Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dilemma med silkestuppar  (läst 1922 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Dilemma med silkestuppar
« skrivet: 30 jan-12 kl 10:05 »
Ååååhh jag behöver verkligen hjälp snälla ni!!!
För ca 1 år sen lyckades jag ta med ägg från Sverige och kläckte fram 9 underbara silkeskycklingar. Dess visade sig efter många månader vara 3 hönor och resterande tuppar!!!!! Då vi snart ska på semester och lämna dem i andras händer att ta hand om så e jag rädd för att tuppsituationen absolut inte håller längre. Några måste bort med VILKA??
Och den viktigaste frågan.... Ska jag slakta eller ska jag sälja bort tupparna.....ensamma eller ihop???!?!?!?! Vad är bäst/värst? Att de går vidare till hönshimlen eller att de hamnar med ett hönsgäng utan andra silkeshöns och utan silkestjejer 3-4tuppar ihop?!?!?!?!?! Jag behöver veeerkligen hjälp!!!

De som nu återstår är att välja VILKA ska bort!?!!? Vad tycker ni?
Har tre hönor: Vit, svart och brun/svart.
Tuppar: 1 vit, 1 mustasch helsvart, 1 rödbrun (vackrast, men sätter på andra tuppar så han kanske e korkad), 1 brunsvart, 2 svartbruna varav en av dem verkar vara huvudtuppen då han var först med att gala.

Jag vill(!) behålla, vita, röda, mustachen och förstetuppen men 4 tuppar med 3 hönor??? njaaee... När vi kommer hem igen så ska vi lägga silkesägg i kläckaren men de blir ju bara max 6 ägg och innan de växer upp så kommer det ju dröja.
Att slakta mina pluttisar käns dubbelt så hemskt då jag vägrar äta dem och jag e rädd för att då ingen känner till svart hönskött så kommer ingen vilja ha dem. Men ensamma tuppar ihop på en okänd hönsgård??...... VAD SKA JAG GÖRA?!?!?!?!

FM

• Skåne
SV: Dilemma med silkestuppar
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 10:47 »
Kan du inte sätta alla tupparna i en egen fålla medans ni reser bort? En cockpit tror jag azoo-lina här på forumet kallar det. Attans att det ska bli så många tuppar  :(
Lycka till/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 10:52 »
Nope, inte möjligt då vi bara har ett "inomhus-hönshus"..... Sen när vi väl kommer hem så kommer det ändå att vara tupp-problem. Så det e lika bra att lösa det nu. :/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 jan-12 kl 10:54 »
Det ska gå bra att sätta tupparna tillsammans. Då har de inga höns att konkurrera om och brukar sköta sig. Testa nu innan du åker så ser du. Det är lite olika beroende på flock hur många tuppar man kan ha. Du får observera om de stressar varandra och/eller hönorna. Du kan ju försöka sälja/skänka också. Det kanske inte är så vanligt med silke där du bor?

Om några måste bort jaa då får några gå till hönshimlen så att resten av flocken fungerar. Vi tog bort många i helgen - kändes dötufft då flera var duktiga fina tuppar, men det var för många fighter och vissa raser ska jag inte fortsätta avla på.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jan-12 kl 10:56 »
Oj, såg ditt inlägg nu - du hann före mig  :-\

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 jan-12 kl 10:58 »
 :)

Urk jobbigt, kanske någon som vill ha en söt tuppe om dom nu är ovanliga, som Bubblaren sa  ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jan-12 kl 10:59 »
Behåll de färger som matchar hönorna om du vill ha färgrent. Tror du gör bäst i att bara behålla två tuppar.

När väl beslutet är taget så är det skönt på nåt sätt.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 30 jan-12 kl 11:06 »
2 tuppar?!?!?! Aaaaah...Inte möjligt juh!! suck suck.....
Den vita e given då vit silkes e ju bara så vackert!!! Den röda e skiiiitfin....men som sagt...lite en truble maker, tom de stora tupparna jagar honom. Ska jag behålla mutsach nissen?? E mustasch ngt man vill ha i silkes??? Har en kille som kan ta hand om tupparna men jag ville rådfråga med er först om tuppar "klarar" sig själva. Vill ju inte att de blir olyckliga. :P
Sen att det e ovanligt...ja....jag e den enda på hela ön med silkes!! :)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 jan-12 kl 13:05 »
Jag är inte superbäst på det genetiska med färger. Men har hört att om man har vitt i linjen innan på silke så kan det komma igen fast föräldrarna inte är det. Kanske är så med fler färger... På vissa raser kan man ju färgblanda och få rätt färger igen och på många blir det fel.

Mustasch = skägg väl? Har hört att skäggraser blöter ned sig mer men hur vanligt det är på silke vet jag inte. Det låter som att du skulle vilja behålla:

vit, mustasch helsvart och rödbrun. Brunsvart på silke tycker jag är ganska tråkigt men det är ju så olika vad alla tycker. Vet att vita är väldigt lättsålda. Helt svart är alltid snyggt tycker jag. Hade en rödbrun men han hackade mig så han fick vi ta bort. Om du ändå ska ta nya ägg så får du ju säkert fler tuppar igen.

Den rödbruna rättar säkert till sig - vissa är så på i början så de vet inte vilken ände på hönan de ska ta  ;D Dock har jag inte haft någon som gått på tupparna men det ger sig nog.

Som sagt se om du kan sälja också - om ingen har silke så borde de bli intresserade för de är ju verkligen speciella med sitt dun! Och ruvar ju hur mkt som helst (dock inte tuppen  ;D)

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jan-12 kl 17:49 »
Håller med de andra , om att försöka sälja några tuppar eller skänka bort dom..Frågan är kanske om någon är intresserad av bara en tupp, då kanske de vill ha höns av dig med?? Fast två tuppar kanske går att sälja ihop?? De håller säkert sams, bara de inte har nån kontakt med höns..Lycka till, hoppas det löser sig, de är så himla SÖTA silkes och jag är DJUPT avundssjuk på dig, som har färger på dina..Jag har bara vita..De är jättefina med, men det skulle vara kul att få in lite färger ochså..

Bubblaren

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 feb-12 kl 08:42 »
Håller med de andra , om att försöka sälja några tuppar eller skänka bort dom..Frågan är kanske om någon är intresserad av bara en tupp, då kanske de vill ha höns av dig med?? Fast två tuppar kanske går att sälja ihop?? De håller säkert sams, bara de inte har nån kontakt med höns..Lycka till, hoppas det löser sig, de är så himla SÖTA silkes och jag är DJUPT avundssjuk på dig, som har färger på dina..Jag har bara vita..De är jättefina med, men det skulle vara kul att få in lite färger ochså..

Låt de vita ruva fram några färgglada till dig  :D - silkes ruvar ju typ nästan jämt så beställ en hög med ägg när ngn börjat ligga. Mina ruvar året runt, kan snart kalla dem redhöns, för det är där de vill bo på massa ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser