Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotskabb häst! (Tinker) Dela era erfarenheter :)  (läst 16319 gånger)

Pegarn

• Ångermanland
Fotskabb häst! (Tinker) Dela era erfarenheter :)
« skrivet: 04 feb-12 kl 20:16 »
Har precis insett att mitt tinkersto har fotskabb. Och nu lurar jag på hur jag ska behandla det.

Funderar på att använda Flusa längs man-rygg-svans (ej sadelstaden) Och raka benen och varva flusa och olja....
Någon med tankar kring detta?

Vet att Flusa rekomenderas till nöt. Men jag har använt flusa på häst tidigare istället föt Switch, sommartid mot knott osv.. utan bekymmer. Flusa är billigare och jag upplever det effektivare.

Starstone

• Västergötland
SV: Fotskabb häst! (Tinker) Dela era erfarenheter :)
« Svar #1 skrivet: 04 feb-12 kl 20:30 »
Flusa kan ge håravfall  där man droppar på det, Jag har använt Tenutex med gott resultat.
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-12 kl 20:32 »
Raka för fan inte! Då kommer mugg som ett brev på posten.
Jag har mångårig erfarenhet av fotskabb på tinker o det enda som funkar är Eprinex.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pegarn

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 feb-12 kl 20:34 »
Flusa kan ge håravfall  där man droppar på det, Jag har använt Tenutex med gott resultat.
[/quote

Som sagt har flusa fungerat så bra på min häst tidigare. Vi har kor så flusa finns hemma.]

Pegarn

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-12 kl 20:35 »
Jag har mångårig erfarenhet av fotskabb på tinker o det enda som funkar är Eprinex.

Varför ska muggen komma av rakning? Jag tänkte mer att man kommer åt bättre att behandla utan allt hår.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-12 kl 20:38 »
En häst med behåring på benen har ett naturligt skydd om du tar bort det skyddet då blottas huden som inte är van att vara blottad o därmed känsligare.
O med eprinex så lägger man bara en sträng bredvid mankammen o sen hel vägen till svansen .
Funkar o är skitsmidigt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pegarn

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 04 feb-12 kl 20:38 »

Hur har du gått tillväga med tenutexen?

Pegarn

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-12 kl 20:41 »
Jo för visso håller jag med om att typ huden är ovan att vara blottat och är ju då känsligare...

Men du har alltså inte gjort något särskilt åt benen?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-12 kl 20:43 »
Nepp .Har aldrig klippt ett enda hårstrå på mina.
Jag kämpade i många många år mot skabben på mina Tinkerhästar innan jag hittade detta medel.
Jag provade allt från såpa till Sebacil o allt där emellan .
Behandlade hästar med sebacil i 4år men det kom tillbaka.

Nu är dom äntligen fria från skiten  ;D

Pegarn

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-12 kl 20:46 »
Okej, va skönt!  ;)  Men du sprayar inte eprinex på benen heller?

Jag har varit så förskonad har haft mitt sto sen 1åring, hon är nu 10år. Och inte haft bekymmer tidigare.

Blir rätt förvirrad av alla disskussioner om hur besvärligt det är att få bort...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 04 feb-12 kl 20:50 »
Är det väldigt svårt då kan man lägga en sträng genom hovskägget oxå . Det är vätska i en flaska .

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 feb-12 kl 23:27 »
Av Eprinex ömsade min ardenner skinnet på ställena hon fick medlet på så kolla att hästen tål det...
Vet inte riktigt vad jag skall prova men troligen blir det Sebacil igen. Gick bort med det förra gången men hon fick tillbaka det när hon stod hos hingst.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Tildalina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 nov-12 kl 10:51 »

Du som har mångårig erfarenhet.. får jag rådfråga dig??
Har hittat en helt underbar fantastisk tinker, som tyvärr dras med skabb, sen mååånga år tillbaka. Varken nuvarande eller tidigare ägaren har lyckats få bort det. Vill väldigt gärna ha hene, men känner att jag inte vågar ta henne till vårt stall där det står andra hästar, hon smittar väl så fort hon kommer dit o de kanske "slänger ut oss" ..vem vet.. Ska det verkligen behöva vara såhär för henne? Ho är väl inte nämnvärt påverkad, stampar aldrig, den ända man märker det på är några små sår på baksida knä som hålls efter med salva, samt att hon letar upp ett träd då och då som hon kliar bakbenen mot. Men hovskägget skyddar henne så hon har inget för övrigt, och i boxen är hon lugn..  Några tips? Ideer??

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 12 nov-12 kl 12:25 »
Det finns ett medel som hetter Eprinex. Bästa någonsin.
Skabben är pustväck på nolltid.

Givetvis är det inte godkänt för häst utan används framför allt till kor.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Tildalina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 nov-12 kl 13:21 »
Det finns ett medel som hetter Eprinex. Bästa någonsin.
Skabben är pustväck på nolltid.

Givetvis är det inte godkänt för häst utan används framför allt till kor.

Så detta borde nuvarande ägaren prova då? Men samtidigt sanera hela stallet m.m
Tänker mig att om hon ser till att stoet är skabbfri så är det ju ingen fara att hon flyttar till oss sen! Men vårt stall har över 10 hästar så därför är det ju lite dumt om jag köper henne, tar hit henne o så smittar hon ner hela stallet. Vi lär ju inte blå så populära då. Samtidigt är hon min drömhäst och jag varken vill elelr kan ge upp henne på grund av de j*la parasterna!

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #15 skrivet: 12 nov-12 kl 13:45 »
Det bästa vore som du säger att den nuvarande ägaren ser till att hästen är skabbfri.
Det är svårt att sanera för skabb men om hästans utrustning och box saneras precis innan avfärd så borde det vara ok.

Vad är det för hästar i ditt stall? Hästar utan behåring på benen får sällan skabb. Eller de får skabb, men den överlever sällan i en sån miljö.

Min erfarenhet är att skabb faktiskt inte smittar som en löpeld.
Vi behandlade Tinkrarna med Eprinex våren 09. Sen körde vi en vända på våren 10.

Det appliceras på samma sätt som switch. Betydligt smidigare än andra behandlingar vi provat på.
Eprinexet fungerar både som en variant av avmaskning plus att det motverkar ohyra.
www.dissolve.blogg.se

Bell

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 13 nov-12 kl 07:45 »
Jag hade inte tagit så lätt på skabben. "Hårlösa" hästar bär lätt en liten mängd skabbdjur & jag hade personligen blivit galen om någon medvetet riskerat att jag fick in dessa kryp i mitt stall. All utrustning måste frysas ordentligt eller behandlas med lämpliga medel ändå kan de överleva. Så hästen är bäst att köpa "naken".

Sedan är det mycket möjligt att hästen inte visar några problem eftersom den varit drabbad så länge. Tänk på att eventuella förändringar (oftast) i  karleden med förtjockad hud kommer antagligen att bestå resten av hästens liv. Hästens humör kan oxå komma att ändras när den äntligen blir fri från skabben.
<3 Även rosen har taggar <3

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #17 skrivet: 13 nov-12 kl 12:38 »
Det är nog ingen idé att försöka frysa bort skabben, det är nog behandling som är allra bäst.
Som Bell skriver så överlever skabben frysgrader
www.dissolve.blogg.se

Tildalina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 nov-12 kl 11:48 »
Neinor: Hur får du utskrivet Eprinex? Som det låter så tror jag det hade kunnat hjälpa henne. Hon har u provat det mesta annat, varken blivit sämre eller bättre, så Eprinex hade ju varit ett alternativ att testa!

Tildalina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 nov-12 kl 11:52 »
Har ni någon erfarenhet av om lösdrift eller box kan vara bäst för henne? Har en mysig liten lösdrift med jättefina gröna hagar (till skillnad från alla andra lerhagar såhär års) där det bara står två andra halvblod. Har en föreställning om att hon hade mått jättebra där, och benen blir slutligen fri från leran, men jag kanske tänker fel, och hon trots allt behöver komma in i box om natten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser