Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna eller tupp...?  (läst 1921 gånger)

Colleen

• Gäst
höna eller tupp...?
« skrivet: 16 okt-06 kl 15:23 »
Jag kan bara inte se vad mina kycklingar är för någon sort. Det är bara en som jag är säker på är en höna, eftersom hon har nästan ingen kam, det är hon med "blå/grå" ben. Men de andra tre ligisterna ser ut som tuppar hela bunten  :-[. Möjligen att den ena vita är en höna, hon har mindre "påsar" under näbben och hennes kam är mindre och ramlar ner på sidan.

Vad tror ni?

vi tippar på att denna är en blandning rovfågel/höna  ;D hon ser så rolig ut utan kam  :D .

http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/Kycklingar/PA150008.jpg

Hon ser överhuvudtaget inte ut som de andra och det var henne jag räddade ur ägget då hon inte orkade ut. Alla tre har samma pappa och sammasorts mamma.

Pappa: http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/Kycklingar/PA150012.jpg

Mammor (+pappa): http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/Kycklingar/PA150003.jpg

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
Re:Det är med höna eller tupp...
« Svar #1 skrivet: 16 okt-06 kl 16:20 »
Hej!
Det är nog tre tonårstuppar du har. Att den enas kam hänger
är nog bara att det kan vara lite skillnad mellan dom.

Men den fjärde är en höna helt klart för dom har knappt någon kam alls när dom är unga.

Ha det bra!
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-06 kl 19:28 »
ja, det ser ut att vara 3 tuppar och en höna.  :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Colleen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 okt-06 kl 21:50 »
Jaha, det är väl bara acceptera  ::) . Inte kan/vill jag döda någon heller :-[ . Två av dem bråkar hela tiden, de två största, medan den med mindre och hängande kam är lite mer lugn av sig. Han kanske får stanna med den lilla tuppen, men de två andra måste jag sära på. Räcker väl om jag köper två hönor var åt dem, så får de bo i stallet. Jaaa , hur ska jag lösa detta nu då *grubblar* . ???

Tackar för svaren  ;) .

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Torptjej

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser