Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rävens storlek  (läst 18931 gånger)

anders50

• Gäst
SV: rävens storlek
« Svar #20 skrivet: 05 feb-12 kl 10:08 »
mötte vargen på sommaren, satt o skalade nypotatis på trappen när hönsen kom flygande över mina små trädgårdsdammar med vargen tätt efter, det var troligen samma varg som var nere i blekinge o skåne o snurrade lite, innan den vände norrut längs västkusten vad jag förstått

Den vargen var ju väl dokumenterad och ofta sedd här uppe i Värnamotrakten, den gick söderut sedan.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 05 feb-12 kl 16:12 »
kan tillägga att jag sett skabbrävar på nåra håll, de ser ut att vara nästan lika stora som en labbe...
Västgötamor

kbh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 05 feb-12 kl 16:49 »
kan tillägga att jag sett skabbrävar på nåra håll, de ser ut att vara nästan lika stora som en labbe...
Det var inga dåliga rävar det .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 05 feb-12 kl 17:07 »
Våra rävar är inte stora som labbar men här är i alla fall en bild på en som smög runt knutarna häromdagen  :D Och den har helt säkert testat eltråden vi har runt tomten då den inte vågade komma nära staketet för att kolla in gässen  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

regnpipan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 feb-12 kl 17:14 »
Våra rävar är inte stora som labbar men här är i alla fall en bild på en som smög runt knutarna häromdagen  :D Och den har helt säkert testat eltråden vi har runt tomten då den inte vågade komma nära staketet för att kolla in gässen  ;)

Fullpälsade vinterrävar ser ju rätt stora ut även om det mesta är luft.....

För övrigt en väldigt bra bild för detta sammanhang. Tack för den.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 05 feb-12 kl 19:39 »
Angående att vargar "måste" vara grå....
Gå in på www.st.nu och kolla in bilden på rysstiken så ser ni bättre varför jag kan ha trott att det var en räv...

Västgötamor

anders50

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 feb-12 kl 19:44 »
Gå in på www.st.nu och kolla in bilden på rysstiken så ser ni bättre varför jag kan ha trott att det var en räv...

Det är bara i mörkret som alla vargar är grå...

kbh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 feb-12 kl 19:47 »
Men då kund det lika hjärna varen polar hund av typ alaskan mallammut  meden färgen vet flera sådana .

Ronny

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 05 feb-12 kl 20:57 »
För min del låter jag Västgötamor ha sett en varg. Det kan väl vara nåt att berätta för släkt och vänner!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #29 skrivet: 05 feb-12 kl 21:40 »
Som en kommentar så tog vi denna bilden igår från andra våningen och i början av veckan såg jag räv en km härifrån bort i motsol på ca 50 m håll från bilen. Stannade och följde den en lång stund och konstaterade att det var den största (högsta) räv jag sett någon gång. Det är troligen samma individ som från en annan vinkel och annat ljus igår såg högst normal ut.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 06 feb-12 kl 00:51 »
Men då kund det lika hjärna varen polar hund av typ alaskan mallammut  meden färgen vet flera sådana .
Utanför Vislanda???
Västgötamor

kbh

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 06 feb-12 kl 07:54 »
Utanför Vislanda???
Var för inte finns sådana här så kan dom väll finnas i Vislanda trakten med ?

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 06 feb-12 kl 08:12 »
Morfologiska skillnader mellan varg och hund  [redigera] Utseende  [redigera]Det kan vara svårt att skilja en varg från en vargliknande hund. Hundraser som jämthund, Siberian Husky, Alaskan Malamute och liknande kan vara mycket lika vargen till utseendet. Det finns emellertid några knep som kan göra det lättare att skilja dessa från vargen.

Storleken: Vargar är oftast stora, betydligt större än liknande hundar.
Svansföringen: Vargar håller oftast svansen vågrätt eller lite ner medan hundar går med upprätt eller inrullad svans. När vargen lyfter på svansen står den rakt upp, inte ihoprullad.
Ansiktsteckningen: Skandinaviska vargar kännetecknas även av ljusare kind- och hakpartier. Dessa ljusa partier når aldrig över ögonen.
 Spår  [redigera]Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10–12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds.

Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar.

Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit.

Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 06 feb-12 kl 08:17 »
Citera
Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande).
Säg det till min tik, hon lyfter på benet, särskilt när hon löper. Och det vet jag fler tikar som gör. Så det tecknet är inte 100%-igt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders50

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 06 feb-12 kl 10:10 »
Det är väl inte så konstigt om Västgötamor sett en varg?  Det är det många som gjort här i småland.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #35 skrivet: 07 feb-12 kl 08:10 »
Att se varg är en mäktig upplevelse. Själv mötte jag en varg i Göteborg för många år sedan precis i utkanten av stan. Det var en tidig morgon  (strax innnan kl 4) och jag var på väg in mot stan för att försöka valla in en kviga som förvirrat sig in på Sävenäs bangård  ::)  Precis när jag skulle köra på motorvägen så stod den där vid påfarten och tittade på mig. Fantastisk vacker  :D Och nä, det var ingen Husky, jag är hundkunnig  ;). Denna varg skapade sedan  stora rubriker i tidningen och det slutade med att den blev påkörd på Mölndasvägen  :'( och hamnade på Naturhistoriska. Om dom bara undersökte den eller om den blev uppstoppad vet jag inte.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Per Gynt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 feb-12 kl 10:04 »
Vi är flera som sett varg i småland så det är inget konstigt i att Västgötamor sett en.

kbh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 07 feb-12 kl 10:10 »
Nä inte konstigt är det inte men det konstig var ju att det börja med rävs storlek så då kan det nog bli lite konstigt på vägen liksom .

regnpipan

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 07 feb-12 kl 10:57 »
Med tanke på "idretikens" teckning så tycker jag inte att det är jättekonstigt hur tråden utvecklades. Och att avgöra storlek på ett djur på håll kan vara lite svårt. Tycker i alla fall jag.

kurt

« Svar #39 skrivet: 07 feb-12 kl 11:19 »
Nä inte konstigt är det inte men det konstig var ju att det börja med rävs storlek så då kan det nog bli lite konstigt på vägen liksom .

Men, det är ju inte så många som varit på "mindre än tre meters håll" !

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare
Ollefund, kretslopp, Asger, Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser