Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser upplever ni som mest populära just nu?  (läst 6248 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vilka raser upplever ni som mest populära just nu?
« Svar #20 skrivet: 16 feb-12 kl 14:03 »
Baseras inte alla val av "hur ser djuret ut" ? jag menar startar man en större verksamhet så tar man nog inte in lantraser längre? eller ? finns det någon genbank med mer än 100 djur där ute? isf vilken och hur många har den bank som har störst ?

/KFL

Killen jag fick min kläckare av han hade tydligen haft en stor besättning av blommehöns ( han pratade om nåt i stil med ca 200 stycken) men jag vet inte om det var genbanksanslutna djur.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 feb-12 kl 00:21 »
Alltså - jag svarade bara på vilka lantraser som var mest efterfrågade just nu, så jag fattade inte riktigt vad du menande först Kjell.Fredrik.

1. Nej som tur är baseras inte alla val på hur rasen ser ut.

2. Lantraserna hålls som gårdsflockar eller mindre grupper, inte kommersiellt. Ingen större genbanksbesättning än runt 30 vuxna höns (tuppar och hönor) finns i dag.

Jag har funderat lite sedan mitt senaste inlägg i den här tråden: Min "Dvärgvolvo" får bli svensk dvärg.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #22 skrivet: 17 feb-12 kl 08:33 »
Det där med att Wyandotte börjar efterfrågas har jag också lagt märke till. Den stora varianten har ju länge varit ovanlig och okänd. Dvärgen visserligen vanlig bland utställningsfolk, men okänd hos allmänheten. Man kan undra hur det kommer sig att de har kommit i ropet. Eller egentligen är det inte alls konstigt, det är ju jättebra raser, både de små och de stora. Så det konstiga är snarast att de  INTE varit  populära.
Vore kul att veta vad ni som valt rasen har fastnat för.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 17 feb-12 kl 08:59 »
I år har jag klart fler förfrågningar på dvärg Wyandotte än dvärg Kochin. För övrigt tycker jag det varit stor efterfrågan på stora höns under de senaste två åren. Värpklara ska de vara oxå. Ras har spelat mindre roll  ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser