Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BDT-avlopp  (läst 51651 gånger)

forestman78

• Södermanland
BDT-avlopp
« skrivet: 23 jan-12 kl 21:05 »

Måste snarast skaffa en godkänd lösning för BDT-avlopp. Alltså avlopp endast för spillvatten från bad, dusch och tvätt. Inget toalettavlopp eftersom jag har en mullis (multrumstoalett).

Någon som känner till eller har erfarenheter av BioBox XL?

http://www.svenskstugservice.se/db/internt/BioBox-XL.pdf

Den verkar ju vara en billig och enkel lösning. Behövs bara rör till den samt en dräneringsslang (typ en sån som man har för regnvatten från stuprören) efter bioboxen.

Även tips på bättre eller billigare lösningar mottages tacksamt!

Biodlande torpare med hund och gäss.

parpen

• Halland
SV: BDT-avlopp
« Svar #1 skrivet: 23 jan-12 kl 21:32 »
Jag är i samma läge som du och måste också snart köpa någon BDT-lösning. Jag har funderat på en slamavskiljare och en infiltrationsanläggning. Kollade på Biobox-pdf.n som du bifogade. Vad är vinsten med ett sådant system? Om jag förstått rätt så är väll tanken att det sker en biologisk nedbrytning i infiltrationsbädden. Finessen skulle väll vara ifall man inte behöver en infiltrationsanläggning utan kan leda ut vattnet direkt efter boxen, men är det verkligen godkänt?

Pär.

forestman78

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-12 kl 22:43 »
Den har ju en inbygd slamavskiljare också. Verkar enkel att installera själv. Tack vare reningen i  filtrena behöver man ingen avancerad infiltration. De flesta bdt-avlopp verkar bestå av tvåkammarbrunn samt infiltration precis som på avlopp där även toans avlopp mynnar. Enda besparingen är tvåkammarbrunn istället för trekammarbrunn. Nästan lika dyrt som "riktigt" avlopp. Känns onödigt för lite bad och tvättvatten. Priset är viktigt samt att anläggningen ska vara möjlig att utföra själv.

forestman78

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 jan-12 kl 23:38 »
Förresten, hurvida man kan leda ut vattnet direkt efter boxen beror på markförhållande, närhet till tomtgräns. I mitt fall rekommenderade dom dräneringsslang. Kostnad ca 1500 kr. Detta för att inte få geggigt då jag har lerjord.

parpen

• Halland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-12 kl 08:51 »
Hej!

Ja, pris och gör-det-själv-faktorn är avgörande även för mig. Det verkar som en intressant anläggning om det innebär att man kommer undan att en slambil skall komma och tömma slamavskiljaren. Det kanske inte kostar så många kronor, men mitt problem är att enda vägen fram till mitt bygge är över en gammal stenbro som jag inte vet om chauffören vill köra över. Jag vet att den håller för ganska stora timmerlass när jag kört i skogen, men risken är att renhållningsfirman kräver ny bro och det vill jag undvika. Dels för kostnaden, men framförallt för det kulturhistoriska värdet av bron. Pappa kommer ihåg när han var liten på 40-talet och en äldre man kom och bröt stenen till bron med handborr och kilar. Vilken mardröm om man blir tvungen att bygga något nytt.

Jag har bara kikat på Rinkabys olika alternativ. Om du slår till på Biobox så är jag intresserad av dina erfarenheter och vad kommunen säger.

MVH Pär P.

annam

• Gotland
    • Lausarve Gård
« Svar #5 skrivet: 24 jan-12 kl 10:08 »
Ett annat roligt alternativ om man gillar odling är en "Levande vägg". Vi funderar på att bygga en sån. Den skall ge vatten som är tillräckligt rent för att man inte ska behöva infiltrationsbädd efter. Lite länkar:

Folke Günter har konstruerat den:
http://www.holon.se/folke/projects/openliw/openlev.shtml

Artikel om Lennart Svärds levande vägg på Gotland som äntligen blivit godkänd av kommunen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4554646

/Anna
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

forestman78

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-12 kl 16:32 »
Levande vägg verkar kul men lite bökigt...

Ska invänta besked om biobox från kommunen.

Rödskägg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 08:44 »
Har levererat några sådana här i fjol http://www.uponor.se/sv-se/newsroom/news-and-pressreleases/archive_2011/inf_gravatten_bdt.aspx Lätta att installera och sköta men för tidigt att dra några ytterligare slutsatser. Från stor stabil leverantör vilket borgar för bra garantier, uppföljning/uppgradering. Men kanske även att Uponor brukar kunna ta betalt för sina produkter.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

forestman78

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-12 kl 15:19 »
Tack Rödskägg för tips om uponor BDT-easy! Den kan ju också vara ett alternativ som verkar hyfsat enkelt och billigt. Man ska dock köpa specialblandad torv till den. Denna torv ska bytas ut efter 100 användningsdagar. För min del skulle det innebära byte minst två gånger om året men det verkar ju ganska enkelt. Hittade pris på den hos avloppsproffsen.se
12 735 inkl moms kr kostar den. Driftskostnaden är inköp av specialtorv (som jag inte hittar pris på) samt uppvämning av den om den används vintertid.

Detta kan man jämföra med BioBoxen XL som kostar 7 900 kr inkl moms. Filtrena tar man ut en gång per år, låter dom torka och sedan borstar man av dom innan man sätter  tillbaka dom. Beroende på om man gräver ner den eller låter den stå ovanpå marken kan man klara sig utan uppvärmningskostnad.

Uponors variant klarar att rena 500 liter avloppsvatten per dag medan BioBoxen klarar 400 liter.
Har googlat på hur många liter BDT-vatten man räknar med att varje person i ett hushåll förbrukar. Siffran varierar kraftigt. Från 50 liter till 200 liter per person och dygn. BioBox XL-säljaren hävdade att den hade kapacitet för ett 5 personershushåll. Skulle man någon gång ha högre belastning (t ex om man har en massa gäster) rinner vattnet igenom men renas inte lika bra. Det blir alltså inte stopp. Inget som bekommer mig egentligen för BDT-vattnet hos mig innehåller nog inte så mycket dåligheter. Vill bara ha en av kommunen godkänd lösning...

Har någon tankar, kunskap eller idéer om vilket bdt-avlopp som verkar vettigast av dessa två?

Rödskägg

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 jan-12 kl 15:39 »
Hej!
Har köpt torven för ca en hundring exkl. moms sedan antar jag att återförsäljaren du köper av vill ha någon vinstmarginal så ett par hundra spänn? Har levererat/installerat på ett lite skärgårdsöar så de behöver flera år för att komma upp i hundra dagar.

Henry David Thoreau

forestman78

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-12 kl 17:54 »
Ok. Byta torv kan ju inte vara så jobbigt att göra heller.

Hittar ingen jämförelse av dessa två produkter och testresultat verkar det vara ont om.

Uponor BDT-easy borde ju dock anses rena ok eftersom du har installerat den på skärgårdsöar och den säkert blivit godkänd av kommunerna där. 

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 28 jan-12 kl 00:33 »
Ja.

Henry David Thoreau

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 feb-12 kl 22:03 »
Billigast är väl att vattna/gödsla  med det. Det bör att gå att få tillstånd till detta om man bor enskilt.

Infiltration är inte annat än deponi,  bädden får slutligen grävas upp och deponeras på ett annat ställe.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 apr-12 kl 17:24 »
Jag har kollat upp och följt olika experter på avlopp. Det framgår tydligt att infiltration av BDT är onödigt och inte bidrager alls till miljöns förbättrande. Fel satsade pengar mao. Den som komposterar och urinseparerar och har en trekammarbrunn för BDT, har bättre rening än NÅGOT reningverk i NÅGON tätort.

Det grävs som bara den i landet och entreprenör får inkomster. Folk skuldsätter sig och kortsiktigt förstärker statskassan med moms, till försumbar nytta. Det kan finnas enstaka platser som är speciellt känsliga, där BDT kan utgöra miljöpåverkan, men i 99% av fallen är påverkan mycket försummbar, eller ingen alls.

Hoppas att man snabbt sansar sig.

Enligt gällande lag är en trekammarbrunn för BDT  INTE OLAGLIG, skall övriga skyddsåtgärder tillkomma, MÅSTE myndigheten väl motivera i det enskilda fallet. Något som många "inspektörer" bör upplysas om, de är om de inte vet detta inte värda den höga timdebitering de har.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 apr-12 kl 15:47 »
För oss som bor inom vattenskyddsområde är det rätt stränga regler

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 30 apr-12 kl 21:13 »
För oss som bor inom vattenskyddsområde är det rätt stränga regler

Då är sluten tank med omhändertagande det mest vettiga.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 apr-12 kl 21:28 »
Då är sluten tank med omhändertagande det mest vettiga.

För BDT? :o

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 apr-12 kl 21:31 »
För BDT? :o

Som vissa formulerar sig med "trekammarbrunn" och "infiltration", så skulle jag inte lägga så stor vikt vid vad som skrivs...

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 30 apr-12 kl 21:40 »
Nej! knappast för BDT någonstans. Bor man i ett mycket känsligt område, med berg i dagen, kan det väl hända att tom BDT är en störning. Kan dock inte komma på en sådan plats i verkligheten.

Det finns någon kommun som tom propsat på fosforfällning i BDT. Priset för en sådan rening uppgår till 120000 kr/kilot.
BDT-vatten når sällan vattendrag om man inte släpper det direkt, och det sk BOD som man beräknar är otroligt litet från ett BDT-avlopp. Naturligt organiskt material är givetvis oerhört mer.

Enkelt kan man säga, luktar inte avloppet är det inga problem. 

Platon

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 05 jun-12 kl 17:59 »
Bio-box har godkänts vid installationer i fritidshus i Linköping, Norrköping och Söderköpings kommuner även Uponor BDT Easy har godkänts.

Naturvårdsverket har uppskattat att ett standard hushåll (5 personer med ”hög standard”) kräver en avloppsanläggning dimensionerad för 750 liter per dag. Man skall därför göra någon form av beräkning av sin egen mängd avloppsvatten i ansökan till kommunen. Skulle någon mot förmodan få problem med kommunen kan man höja kapaciteten genom att parallell koppla reningsboxar (Not. ej seriekoppla).

Har man mulltoa med urinseparering och orenat BDT-avlopp har man generellt sett mindre natur påverkan än om man har vattentoalett med reningsverk. Även kommunerna har insett detta varför man släppt på de krav som man ursprungligen gick ut med.
« Senast ändrad: 05 jun-12 kl 18:02 av Platon »

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser