Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad förvara i jordkällare??  (läst 27050 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Vad förvara i jordkällare??
« Svar #20 skrivet: 10 feb-12 kl 21:53 »
Inte all potatis och rotfrukt passar att ha i jordkällare. Det finns sorter som man skall äta mer eller mindre direkt efter skörd. Och det finns sorter som passar bra för vinterförvaring. Och en del sorter som passar till båda, beroende på när man sätter dem.

Men rotfrukter och äpplen är det som passar bäst i jordkällaren. Och du kan gott ha så mycket att du blir helt självförsörjande året om på potatis och morötter.

Lök passar inte lika bra, då det typiskt är för fuktigt i jordkällaren.

Du reglerar temperaturen i jordkällaren med ventilationen. Om det börjar bli för kallt i min så täpper jag till ventilen, då kan luft bara komma ut genom taket. Om jordkällaren är korrekt byggd så går det fint att ha den frostfritt hela vintern. Det som kan ställa till det är om det blir drag eller blåser baklänges genom ventilationen. Eller om man inte stänger dörren ordentligt.

Blir det en "riktig" vinter med rejält med snö är det inga som helst problem att hålla jordkällaren frostfri. Snön isolerar ju marken och det är marken runt omkring som ger den varma och fuktiga luften i jordkällaren. Med varm menar jag 4-6 plusgrader.

Potatis groddar du inte i jordkällaren. Det blir för kallt och för mörkt. Jag groddar mina på verandan på våren. De som jag skall äta till midsommar. Sen potatis för vinterförvaring brukar jag inte grodda.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 10 feb-12 kl 21:54 »
Jag förvarar potatis, morötter, rödbetor och lök (gul/röd) hela vintern i jordkällaren.
Morötterna är fortfarande nu i feb så fasta o fina att vi äter dom råa.
Äpplen brukar vi inte ha så många, de räcker till november/december kanske, men jag har inte märkt någon påverkan på övrigt i källaren på den tiden iaf.
Min källare är väldigt fuktig så jag har en torrboll stående.

Ah kul att höra.
Då kanske man kan bunkra lite när affärerna säljer ut billigt ^^
Torrboll???
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 feb-12 kl 21:56 »
Fast det tar väl längre tid?
Funkar väl inte så bra med tex midsommarpotatis?

Jo, om man ska vara först med nypotatis är det kanske inte bästa sättet. Förr brydde de sig inte om sånt så mycket..
Man kan ju grodda några i äggkartonger i nåt fönster om man är intresserad av sånt.

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 feb-12 kl 22:01 »
Vet inte hur det är uppe hos er, men här gillar sniglar att ta sig in i jordkällare och snaska. Det kan lösas genom ett några decimeter brett lager av salt. Möss ska den också gärna vara tät emot.

fräsen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 feb-12 kl 22:19 »
Ah kul att höra.
Då kanske man kan bunkra lite när affärerna säljer ut billigt ^^
Torrboll???

En sk fuktslukare som består av kristaller som drar till sig fukt, googla för bild, jag lyckas inte få över nån  :-[

pyromanen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 feb-12 kl 09:01 »
Det ska helst vara fuktigt i källaren, om rotsaker o potatis ska hålla sin spänst länge och inte få gummikonsistens, så det med avfuktare förstår jag inte!  Står det pölar av vatten på golvet kan man istället fundera på att förbättra dräneringen.

Vi har morötter och andra rotsaker i fuktig sand i lådor i jordkällaren. Morötterna är knapriga o fina i stort sett fram tills det kommer nya morötter på sommaren (!) (fast när det närmar sig midsommar har jag ingen lust att äta gammalmorötter längre faktiskt även om de är felfria, så då har vi get de till grannens kaniner om det funnits kvar). Potatisen står i nätsäckar på golvet och även potatis har vi kvar i bra skick ända tills nypotatisen är klar (använder ibland även gammalpotatis då, för gratäng,jansson,mos mm där nypotatis inte funkar så bra) De vi inte hunnit äta upp kokar maken åt hönsen ihop med ärtor eller fisk.

Angående äpplen och etylén så är det värre när det är högre temperatur. När tempen kommer ner runt 0-2 grader så produceras det ganska lite av den gasen.  Har en kompis som gör så att hon har äpplena i svalen först, så länge det går (så länge det inte blir för kallt där) och sen när det blir för kallt ställer in dom i källaren. Själv har vi tyvärr inte äpplen som är så friska från sjukdomar att det är värt att  lagra dom  :(

fräsen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 feb-12 kl 09:50 »
Det ska helst vara fuktigt i källaren, om rotsaker o potatis ska hålla sin spänst länge och inte få gummikonsistens, så det med avfuktare förstår jag inte!  Står det pölar av vatten på golvet kan man istället fundera på att förbättra dräneringen.

Vi har morötter och andra rotsaker i fuktig sand i lådor i jordkällaren. Morötterna är knapriga o fina i stort sett fram tills det kommer nya morötter på sommaren (!) (fast när det närmar sig midsommar har jag ingen lust att äta gammalmorötter längre faktiskt även om de är felfria, så då har vi get de till grannens kaniner om det funnits kvar). Potatisen står i nätsäckar på golvet och även potatis har vi kvar i bra skick ända tills nypotatisen är klar (använder ibland även gammalpotatis då, för gratäng,jansson,mos mm där nypotatis inte funkar så bra) De vi inte hunnit äta upp kokar maken åt hönsen ihop med ärtor eller fisk.

Angående äpplen och etylén så är det värre när det är högre temperatur. När tempen kommer ner runt 0-2 grader så produceras det ganska lite av den gasen.  Har en kompis som gör så att hon har äpplena i svalen först, så länge det går (så länge det inte blir för kallt där) och sen när det blir för kallt ställer in dom i källaren. Själv har vi tyvärr inte äpplen som är så friska från sjukdomar att det är värt att  lagra dom  :(

Som jag skrev längre upp, det är så pass fuktigt att det behövs för o hamna på en lagom nivå.
Alla jordkällare är inte lika, min är sån helt enkelt. Lägga tid o energi på dränering känns olönsamt när det räcker med en ny torrboll då och då.
Mina morötter klarar sig spänstiga utan sand.
Inte har jag pölar av vatten på golvet heller, vad fick du det ifrån?? Fuktigt är det men ingen flod direkt..

pyromanen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 feb-12 kl 10:05 »
Som jag skrev längre upp, det är så pass fuktigt att det behövs för o hamna på en lagom nivå.
Alla jordkällare är inte lika, min är sån helt enkelt. Lägga tid o energi på dränering känns olönsamt när det räcker med en ny torrboll då och då.
Mina morötter klarar sig spänstiga utan sand.
Inte har jag pölar av vatten på golvet heller, vad fick du det ifrån?? Fuktigt är det men ingen flod direkt..
Hej !  Jag skrev inte om din jordkällare utan allmänt och främst för TS. Vattenpölar på golvet är vanligt!  För fuktigt + torrboll låter i mina öron konstigt, men  har du hittat den perfekta lösningen hos dig är det ju bara jättebra. Jag tror dock inte det är någon lösning för särskild många. Dom flesta har det antingen för torrt (gummikonsistens på grejerna efter några månader), eller egentligen bra men för mycket vatten på golvet.  Dränering behöver inte alls vara omfattande, beror på vart vattnet kommer in. kan räcka med nåt litet utanför dörren om det är den vägen det kommer.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #28 skrivet: 12 feb-12 kl 00:02 »
Vet inte hur det är uppe hos er, men här gillar sniglar att ta sig in i jordkällare och snaska. Det kan lösas genom ett några decimeter brett lager av salt. Möss ska den också gärna vara tät emot.

Lägger du saltet vid dörren då eller?
Tänkte om de klättrar in genom ventilationen är det ju svårt att salta taket ;)

Mimmla

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 12 feb-12 kl 00:02 »
En sk fuktslukare som består av kristaller som drar till sig fukt, googla för bild, jag lyckas inte få över nån  :-[

Aha då förstår jag, är de effektiva?

Mimmla

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 12 feb-12 kl 00:05 »
Hej !  Jag skrev inte om din jordkällare utan allmänt och främst för TS. Vattenpölar på golvet är vanligt!  För fuktigt + torrboll låter i mina öron konstigt, men  har du hittat den perfekta lösningen hos dig är det ju bara jättebra. Jag tror dock inte det är någon lösning för särskild många. Dom flesta har det antingen för torrt (gummikonsistens på grejerna efter några månader), eller egentligen bra men för mycket vatten på golvet.  Dränering behöver inte alls vara omfattande, beror på vart vattnet kommer in. kan räcka med nåt litet utanför dörren om det är den vägen det kommer.

Följdfråga på det, om det visar sig vara för torrt i min nya jordkällare. Vad gör man då??

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #31 skrivet: 12 feb-12 kl 02:31 »
Följdfråga på det, om det visar sig vara för torrt i min nya jordkällare. Vad gör man då??

Om du har ett grusgolv kan du hälla ut ett par spannar vatten där ibland. Ett annat sätt är att förvara rotsakerna i fuktig sand eller i lådor som har fuktig sand på botten.

Sedan tjatar jag vidare om ventilation. Du skall se till att ventilera ut luft genom någon ventil. Men den luften skall ersättas med luft som sipprar in genom jorden runt omkring. Då blir det automatiskt lagom fuktigt och kallt.

Om det kommer in för mycket luft andra vägar blir det antingen för fuktigt och varmt sommartid eller för torrt och kallt vintertid.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 12 feb-12 kl 03:17 »
Om du har ett grusgolv kan du hälla ut ett par spannar vatten där ibland. Ett annat sätt är att förvara rotsakerna i fuktig sand eller i lådor som har fuktig sand på botten.

Sedan tjatar jag vidare om ventilation. Du skall se till att ventilera ut luft genom någon ventil. Men den luften skall ersättas med luft som sipprar in genom jorden runt omkring. Då blir det automatiskt lagom fuktigt och kallt.

Om det kommer in för mycket luft andra vägar blir det antingen för fuktigt och varmt sommartid eller för torrt och kallt vintertid.

Haha ja jag får se över det när vi flyttar in :)
Just nu växer det som sagt en berså ovanpå så jag såg inget uppenbart ventilationsrör.
Frågan är vad man gör om det inte finns :S
Kan man borra små hål i överkanten på dörren då?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #33 skrivet: 12 feb-12 kl 09:00 »
Haha ja jag får se över det när vi flyttar in :)
Just nu växer det som sagt en berså ovanpå så jag såg inget uppenbart ventilationsrör.
Frågan är vad man gör om det inte finns :S
Kan man borra små hål i överkanten på dörren då?

Jag tror att det är mer aktuellt att täta och laga dörrarna. Sedan skulle jag nog ta bort äldre/grövre buskar och träd från taket. Men låt det gärna vara lite klenare växter där. Tror inte att det är bra med grova rötter om taket är stensatt.

Vill du fräscha upp kan du byta ut några skottkärror med grus/sand på golvet.

Efter några år vet du bättre om jordkällaren fungerar bra eller inte. Förhoppningsvis ventilerar det tillräckligt genom taket.
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 09:02 av sɹǝpuɐ »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #34 skrivet: 12 feb-12 kl 09:51 »
Jag läser just nu med stort nöje "Koka soppa på fysik" (Hans Uno Bengtsson & Jan Boris Möller) om matlagningens fysik. Rekommenderas på det varmaste. En del sanningar i matlagningen är falska.

I den står det att man i jordkällare förr satte in en/flera vattentunnor vid frostrisk. Börjar vattnet i tunnorna frysa, så avges smältvärmet till omgivningen. Detta innebär att jordkällaren håller sig runt 0-gradigt, åtminstone så länge det finns vatten kvar som kan frysa.

Broberg

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 feb-12 kl 10:22 »
Lägger du saltet vid dörren då eller?
Tänkte om de klättrar in genom ventilationen är det ju svårt att salta taket ;)

Finmaskigt nät.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #36 skrivet: 12 feb-12 kl 11:07 »
Jag läser just nu med stort nöje "Koka soppa på fysik" (Hans Uno Bengtsson & Jan Boris Möller) om matlagningens fysik. Rekommenderas på det varmaste. En del sanningar i matlagningen är falska.

I den står det att man i jordkällare förr satte in en/flera vattentunnor vid frostrisk. Börjar vattnet i tunnorna frysa, så avges smältvärmet till omgivningen. Detta innebär att jordkällaren håller sig runt 0-gradigt, åtminstone så länge det finns vatten kvar som kan frysa.

Det är en trevlig bok. Jag gör köttbullar enligt deras metod. Himla nimt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 12 feb-12 kl 11:20 »
Det är en trevlig bok. Jag gör köttbullar enligt deras metod. Himla nimt.

Ja, jag ska också prova. Då lär man få klotrunda köttbullar i stället för lite kantiga.
Man lär sig grilla och laga fisk med perfekt resultat också.
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 11:25 av Edgar »

Mimmla

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 13 feb-12 kl 00:16 »

Ah den lät intressant!
Vart kan man få tag på den? Finns den i några fysiska affärer eller är det nätet som gäller?

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #39 skrivet: 30 maj-12 kl 14:48 »
Se till att skaffa en termometer så att du kan läsa av under året om det är för varmt eller kallt. Vi förvarar färg, såpa etc. i jordkällaren över vintern för att det ska stå frostfritt istället för i ouppvärmt förråd. Vi har haft problem att möss tagit sig in trots finmaskigt stålnät för alla springor. Syltburkar rår dom inte på men åt sönder alla gummipackningar på saftflaskorna och alla plastkorkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser