Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbank eller inte?  (läst 10929 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Genbank eller inte?
« skrivet: 29 jan-12 kl 20:12 »
Jag funderar på att skaffa får,en liten besättning på 10-15 djur.Har tittat runt på dom olika lantraserna och det lutar åt Hälsingefår.Men nu är frågan,vad är fördelen kontra nackdelen med att vara genbanksansluten?

Halte

• Gäst
SV: Genbank eller inte?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-12 kl 20:14 »
Fördelen är väl att man bidrar till bevarandet av rasen, man får väl lite mer betalt för livdjur också. Nackdelen är mer pappersarbete och att det kan vara knepigare att ha andra fårraser på gården.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 20:58 »
Om man bortser från pappersarbetet och att man får bättre betalt för livdjur?Vad jag läst mej till här på fårsidan är att det blir ett hiskeligt byte av bagge om man är ansluten till genbank,iallafall om man ska bygga upp besättningen med några få djur som start.Det kan bli knepigt,om man inte vill åka land och rike runt och köpa ny bagge varje år.Ni som är anslutna,vad gör ni med era baggar när dom betäckt tackorna?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 29 jan-12 kl 21:09 »
Hej Startskott.
Har själv en liten fårbesättning Klövsjöfår i genbank efter att tidigare haft renrasiga finullsfår. Tycker inte att själva genbanksarbetet är särskilt betungande map papper mm och dessutom utgår ju ett bidrag som väl uppväger arbetet. Inte heller tycker jag att baggar är något större besvär. Visst får man tänka till iom att avkommorna oftast säljs som livdjur och inte slaktas, men det gäller ju oavsett genbank eller ej - man vill ju inte jobba med inavlat material oavsett.
Jag skulle råda att skaffa genbanksdjur om inte annat så finns det ett mkt trevligt kontaktnät via föreningen allmogefåret, alternativ.nu och även grupper på Facebook där man lätt får hjälp med allehanda spörsmål.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 jan-12 kl 21:13 »
Det låter ju väldigt konstigt!

Jag har guterfår i genbank och där finns det inget tvång att byta baggar! Är du säker på att det inte bara är nåt slags rekommendation eller råd som du snappat upp? Annars är fördelarna två med genbank. Du får fullständig härstamning och genbanksintyg på att det är rasrena djur. Du kan söka och få miljöstöd för utrotningshotad husdjursras om du är med i genbanken.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-12 kl 21:24 »
Låter som om det är mest fördelar!Är det svårt att sälja livdjur?Eller är det sug efter genbanksdjur?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-12 kl 21:45 »
Av alla genbanker jag har, så är pappersarbetet för genbanken allra minst betungande för just fåren (gutefår)

Man får ju färdigtryckt papper som man bara gör ev. ändingarna i besättningen på. Så himla smidigt :)

Det allra jävligaste tycker jag är papprena för kaninerna! Det är ju precis olidligt! Man får ju skrivkramp! Borde finnas nån sorts dataprogram för stamtavlorna? Går det inte att fixa? Ulric? Måste det vara stenålders?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #7 skrivet: 29 jan-12 kl 22:06 »
Av alla genbanker jag har, så är pappersarbetet för genbanken allra minst betungande för just fåren (gutefår)

Man får ju färdigtryckt papper som man bara gör ev. ändingarna i besättningen på. Så himla smidigt :)

Det allra jävligaste tycker jag är papprena för kaninerna! Det är ju precis olidligt! Man får ju skrivkramp! Borde finnas nån sorts dataprogram för stamtavlorna? Går det inte att fixa? Ulric? Måste det vara stenålders?

Theresia: hihihi jag vet vad du sysslat med i helgen....

Startskott: Vi har haft större efterfrågan på våra lamm än vad vi kunnat erbjuda så ja det verkar finnas en bra marknad för livdjur.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.

SoloQwist

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jan-12 kl 22:14 »
@Jordbron: Jag har tittat på hemsidan. Har ni en stor gård?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #9 skrivet: 29 jan-12 kl 22:24 »
@Jordbron: Jag har tittat på hemsidan. Har ni en stor gård?
Hej SoloQwist.
Nej vi har en jätteliten gård på knappa 1 hektar. Vi lånar därför betesmarker till vår lilla fårflock på sammanlagt 9 vuxna djur, som bara är på gården över vinter/vår för att sedan vara på bete. Dessutom har vi två jämtgetter, en liten hönsskock på 10-20st. Ett 40-tal avelskaniner, 6 katter och en vallhund. Vi hoppas på att kunna köpa in lite angränsande betesmarker, helst minst 4hektar.

SoloQwist

• -
« Svar #10 skrivet: 29 jan-12 kl 22:26 »
Hej SoloQwist.
Nej vi har en jätteliten gård på knappa 1 hektar. Vi lånar därför betesmarker till vår lilla fårflock på sammanlagt 9 vuxna djur, som bara är på gården över vinter/vår för att sedan vara på bete. Dessutom har vi två jämtgetter, en liten hönsskock på 10-20st. Ett 40-tal avelskaniner, 6 katter och en vallhund. Vi hoppas på att kunna köpa in lite angränsande betesmarker, helst minst 4hektar.

Oj, inte mer! Och så mycket djur, hur gör ni med all gödsel? Det måste väl ganska snabbt bli övergött?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #11 skrivet: 29 jan-12 kl 22:31 »
som tur är finns det andra som inte har så gott om gödsel  :D

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jan-12 kl 08:28 »
När det gäller bidraget för lantraserna ska man tänka sig ett par gånger extra innan man ansöker om de. Det är 5-årsavtal man ingår då och om man av en eller annan anledning upphör med djurhållningen eller rasen så blir man återbetalningsskyldig på de summor man redan fått ut. Det kan vara värt en extra tankrunda omkring det, på 5 år kan mycket av ens livsbetingelser ha hunnit ändra sig.

Och har man inte bidraget är de procentuella förlusterna i kött ganska avsevärd när det gäller lantraser...

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #13 skrivet: 30 jan-12 kl 08:49 »
Visst Halte, det är ett åtagande som förutsätter viss varaktighet. Ska man hålla djur för köttproduktion enbart så är det föga troligt att man väljer lantraser även om köttet förvisso är suveränt så är de som regel mer långsamtväxande och mindre än sk. köttraser. Har man däremot intresse av bevarandet, ullkvalitet, kött för eget bruk och/eller viss försäljning, livdjursförsäljning, samt härdighet så är lantraser absolut intressanta. Man bör noga tänka igenom varför man börjar med får och syftet - men det gäller all djurhållning om du frågar mig.
Lycka till!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 jan-12 kl 08:54 »

Du behöver ju inte hantera några papper alls för kaninerna, bara att fylla i blanketten du fått i mailen (väl?) och maila tillbaks den till Anders. Inte ens jag gör genbanksrapporten på papper längre. :P

Men visst! Det skulle vara praktiskt om man kunde mata in alla händelser under året och sedan bara klicka på "Genbanksrapport" för att göra det automatiskt.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 jan-12 kl 08:57 »
Alltså... genbanksintygen?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jan-12 kl 09:15 »
Alltså... genbanksintygen?

Usch. De borde också automatiseras. Klicka på pappa och mamma, fyll i färg och vad det är... Skulle garanterat bli mindre fel på det sättet.

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 30 jan-12 kl 09:16 »
Ja, precis! Fixa det!  :D

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 30 jan-12 kl 09:40 »
För att vara med i genbanken måste du vara medlem i Föreningen för svenska allmogefår (ca 300kr) för allmogefåren.

Men om du dessutom kan och vill söka och få statliga bidrag för utrotningshotade raser måste du vara med i Elitlamm (ca 1000 kr inkl moms per år) och bokföra alla fåren och händelser där. Du måste också vara med i Maede Visna-programmet, en kostnad för veterinär och blodprovstagning). Som fårägare måste alla dessutom fylla i Stalljournal (i pappersform om man inte betalar några hundralappar mer i Elitlamm och får den elektroniskt).

Man kan ju ha en liten baggflock o hålla koll på vem som betäcker vem. Det kan vara lite krångligt att ha en ensam bagge året runt, det är ju inte säkert att han kan gå med tackorna hela året pga betäckningsrisk, han kan också bli elak mot dem under dräktigheten. Föreningen förordar förövrigt många baggar i avel för spridning av olika gener.

Man kan köpa in en ny bagge inför hösten/eller byta med annan genbank och sedan slakta honom med de andra bagglammen som man tänkt slakta.

Föreningen har en avelsplan för hur man ska bedriva och följa avelsarbetet. Tycker man att det är kul med avelsarbete ska man absolut ha genbank. och vill man kunna sälja livdjur är det ett plus om de är genbanksanslutna, men det har ju folk redan tagit upp. Men vi får bidraget för utrotningshotade raser och jag är osäker på om det ger så mycket mer pengar än vad man lägger ut, + att det är mer pappersjobb.

lycka till!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 30 jan-12 kl 10:48 »
Hur mycket pengar får man per tacka, för utrotningshotade raser?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
torpare2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser