Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord kattmat?!  (läst 12607 gånger)

Marianne

Hemgjord kattmat?!
« skrivet: 14 okt-06 kl 22:17 »
Hej!
Jag matar 2 st vildkatter och ibland har jag ingen vanlig burkkattmat hemma så jag undrar vad behöver de för vitaminer/foder?
Hur ska fördelningen pasta/potatis/kött/groddar/vitaminer etc vara? För hundar finns det recept men finns det för katter?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hemgjord kattmat?!
« Svar #1 skrivet: 15 okt-06 kl 04:08 »
Hej!
Jag matar 2 st vildkatter och ibland har jag ingen vanlig burkkattmat hemma så jag undrar vad behöver de för vitaminer/foder?
Hur ska fördelningen pasta/potatis/kött/groddar/vitaminer etc vara? För hundar finns det recept men finns det för katter?

Jag tror du skall strunta i pasta, groddar och potatis och ge dina kissar kött, fisk och andra animalier.
Dina katter har ingen som helst nytta av pasta, groddar och potatis.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Anemon

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 okt-06 kl 17:08 »
Katter kan inte tillgodogöra sig kolhydrater och vegetabiliskt protein, deras matsmältningssystem bryter inte ned det. Det beror bl a på deras höga ämnesomsättning.
Det bästa är att ge dem rått kött. Om du vill ha recept så sök på BARF och katter.
Jag undrar, varför köper du inte torrfoder istället? Billigare och du slipper lukten och att släpa hem 80 % vatten... :)

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 01 dec-06 kl 04:50 »
Jo det finns mängder med kattmatsrecept.
Här är ett boktips: Kattägarens kokbok av: Sallander, Cornelliusson och von Porat.
Där står allt du behöver veta.

Alore

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-06 kl 12:29 »

willow

• softa och slappa
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-07 kl 00:07 »
Jag jobbar på restaurang och där slängs ju som bekant mat i en rasande fart. Mitt tips är att fråga på något café eller liknande där du bor om de kan kasta kött och fisk i en katthink som du hämtar några ggr i veckan. Annans kanske du är tjenis med någon schysst servitris/kock/seritör som kan hjälpa dig? Matar både hunden och katterna med rester och de mår toppen!

trollpip

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 12 feb-07 kl 12:26 »
Vilken bra sida du länkat till, Alore!!!

Skulle vara bra om katterna oxå kunde läsa den och förstå att "hemlagad" mat är det bästa!!! Mina katter är lite kräsna av sig och äter endast vissa saker. Torrfoder gillar dem, men de vill även ha nått annat på morgonen och efter utevistelse. Av burkmaten och "påsmaten" är det bara såsen som uppskattas. Skinka är gott, likaså tonfiskvattnet... Men sen är det stopp. Köttfärs är ok ibland... Skulle vilja att de åt lite mer rått kött. Så nu ska jag göra ett nytt försök!! Ska prova lite av det som står på sidan, så får vi se hur det går!!!
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Utböling47

• -
« Svar #7 skrivet: 28 feb-07 kl 20:58 »
Hej.
Jag tycker det är svårt att låta bli att mata djur som du gör med ex, förvildade katter.
Det bästa vore ju om du kunde fånga in dem vilket jag vet är mycket svårt och sedan försöka hitta sina ägare.
Sedan lämna in dem på ett katt hem för vidareplacering om du själv inte har möjlighet att ta hand om dem.
Du gör en god gärning, tänk om de kunde få komma till ett hem och förtama sig också?
Om du inte gör egen kattmat så varför inte köpa en säck med kattmat på zooaffären och köpa till några burkar i veckan så klarar dom sig.
Lycka till med matningen.
IS

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 mar-07 kl 17:07 »
Vilken bra sida du länkat till, Alore!!!

Skulle vara bra om katterna oxå kunde läsa den och förstå att "hemlagad" mat är det bästa!!! Mina katter är lite kräsna av sig och äter endast vissa saker. Torrfoder gillar dem, men de vill även ha nått annat på morgonen och efter utevistelse. Av burkmaten och "påsmaten" är det bara såsen som uppskattas. Skinka är gott, likaså tonfiskvattnet... Men sen är det stopp. Köttfärs är ok ibland... Skulle vilja att de åt lite mer rått kött. Så nu ska jag göra ett nytt försök!! Ska prova lite av det som står på sidan, så får vi se hur det går!!!
gud va jag känner igen det här...
min ena katt äter förvisso tonfisk,men är inte helt förtjust i rått kött än,men jag är bara inne på 3dagen med BARF. ren fisk går väl sådär.
så nu är mitt trix att låta katten bli riktigt hungrig, så får vi se om dem äter sen.

Kicki87

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 mar-07 kl 17:47 »
jag håller med ingela70.. tycker inte att man ska mata katter som stryker omkring.. mat får dom hemma och om dom inte har ett hem så fångar man in dom och lämnar till katthem.. katter är ju självständiga djur och flyttar lätt in till en annan familj om dom blir matade
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 18:11 av Kicki87 »

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 apr-07 kl 18:21 »
jag har nu gått och köpt hill`s natures best, det är det närmaste man kan komma egenlagad kattmat.

har förresten provat med matildas kattmatsrecept och även ringt till matilda och hon sa att det kan ta 2 månader eller mer för att få katterna att äta rå mat.

dock äter våran kräsna katt:

*nötstek av fransyska
*kokt ris
*sej,torsk

Kraxa

• -
« Svar #11 skrivet: 02 apr-07 kl 22:31 »
En av mina hittekatter är som tokig i burkchampinjoner! :D haha

Jag brukar ge Mjau torrfoder, katterna tycker om det och jag vet att kvaliten är bra eftersom jag varit på studiebesök på Doggy. Plus att dom har kalas när vi slaktat kaniner hemma och jagar en del själva.
Skulle gärna göra mer egen mat till dom men tiden tryter just nu.l

Ett tips på kattleksaker om man har kaniner hemma är avklippta torkade kanintassar/svansar. Det tycker dom är superkul....springer omkring med tassarna i munnen och är hur söta som helst. Och kommer man i närheten leker dom lejon, för banne om man tar tassarna ifrån dem. Min Patsy brukar lägga tassarna på toalettlocket när hon är lekfärdig  ;D

ledup

« Svar #12 skrivet: 03 apr-07 kl 21:43 »
Glöm inte att råfisk innehåller ett ämne som bryter ner B-vitamin, ger man för mycket råfisk en längre tid kan katten bli så sjuk att den dör!
(samma ämne finns även i daggmask om det är någon som utfodrar något extremt mycket med det...)

Hela,avmaskade möss är väll den bästa födan om man vill vara naturlig...Helkropps djur skall man sträva efter att ge extrema köttätare som kattdjur och mårddjur (iller).
Tänk även på att rent kött kommer från muskler och saknar ben (=kalk) och tarminnehåll (=vitaminer) är därför inget som djur kan leva på en längre tid på utan att få brist sjukdomar. ;D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 04 apr-07 kl 06:01 »
När tillfälle och tid finns kör jag avskinnade jordekorrar i en gammal matmixer och fryser in i portionsförpackningar inför vintern.
Uppskattas av mina missar.

Tillägg:
Annars är fisk alltid poppulärt.
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 06:03 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1725 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser