Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsbohöns lägger oliver färjade ägg??  (läst 3384 gånger)

claramaria

• Gäst
Åsbohöns lägger oliver färjade ägg??
« skrivet: 17 feb-12 kl 22:22 »
Åsbohöns lägger oliver färj ägg enligt säljaren när jag köpte den som var tre månader gammal skulle den lägga ljus brunfärj ägg , har någon nån aning om Åsbohöns lägger gröna eller bruna ägg?

Ronny

• Skåne
SV: Åsbohöns lägger oliver färjade ägg??
« Svar #1 skrivet: 17 feb-12 kl 22:54 »
Ja, det här är jag helt säker på. Inga rasrena lantrashöns inklusive åsbohöns lägger blå, gröna eller gröntonade ägg. Garanterat inga!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

claramaria

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 01:06 »
Tack , men hönsen är en liknande åsbo ras kan det vara att typpen är åsbo och mamman är araucana för jag köpte araucana höns oxå och dem lägger grönblåaktiga ägg .  :'(

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 01:14 »
Kan stämma.

Därför renrasiga åsbo lägger helvita ägg på 40-50gram.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 01:29 »
Undrar hur många gånger denna eller liknande frågor vart uppe här ;D "lägger hedemoror gröna ägg" har jag sett ett par gånger.
Finns det folk som sprider sån skit? :P
INGEN lantras lägger gröna/blå/mörkbruna ägg..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 01:45 »
Kan stämma.

Därför renrasiga åsbo lägger helvita ägg på 40-50gram.

Nja, inte kritvita utan svagt bruntonade, men dom kan vara väldigt ljusa, nästan vita. 45-50 gram är mer normalt än nedåt 40 gram.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-12 kl 11:08 »
Nja, inte kritvita utan svagt bruntonade, men dom kan vara väldigt ljusa, nästan vita. 45-50 gram är mer normalt än nedåt 40 gram.

Då är där fel på mina. :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser