter inte mindre på ett godkänd svenskt halalslakteri än på något annat godkänd svenskt slakteri. Samma lag, samma myndigheter.

som du blir jag också upprörd av att se hemsk djurhantering. Minns bilderna från djurtransporter och "lastning" av djur i Europa som var mycket på nyheterna för några år sedan. Hemskt att se på!man ville bara titta bort. Där kopplade man dock inte den oacceptabla hanteringen till människorna religion som du gör nu, och so är det som jag vill protestera emot.

Det finns många länder i världen där förhållandet/inställningen till djur är helt anorlunda än den som dominerar här idag, och som för oss framstår vedervärdigt. Det är inget muslimskt fenomen! 

Det är nog snarast vår syn på djur som är udda i så fall.. Och det har som sagt inget med religion att göra, utan verkar mer vara ren kultur..

Jag ser ju på mina äggkunder som har annan bakgrund än svensk, de struntar nästan utan undantag i hur äggen är producerade, bara det är billigt.
Och att det är så, bekräftar till och med handlare som har samma ursprung.. En affärsinnehavare sa till mig att när ursvenskar ser att ett pris är höjt, så tar dom det med ro och förstår. Hans egna landsmän blir som galna och säger de ska åka till Willys istället och handla.

Gösta

« Svar #56 skrivet: 24 feb-12 kl 10:03 »
Ca 80% av alla lamm och killingar som slaktas i europa bedövas inte före avblodning. Det har ingenting med hallalslakt att göra utan är bara praxis. De böjer huvudet bakåt och skär halsen av dem.
Nu handlar inte tråden om detta utan om att vi ur klimatsynpunkt bör övergå till kaninkött istället för nöt, gris och kyckling.
Skulle vara trevligt om trådarna fortsättningsvis fick handla om det ämne som tråden är skapad för. Vill ni ta upp andra ämnen så skapa en ny tråd för detta. Enkelt, eller hur ;D
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #57 skrivet: 24 feb-12 kl 10:06 »
Kan ju tipsa er som bor i Göteborgsområdet att i helgen hålls en matmässa i Eriksbergshallen och där kommer Björn och Birgitta från Stubbens produkter vara och servera och sälja kaninkött! Passa på!

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 24 feb-12 kl 10:07 »
Två frågor, eftersom jag är lite nyfiken.

1. Hur mycket kraftfoder äter en gris från födsel till slakt?
2. Hur mycket kraftfoder äter en kanin från födsel till slakt.

Avser uppfödning i kommersiell skala, förstås.

kbh

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 24 feb-12 kl 10:10 »

Nä det får ja hålla med om att det inte är specifikt betingat för  muslimer så där får ja  be om ursäkt för mig dumma formulering men nu handla det ju om hallall slakt så har väll sin förklaring i det då med  valet av ord   men ja vidhåller att attityden inte har förändras bakom dom stängda dörrarna av hanteringen djuren  sånt ändras inte bara för man kommer till  Sverige  .
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 10:17 av Dbs »

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser