Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kohud  (läst 1210 gånger)

Bulldeg

  • Inlägg: 6
    • Hälsingland
Kohud
« skrivet: 16 feb-12 kl 23:44 »
Jag har en liten undran hur jag förbered kohud bäst, så att den håller och inte ruttnar.

Hudbitarna skall användas som leksaker åt hundarna istället för alla konsttillverkade "kamprullar" av div. material så vill jag hålla det så naturligt som möjligt.

Kan jag enbart låta hudarna lufttorka i ett varmt rum ? Skalla jag behandla med någon olja, eller skall salt användas ?


Tacksam för alla svar.


Mvh

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Kohud
« Svar #1 skrivet: 19 feb-12 kl 21:37 »
Hej :)
Är det ett helt skinn obehandlat som du har? Om du ska använda det till tuggleksaker till hundarna bör du ta bort håret. Det gör du lättast genom att lägga det i strömmande vatten, alternativ ett kar med vatten som du byter ofta. Dra i håret och när du känner att det lossnar lätt, så ta upp det och skrapa av håret.
Till tugget föreslår jag att du sen klipper breda remsor och flätar medan huden är våt. Låt sen torka. Då blir det bra motstånd för hundarna, och gott.
Ska du däremot bereda skinnet till kläder eller liknande kan du söka i tråden efter olika garvningssätt. Själv braintannar jag bara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare
Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser