Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk tacka  (läst 7533 gånger)

kalas

sjuk tacka
« skrivet: 16 feb-12 kl 18:59 »
Vi har en gotlandstacka som är dräktig(förhoppningsvis) och som isåfall ska lamma i april.
Igår började det med att hon var vinglig och hade en stapplig gång. Hon ville inte äta och huvudet drog hon framåt.
Ville bara ligga ner och då hon låg ner så la hon gärna benen till sidan.
Tog tempen som var 39.8.
Vi ringde vet som kom och hon misstänkte kalkbrist och ev vitaminbrist. Hon fick kalk, selen och b-vitamin i injektioner.
Efter ett par timmar åt hon lite hö.
I morse var hon bättre och då fick hon återigen kalk+vitaminer. Hon gick fortfarande lite stappligt men åt med god aptit.
Nu på eftermiddagen/kvällen blir hon återigen sämre och är nästan lika dålig som igårkväll.
Vad kan vi göra för vår fina tacka? Imorgon ska vi återigen ge kalk och vitaminer, enligt vet.
Kan det dröja några dagar innan vi ser en förbättring?
Hoppas någon kan hjälpa oss!!

vårlängtan

• Småland
SV: sjuk tacka
« Svar #1 skrivet: 16 feb-12 kl 19:07 »
Vi håller alla tummarna för den lilla damen!
Antar att veterinären har rätt, men ville bara tillägga frågan om hur hon har det med maten och bajset?
Äter hon?
Bubblar det i magen, eller är det tyst?

Vet inte, men ta bort kraftfoder är väl en grej samt kanske ge Energibalans?
Hoppas någon kunnig kan ge mer tips!
Njuter av värme och allt det gröna!

kalas

« Svar #2 skrivet: 16 feb-12 kl 19:49 »
Hon äter nästan ingenting. Luktar lite på maten men har ingen aptit. Avföringen är bra och buken är mjuk och fin.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 20:01 »
Om det är kalkbrist så blir hon inte bra och börjar äta förrän kalkbristen är hävd!
Frågan är om hon har fått tillräckligt med kalk? Hur mycket gav veterinären? Hur mycket ger ni henne nu? (Alltså hur mycket har det blivit sammanlagt? Jag antar att ni ger henne intramuskulärt?)
Mina Gotlandstackor har behövt 175ml innan de har blivit bättre...

Kraftfodret ska bort, men det  antar jag att du redan har gjort?!
Energibalans är bra för att hålla magen igång.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kalas

« Svar #4 skrivet: 16 feb-12 kl 20:54 »
Igår fick hon 50 ml kalk, imorse lika mycket. Imorgon eftermiddag får hon samma dos.
I morse åt hon helt korn, fårpellets och betfor med god aptit.
Då menar du att hon bara ska ha grovfoder och inte kraftfoder? Hur länge ska vi köra så?
Vad är energibalans och var köper man det?
Och ja, vi gav kalken intramuskulärt.

mosesmia

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-12 kl 22:44 »
Hejsan
Hade samma problem förra året. Min tacka fick kalkbrist och bara låg. Åt inget.
Veterinären gav kalk men med facit i hand fick hon alldeles för lite kalk i början. Våra veterinärer här kan inte mycket om får.
Hon blev också bättre först, men sen sämre igen.
Vi gav kalk morgon och kväll. Höll på nån dag och hon klev upp till slut. Dock kastade hon lammen, men hon klarade sig.   

Inget roligt, hoppas det löser sig för er.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-12 kl 23:21 »
Vad är energibalans och var köper man det?

Det kan du köpa på Granngården.
Energibalans är ett blodsocker höjande preparat för idisslare.
« Senast ändrad: 16 feb-12 kl 23:29 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kalas

« Svar #7 skrivet: 17 feb-12 kl 08:11 »
Idag på morgonen verkade hon må något bättre. Hon reste sig upp när vi kom och hade inga konstiga rörelser med huvudet. Hon var mycket darrig på benen men gick ut med de andra ändå.
Vi erbjöd henne lite kraftfoder men hon vill inte ha. Hon åt lite hö.
Fick även 50 ml kalk. Det känns som det finns lite hopp för vår fina tacka.
Vad ska vi mer göra? Ge henne energibalans? Om det inte finns att köpa på granngården, vad kan man ge istället?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-12 kl 08:41 »
Kom på på vägen till jobbet idag, att jag hade skrivit "intramuskulärt". Det är fel! :o Man lägger kalken "subcutant" dvs under huden!!!
Jag har börjat med 100 ml kalk till dåliga tackor, fyllt på med 50 ml, sedan ytterligare 25 ml. När man kommer upp i 200ml totalt, så är risken för kastning överhängande! (Fast då blir tackan bra, med en gång...)

Kraftfodret förstör balansen i vommen, om tackan inte äter grovfoder. Det gör att hon får foderleda, ovanpå kalkbristen. Varje intag av kraftfoder, behöver en större mängt grovfoder för att inte ge foderleda. Om de får foderleda, så måste de få rätt balans i magen igen! Knycka några tuggbollar från en annan tacka, är ett sätt.

Istället för energibalans kan du ge betfor - om hon nu äter överhuvud taget! Kolla med Apoteket om de har något liknande energibalans, de har kanske glukos (tror jag att det ska vara, istället)
Tackor kan också bli hårda i magen av kalken, du går ha koll på att hon skiter - och hur hårt det är! En ½ dl matolja botar förstoppningen. Kan vara bar att ta till om hon också har foderleda! Då får hon ut vominnehållet som bara ligger och skvalpar utan att göra sitt jobb ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 17 feb-12 kl 09:09 »
Hoppas din tacka blir bra. "Lyssna" på de råd du har fått här (Vallhunden har mycket kundkaper och erfarenheter, mycket mer än de flesta veterinärer) och gör precis som de har skrivit. Det är jätteviktigt att sjuka får fortsätter äta, ge inget kraftfoder, för de blir snabbt sämre om inte deras magar fungerar. Det är frestande att ge något som de tycker om men kraftfoder klarar de inte om magen börjat komma i olag. Lycka till.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 feb-12 kl 09:23 »
Tack Mona :-[ :-[ :-[

kalas

« Svar #11 skrivet: 17 feb-12 kl 09:57 »
Tack alla för era svar. Det känns tryggt med så mycket kompetens här på forumet.
Jag ringde veterinären nu på morgonen.
Igår skrev jag att hon hade fått 50 ml kalk av vet, men hon fick 100 ml kalk.
Så i nuläget har hon fått 200 ml kalk och 50 ml vitaminer.
Vet tyckte(om hon inte var bättre ikväll) att vi skulle ge ytterliggare 50 ml kalk till vid 20-tiden.
Oavsett hur hon mår ikväll så ska vi ge henne 50 ml Vitaminer.
Tar mig till granngården sedan för att se om de har energibalans.
Vad jag förstår så stimulerar vitaminerna aptiten.
Avföringen är fortfarande bra, hon är inte hård i magen(än så länge)
Så får vi hålla tummarna att allt går vägen.

vårlängtan

• Småland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-12 kl 11:08 »
Det låter ju superbra! Ge fortfarande inget kraftfoder utan bara hö och byt till friskt vatten ofta.
Energibalansen hjälper henne att förebygga magproblem.

Vi ser fram emot fler rapporter!
Kramar!
Njuter av värme och allt det gröna!

kalas

« Svar #13 skrivet: 17 feb-12 kl 19:15 »
Uppdatering
Ikväll är hon något bättre. Ligger inte med benen rakt ut. Andas lugnt och inga onormala huvudrörelser.
Hon är fortfarande mycket stapplig på benen.
Vill inte äta/dricka energibalans. Jag provade att hälla det på lite kraftfoder och då åt hon lite.
Däremot smakar höet bättre så det äter hon av. Men inte med samma aptit som innan såklart.
Om en stund ska hon få 50 ml vitaminer, men ingen kalk.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 17 feb-12 kl 19:24 »
Jag brukar blanda Energibalans med lite ljummet vatten och sedan ger jag det med en sockerdricksflaska i munnen. Bara man ser till att de hinner svälja så de inte sätter i halsen.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 feb-12 kl 19:26 »
Häll upp energibalansen i en läskedrycksflaska/ölflaska av glas. Stoppa in den i munnen på henne där hon har en lucka mellan fram- och baktänder och häll försikitgt, klunk för klunk i henne energibalansen. Var noga med att hon hinner svälja mellan klunkarna. Blanda med ljummet vatten som MonaW rekommenderar är kanon!

Inget med kraftfoder!!! Basta!!! >:D
Endast betfor ca 1 hg morgon och kväll och gott hö!

kalas

« Svar #16 skrivet: 17 feb-12 kl 21:03 »
Jag gjorde som ni sa med energibalansen att blanda den i ljummet vatten och hälla den i henne. Så nu har hon fått den i sig.
Tack snälla för alla goda råd.
Nu får vi hålla tummarna att hon är bättre i morgon bitti.

kalas

« Svar #17 skrivet: 18 feb-12 kl 08:05 »
Tackan är något bättre nu på morgonen. Hon har ätiit betfor och fått i sig en halv dos energibalans(ska ge den andra halvan ikväll).
Hon går mycket stappligt och lyfter upp det ena bakbenet. Det är precis som hon har ont i benen.
Är det ett symtom på kalk och/eller vitaminbrist?

hustran

« Svar #18 skrivet: 18 feb-12 kl 10:19 »
Jag gillar normalt inte att man "pytsar" och provar i oändlighet men jag tror faktiskt att B-vitamin inte skulle skada.Svårt att överdosera och finns på Granngården. (om du inte har provat det redan).Hoppas på bättring för henne. :)

kalas

« Svar #19 skrivet: 18 feb-12 kl 17:32 »
Vi kommer att ge henne en dos B-vitamin(50 ml) ikväll samt resten av energibalansen.
Under dagen har hon ätit lite betfoder och hö.
Hon har fortfarande svårt att gå, precis som hon har ont i sina ben. Är mycket stel.
Är det normalt att hon har så svårt att röra sig? Hon ligger inte hela tiden utan rör sig sakta tillsammans med den övriga flocken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser