Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hög är en skånegås och hur transporterar man sådana?  (läst 2965 gånger)

mig

• Gäst
Som i rubriken alltså och en fråga till. Hur blir äggen befruktade nu när det är så kallt? Behöver de inte vatten att bada i, hur funkar det på vintern?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur hög är en skånegås och hur transporterar man sådana?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 20:27 »
De kan para sig utan vatten, åtminstone vissa individer, men befruktningen blir sämre. Man bör inte försöka kläcka ägg som varit utsatta för minusgrader, det är väldigt stor risk för dåligt resultat. När mina gäss värper och det är kallt så äter jag äggen. Det är bättre om gässen inte börjar värpa förrän det är varmare, då blir resultatet av både naturruvning och kläckning i maskin bättre.

Man transporterar en fullvuxen gås i en transportlåda för mellanstora hundar eller i en flyttkartong. De lägger sig ner under transport, och de är lugnare i en mindre låda än i en som är väldigt stor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 20:33 »
Flyttkartong funkar bra,lägg några tidningar i botten,efter några gåsskitar så blir bottnen fuktskadad och med otur ramlar bottnen isär annars. i jutesäck kan man transportera gäss oxå.Gässen parar sig utan vatten men befruktningen blir bättre i en damm.
Fjäderfän och kaniner

mig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 20:34 »
Å tack! Men ungefär hur höga är de? Det står bara vikt överallt...

Och kan man påverka dem så att de börjar värpa senare?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-12 kl 20:37 »
Höjden är väl 70-90cm uppskattat  mellan tumme å pekfinger :)
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 feb-12 kl 20:40 »
Å tack! Men ungefär hur höga är de? Det står bara vikt överallt...

Och kan man påverka dem så att de börjar värpa senare?
Man kan påverka dem att värpa senare genom att inte ge dem foder som ökar risken att de värper, och genom att inte hålla dem så att de får extra värme eller ljus.

Ett oisolerat hus, ingen lampa och bara spannmål på vintern är det bästa sättet att få dem att värpa på sin naturliga tid på året.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 05 feb-12 kl 20:57 »
När jag hämtade mina gjorde jag en kompostgaller bur i bakluckan bara.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser