Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen pickar nya hönan  (läst 2149 gånger)

Dvärgtuppen

• Uppland
Tuppen pickar nya hönan
« skrivet: 29 jan-12 kl 12:07 »
Jag var och köpte en ensam unghöna för en vecka sedan. Tanken var att jag skulle köpa två för att underlätta inskolningen men så blev det inte.

Hönan har gått i en bur av kompostgaller i hönshuset tillsammans med en av tupparna i flocken i en vecka utan problem. Men igår när de släpptes ihop blev det trubbel från oväntat håll. Jag som var rädd att mina hönor skulle gå hårt åt henne hade fel, hönorna bryr sig inte men en av mina tre tuppar(inte ledartuppen) gör utfall mot henne och biter henne i nacken. Först trodde jag han försökte para sig med henne, men när hon skräckslaget försöker fly till andra delen av hönshuset börjar jag tvivla. Nu på morgonen har hon börjat bli kal i nacken.

Han kanske försöker para sig men eftersom hon flyr så hinner man inte se vad han skulle göra om hon låg kvar. Han har visat tidigare att han är väldigt klumpig när han försöker komma till.

Tror ni han lägger ner eller skall han få möta sin skapare ikväll?

David97

• Gäst
SV: Tuppen pickar nya hönan
« Svar #1 skrivet: 29 jan-12 kl 12:27 »
Kan vara så att han försöker komma till högre rang genom att Bsetiga hönor för att tillslut kunna trycka ner ledartuppen..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 17:05 »
Ge det lite tid. Om det inte lugnar sig på ett par dagar så behöver du vidta åtgärder. Många gånger är tupparna lite överentusiastiska när det kommer nya hönor i flocken. Nyhetens behag brukar dock avklinga rätt fort  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-12 kl 17:15 »
NÄr jag skaffade mig höns så skillde det i ålder på tuppen o hönorna, han var året äldre o de var inte riktigt könsmogna än. Han försökte bestiga dem ändå, men de skrek av skräck allihop. Han såg förvånad ut, men gav upp o försökte inte igen på någon månad
Västgötamor

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 08:56 »
NÄr jag skaffade mig höns så skillde det i ålder på tuppen o hönorna, han var året äldre o de var inte riktigt könsmogna än. Han försökte bestiga dem ändå, men de skrek av skräck allihop. Han såg förvånad ut, men gav upp o försökte inte igen på någon månad

Det är klokt att ha en äldre tupp till tonårsflickorna. Jag hade en silkesunghöna, icke könsmogen än - som praktiskt talat blev sjuk av att vara bland ett gäng ungtuppar (det var förstås andra höns där med) de jagade livet ur henne insåg jag för sent, tog två dygn, det var väldigt varmt då.  Efter en veckas enskild omvårdnad så dog hon. Kom väl upp något latent liggande pga av stressen) Äldre tuppar läser signalerna lite bättre helt enkelt, de yngre drivs bara av sin nyvunna sexualdrift, de är ju helt knas - ett gäng ungtuppar ihop med höns.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 18:44 »
Han föll för yxan igår. Han gav sig inte, hon har inga nackfjädrar kvar och vågade sig inte fram för att äta och dricka så jag fick hjälpa henne med det två gånger om dagen. Nu sedan tuppen försvann vågar hon röra sig fritt i hönshuset och behandlas väl av de andra.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 18:58 »
Han föll för yxan igår. Han gav sig inte, hon har inga nackfjädrar kvar och vågade sig inte fram för att äta och dricka så jag fick hjälpa henne med det två gånger om dagen. Nu sedan tuppen försvann vågar hon röra sig fritt i hönshuset och behandlas väl av de andra.
Då var det rätt beslut att göra middag på tuppen!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 3 användare
Nina W, Jona d, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser