Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enbärsdricka - vilken humle?  (läst 10272 gånger)

Björkved

Enbärsdricka - vilken humle?
« skrivet: 13 okt-06 kl 18:17 »
Nån därute månne som har erfarenhet av att brygga den gamla klassikern enbärsdricka? Recept har jag. Men undrar lite närmare om humlen. Vilken sort är lämpligast? (Har hittat Humlegårdens ekolager i Vallentuna på nätet; de säljer en massa sorter, kottar eller pellets.)

Och jästen? Det verkar på recepten som att man kan använda vanlig bakjäst, är det rätt uppfattat?

Även andra tips & knep inför koket mottages med lyft luva!

Petros

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Enbärsdricka - vilken humle?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-06 kl 20:01 »
Jag är uppvuxen på enbärsdricka och vi använde alltid vanlig bakjäst. Humlen kan jag inte svara på men jag blir lite nyfiken på ditt recept *hint hint* ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 okt-06 kl 20:02 »
Vet inte vilken sorts humle du ska välja men du får väl läsa beskrivningarna på de olika sorter och försöka föreställa dig vad som kommer att passa i brygden. Jag skulle rekomenderat att du köper kottar eller "puckar" och inte pelletsen, har dålig erfarenhet av humlepellets och tyckte dom var lite svårbearbetade.

Om du kan kosta på dig en riktig bryggjäst så tycker jag du ska göra det, har för mig att humlegården har nån billig lagerjäst som är bra. Det är den typ av jäst som ger "renast" smak. Bakjäst gör generellt att det man brygger har svårt att klarna och smakar mycket jäst.

Lagerjäst jäser gärna vid lite lägre temperatur, kolla mer info/detaljer hos Humlegården eller på nån bryggsida på nätet.

Björkved

« Svar #3 skrivet: 16 okt-06 kl 11:39 »
Tack för de upplysningarna! Har nu slängt ut en förfrågan på Humlegårdens diskussionsforum (www.humle.se) också. /P

OK, Gruff, här kommer receptet (påstås vara "klassiskt"):

ENBÄRSDRICKA

1 l krossade torkade enbär
10 l vatten
4 dl farinsocker
50 gr jäst
1 dl torkas humle

1. Koka upp 1 liter vatten och häll det genast över de stötta el. krossade enbären. Rör om ordentligt så att bären blir genomdränkta. Låt blandningen stå och dra till nästa dag.

2. Sätt en gryta med 9 l vatten på spisen. Blanda i enbärsblandningen och låt allt koka omkring 1 timme.

3. Sila avkoket, tillsätt humlen och sockret. Låt drickan koka ytterligare 1/2 timme.

4. Sila upp den i en plasthink eller stenkruka och låt brygden svalna tills den är fingervarm, ca 37 gr.

5. Ös upp lite av drickan i en skål. Smula i jästen och rör ut den ordentligt innan den blandas ner i hinken eller krukan.

6. Täck över kärlet. Ställ det i god rumstemeratur - gärna nära ett element, att jäsa 2-3 dygn.

7. Skumma drickan väl. Häll upp den på buteljer med skruvlock eller kork. Förvara drickan svalt. Den är färdig att avnjutas efter ca 14 dagar.

...

(Tror man hellre ska varsamt stöta än krossa bären, för att undvika terpentinsmak. Men det är bara en gissning. Så är fallet nämligen när man gör essens för enbärsbrännvin.
  Jag har f.ö. också sett recept där man slänger med några kvistar enbärsris.)

Fröding

SV: Enbärsdricka - vilken humle?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 20:15 »
Jag har testat att göra Enbärsdricka efter recept i Boken "Det doftar Värmland", och resultatet blev KATASTROFALT.
Kolla här:http://ffskafferi.blogspot.com/search/label/Enb%C3%A4rsdricka
Har pratat med författarinnan och ingen har någon ledtråd vad som gick galet.
Jag följde receptet supernoga(med tanke på tider, temp och vikt),men körde fast på humlen. I receptet stod 1tsk humle och jag hade humlekottar. Vad finns det för humle som kan mätas i en tsk? Vill så gärna ha egen enbärsdricka men känner mig bränd. Vilket recept kan jag testa utan att råka på samma fenomen igen?? Den skall äen kunna lagras en tid. Har sett recept på dricka som måste ta slut inom någon vecka.....
MVH/Marianne

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 16 jul-08 kl 17:16 »
Våran räckte nog aldrig så långt som en vecka  :-[ Vi gjorde nytt istället. Och nog sa det pouff ibland när man öppnade flaskan alltid.

Appeltorp 12

« Svar #6 skrivet: 25 jul-08 kl 12:36 »
Kanske lite sent svar nu, men för framtida behov så kan det vara bra att veta.

Humle är svårt att mäta i enbart vikt- eller volymenheter, man måste ta hänsyn till IBU som är en standard för att mäta beska och halten av alfasyra (som dessutom sönderfaller vid lagring). Båda värdena kan vara mycket vitt åtskillda beroende på humle sort.
Om du t.ex. tar Fuggle som är en klassisk brittisk humlesort, så har du en alfasyra på ca 4.3%. Jämför det med den tyska Hallertau Magnum som ligger på 12% så förstår du att 100gram Fuggle kommer att ge en helt annan karaktär än 100g Magnum.
Sedan måste du också tänka på när och hur du tillsätter humle.

Om du kokar vörten (eller drickan i detta fallet) så får du:
beska av humle som kokar 60+ min.
smak av humle som kokar 20-40 min.
arom av humle som kokar 5-15 min.
(i grova drag, självklart finns det en gråzon som med allt annat)

Man kan också "torrhumla" det innebär att du tillsätter humle under sekundärjäsningen (förslagsvis i en liten påse), det ger både beska, smak och arom, men kan lätt ge för mycket beska om man inte är försiktig. Ett par tre dagar är lagom att börja med, när man känner sig varm i kläderna kan man öka eller minska tiden.
Torrhumling ger en mycket kraftig arom.
Testa med 0,6g humle/liter till att börja med.

Jag skulle rekomendera en beska på mellan 20 och 25 IBU, formeln för att räkna ut hur mycket humle du då ska tillsätta är
IBU x Liter x 10/Alfasyra/Utbyte

Utbytet är rellativt till hur länge du kokar, SHBF's riktlinjer säger att
"Utbyte är normalt 30% vid en timmes kokning, och 10 vid 20 minuters kokning för pellets. För kottar kan du räkna med 25% utbyte vid 60 minuters kokning och 8,7% utbyte vid 20 minuter."

t.ex.
Jag bestämmer mig för en beska på 25 IBU
Satsen är på 25 liter
Jag använder Fuggle som ligger på 4,3% i pellets form
Jag kokar i 20 min.

formeln blir alltså 25x25x10/4,3/10
dvs 145g.

Nu har jag bara köpt en 100g påse och bestämmer mig för att öka koktiden till 60 min. för att få en kraftigare beska.

25x25x10/4,3/30=48g humle

Om man är lite händig kan man slänga in formeln i ett excell ark, så blir det lättare att räkna.

Själv har jag användt mig av Beersmith i flera år. Det är ett program för ölbryggning, men kan utan problem användas till massor av andra bryggprojekt.
Där kan du komponera ett recept och få fram beska, alkoholhalt osv. innan du börjar brygga, rekomenderas mycket varmt till alla som sysslar med hembryggning (22$ online, finns säkert som torrent om man kan googla. Jag startade men en piratkopia men blev så förtjust att jag köpte det.)
Man kan ladda ned en demo version gratis, men jag vet inte om den har full funktionallitet

Om du ska tillsätta flera sorters humle och ha olika koktider så blir det mycket snabbt svårt att räkna ut själv, även med excell. Beersmith fixar det med en knapptryckning. Jag skulle inte klarat mig utan det!

Apropå jästen så tycker jag absolut att du ska köpa en riktig jäststam. Bakjäst producerar mycket estrar och lägger mycket energi på att göra koldioxid.
Tycker du att det är dyrt, så kan du enkelt tvätta, mata och återanvända samma jäststam 3-4ggr (nåväl, kanske inte helt enkelt, men inte omöjligt om man är nogrann)
Smakskillnaden kommer att bli stor, speciellt efter lagring.
Jag skulle faktiskt rekomendera en Ale jäst, det är lättare att lyckas än med lager och jag har svårt att tänka mig att enbärsdrickan traditionellt sett har varit en lager liknande produkt.
Tänk på att köpa en jäst med kraftig flockning, då får du en klar fin slutprodukt.

Humle skall vara vakumförpackad och förvaras i frysen. Har du brutit förpackningen så stoppa kvarvarande pellets/kottar i en glasburk med gummipackning (fortfarande i frysen).
Plast har INGEN syre barriär på lång sikt, allting i frysen kommer att smaka humle och när du väl ska använda den kommer alfasyran att ha sönderfallit. Pellets är enkla att handskas med, man behöver inte bearbeta dem alls, väg upp rätt mängd och släng i dem frysta. de håller sig färska mycket längre än kottar eftersom de har en mycket mindre totalyta som kan utsättas för oxidering.

Det blev en lång post, men humle är ett intressant ämne ;-)

Lycka till
« Senast ändrad: 25 jul-08 kl 12:41 av Appeltorp 12 »
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

skum

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 17:10 »
Ett litet stickspår till enbärsdrickan. När jag var liten badade vi i enrisavkok. Det skulle vara bra för lederna.

Skum
Skum

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 okt-10 kl 09:33 »
Det här låter väldigt intressant men också lite klurigt. Men desto roligare när man får till det :)

Jag har funderat på porter humle. (om det finns något speciellt för just porter eller stouth?) Hur tror ni att det skulle passa? Jag gillar den typen av öl när den är tjock och mustig.

Jag har läst att enbär har används till medicin till djur och människor förr, samt att man kunde elda enris inomhus om det luktade dåligt för att den ska tydligen vara desinfikterande.

Frid!
Markus

Yrmff

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 okt-10 kl 12:34 »
Jag skulle tippa på att det mest handlar om smak och arom humle i enbärsdricka och då saluför humlegården en svensk sort som heter Svalöf Mauritz som förmodligen passar!!

Annars kan man nog rekomendera De klassiska tyska sorterna bla. saaz eller Northern brewer

mvh H

Yrmff

• Gäst
SV: Re:Enbärsdricka - vilken humle?
« Svar #10 skrivet: 16 okt-10 kl 12:41 »
Vet inte vilken sorts humle du ska välja men du får väl läsa beskrivningarna på de olika sorter och försöka föreställa dig vad som kommer att passa i brygden. Jag skulle rekomenderat att du köper kottar eller "puckar" och inte pelletsen, har dålig erfarenhet av humlepellets och tyckte dom var lite svårbearbetade.

Om du kan kosta på dig en riktig bryggjäst så tycker jag du ska göra det, har för mig att humlegården har nån billig lagerjäst som är bra. Det är den typ av jäst som ger "renast" smak. Bakjäst gör generellt att det man brygger har svårt att klarna och smakar mycket jäst.

Lagerjäst jäser gärna vid lite lägre temperatur, kolla mer info/detaljer hos Humlegården eller på nån bryggsida på nätet.

Annars kan jag rekomendera en renjäsande alejäst som inte ställer de krav på temperaturkontroll som lagerjästen har  :)
 exempel på renjäsande alejäst är nottinham ale eller kölsch och om du vill har lite mer restsötma kvar så passar Windsor Ale Yeast som dock lämnar mer smakbidrag från själva jästen..
mvh H

Yrmff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 okt-10 kl 12:52 »
Det här låter väldigt intressant men också lite klurigt. Men desto roligare när man får till det :)

Jag har funderat på porter humle. (om det finns något speciellt för just porter eller stouth?) Hur tror ni att det skulle passa? Jag gillar den typen av öl när den är tjock och mustig.

Jag har läst att enbär har används till medicin till djur och människor förr, samt att man kunde elda enris inomhus om det luktade dåligt för att den ska tydligen vara desinfikterande.

Frid!
Markus

Goldings är klassisk porterhumle.
NB är vanlig i baltisk porter.
Cascade använder gärna amerikanarna i sin.
Så ... feel free!! ;D då det oftast handlar om att få till en bittergiva (välj med andra ord gärna en högalfasort så behövs det inte så mycket)

mvh H

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 16 okt-10 kl 13:09 »
Är det inte så att syra halten i humlen hör ihop med om kottarna är befruktade eller inte ?

Engelsmännen som generellt vill ha mer beska har alltid han och hon plantor tillsammans i odlingarna .
Medan Tyskarna vill ha mer arom och mindre beska bara odlar hon plantor .

Skulle betyda att man kan använda alla humlesorter som man vill om man odlar själv och vet vad man vill ha

Odlar Estnisk/Baltisk humle och har både hon och han plantor och kottarna har en beska som står rakt ut ur öronen på en .

Yrmff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 okt-10 kl 16:45 »
Läste häromdan om just detta och då påstods det att hon och hanplantor ihop skulle ge ett bittrare öl medans enkom honor ger ett beskare :)
var sanningen ligger ska jag dock inte rista i sten  ;)
mvh H
Är det inte så att syra halten i humlen hör ihop med om kottarna är befruktade eller inte ?

Engelsmännen som generellt vill ha mer beska har alltid han och hon plantor tillsammans i odlingarna .
Medan Tyskarna vill ha mer arom och mindre beska bara odlar hon plantor .

Skulle betyda att man kan använda alla humlesorter som man vill om man odlar själv och vet vad man vill ha

Odlar Estnisk/Baltisk humle och har både hon och han plantor och kottarna har en beska som står rakt ut ur öronen på en .

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 16 okt-10 kl 16:47 »
Det är möjligt att jag blandat ihop bittert med beskt .

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 16 okt-10 kl 20:49 »
Goldings är klassisk porterhumle.
NB är vanlig i baltisk porter.
Cascade använder gärna amerikanarna i sin.
Så ... feel free!! ;D då det oftast handlar om att få till en bittergiva (välj med andra ord gärna en högalfasort så behövs det inte så mycket)

mvh H

Tack för svaret!! Nu vet jag vad jag ska kika efter :D
Vet du möjligen också om 11gr torrjäst motsvarar 50gr jäst från affären?

mvh Markus

Yrmff

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 okt-10 kl 11:28 »
De påsar med 11g som finns på ex humlegården brukar jag använda 1-2 påsar till 20-30 liter beroende på OG (sockerhalten).
Jag köper ibland flytande jäst (till ex. kölsch,alt och veteöl) men har mer och mer gått över till Danstar nottingham jästen i de fall jag brygger ex "fusklager" ,engelsk bitter, porter,brown ale osv..

Med ett og över 1060 kan jag rekomendera 2påsar.
Sen kommer jäsningen igång snabbare om man följer anvisningarna på påsen om rehydrering av jästen !

Har du tänkt att göra din porter med extrakt eller köra allgrain?

mvh H

skum

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 13 aug-11 kl 18:06 »

Frid!
Markus

Enriset lades även i matkällaren och andra förråd för att hålla råttorna borta.
Skum

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dmslr, _hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser