Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rävens storlek  (läst 18991 gånger)

kbh

• Gäst
SV: rävens storlek
« Svar #40 skrivet: 07 feb-12 kl 11:40 »
Men, det är ju inte så många som varit på "mindre än tre meters håll" !
Sant men hade vi hunnit dit hän än då  det är ju alltid lite svårt att bromsa  får man komma i håg men har man varet så när då borde man inte  ens behöva fråga kan man ju tycka.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #41 skrivet: 07 feb-12 kl 12:06 »
Jag har sett vargar på mindre än tre meters håll, klappade dem på Kolmårdens djurpark.  ;D Det rekommenderar jag starkt till natur- och hundintresserade. Mycket lärorikt.

Det jag tyckte var tydligast i skillnaden mellan hundar och vargar var faktiskt deras rörelsemönster och utstrålning. De hade en speciell blick som de "låste", jag har bara sett den blicken hos hundar som t.ex. blir extremt fokuserade. De rörde sig värdigt och målmedvetet och verkade inte slösa energi i onödan. När de blev oroade så stelnade de och bedömde situationen innan de agerade. Det kändes som att det var väldigt beräknande.

Vad jag har sett på rävar så har de inte alls samma rörelsemönster eller utstrålning, de verkar mer smyga och trava fram på ett nyfiket sätt, inte med den där målmedvetenheten. Och vad jag har sett av oroade rävar så verkar de snabbt rycka till och springa därifrån, inte stelna på ett beräknande sätt (möjligen stelna och sedan springa). Sen var vargen MYCKET större än en räv, så de borde vara svåra att förväxla.

Däremot så kan jag fortfarande inte riktigt skilja vissa hundar från vargar, och då är jag ändå hundvan och har sett mängder med raser och korsningar. Så jag gissar på att det var en hund ts såg, tror inte man kommer så nära en varg, de är ju mycket skygga och undviker konflikter med människor (t.ex. när en person försvarar sina hönor). Dessutom finns det ju inte så gott om varg i Småland.

Men eftersom ingen vet vilket så kan du gott hävda att det var en varg du såg, håller helt med om att det vore en kul historia att berätta!  ;D 

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #42 skrivet: 07 feb-12 kl 12:52 »
jag hade aldrig kommit så nära om det inte varit för att den jagat hönsen, den var helt fokuserad på dem, sen tittade den liksom upp och förbi hönsen och fick syn på en människa, då tvärvände den o sprang åt andra hållet, stannade tio meter bort eller så och tittade på mig över axeln innan den sprang vidare, såg den aldrig mer. Sen kan det ju vara lite svårt att hitta spår i högt gräs o på torra sommarvägar, så jag kan inte säga hur stora tassar den hade
Västgötamor

anders50

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 07 feb-12 kl 19:15 »
tror inte man kommer så nära en varg, de är ju mycket skygga och undviker konflikter med människor (t.ex. när en person försvarar sina hönor).

Du är tyvärr inte ensam om att tro detta, tyvärr! Synd att jag inte kan länka till alla bilder här i lokaltidningarna de sista åren på "tama" vargar och till alla bilder och artiklar i pressen i varglänen där vargarna går in på gårdarna som om de vore tama.
Och detta är nu inga hundar utan bekräftade vargar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser