Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryck i hydrofor  (läst 32444 gånger)

JBF

• Småland
SV: Tryck i hydrofor
« Svar #20 skrivet: 22 jan-12 kl 21:00 »
Om vattnet inte orkar upp till övervåningen har du ju lägre tryck än förut, tryckmätaren kan visa fel och pumpen kanske är på väg att ge sig?

Pinsamt nog måste jag erkänna att problemet är löst. Jag gjorde ju även rent det mekaniska filtret när jag tömde hydroforen (sitter på min ledning efter hydroforen), men glömde att jag ju alltid har måst rengöra den ännu en gång efter att tanken fyllts då den samlar all skit som kommer på en gång...
Men lufttrycket måste jag ändå fixa, det går ju inte att ha tanken till 65-75 % fylld med vatten när det borde varit den procentandelen luft..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anders50

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 jan-12 kl 21:02 »
Men har du vattennivån på 3/5 så har du nog felet nån annanstans, tätt i nåt rör uppåt?

Så här har jag min luftpåfyllnadsventil monterad. Funkar bra.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 jan-12 kl 21:10 »
Pinsamt nog måste jag erkänna att problemet är löst. Jag gjorde ju även rent det mekaniska filtret när jag tömde hydroforen (sitter på min ledning efter hydroforen), men glömde att jag ju alltid har måst rengöra den ännu en gång efter att tanken fyllts då den samlar all skit som kommer på en gång...
Men lufttrycket måste jag ändå fixa, det går ju inte att ha tanken till 65-75 % fylld med vatten när det borde varit den procentandelen luft..

Nja, så lite vatten kan du nog inte ha i..då blir det för lite vatten och du riskerar att luften smiter ut i rören till huset. Det får ju inte bli för låg nivå i hydroforen så att utloppsröret kommer i ytan.
60-70 % vatten är lagom.

anders50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 jan-12 kl 21:34 »
Nja, så lite vatten kan du nog inte ha i..då blir det för lite vatten och du riskerar att luften smiter ut i rören till huset. Det får ju inte bli för låg nivå i hydroforen så att utloppsröret kommer i ytan.
60-70 % vatten är lagom.

Eller knappt 2/3 vatten av höjden på tanken vid fullt tryck!  Glöm inte att öppna båda kranarna vid nivåröret då, så du ser vattenmängden.

JBF

• Småland
« Svar #24 skrivet: 22 jan-12 kl 21:43 »
Jag kollade under mitt nivårör och där kunde jag kanske få dit ventilen.. Som Anders50 visar på bilden Där sitter ju något nu, med ett hål i.. Den borde väl bara kunna bytas ut?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anders50

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 jan-12 kl 09:17 »
Jag kollade under mitt nivårör och där kunde jag kanske få dit ventilen.. Som Anders50 visar på bilden Där sitter ju något nu, med ett hål i.. Den borde väl bara kunna bytas ut?

Det går säkert bra. Ta en bild med mobilen och visa rörkrökaren så vet han vad du behöver.

kbh

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 jan-12 kl 09:28 »
Det går säkert bra. Ta en bild med mobilen och visa rörkrökaren så vet han vad du behöver.
Annars så tappar man ut och skruvar ur grejen och tar med sig så blir det definitivt rätt  :)

anders50

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 23 jan-12 kl 09:37 »
Annars så tappar man ut och skruvar ur grejen och tar med sig så blir det definitivt rätt  :)

Eller skruvar in kranen! Så slipps det tappas vatten.

Att jag inte tänkte på det!  ;D

kbh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 jan-12 kl 09:39 »
Eller skruvar in kranen! Så slipps det tappas vatten.

Att jag inte tänkte på det!  ;D
Ja attans  ;D

JBF

• Småland
« Svar #29 skrivet: 23 jan-12 kl 21:44 »
Kikade lite på Rinkabys hemsida men de verkade bara ha ventiler till toppskruven.. Den jag länkade till ser väl ut som en sådan som du har Anders50? Jag fattar bara inte hur stor gängningen är på de olika... G6 R15 osv...  ???

gröngölingen

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 jan-12 kl 22:14 »
Jag brukar fylla vattentanken till någon decimeter över hälften med vatten sedan stannar jag  pumpen och fyller på med luft tills trycket når 3kg, så man får lugna sig och tappa vatten någon timme efter det att man fyllt på luft, annars kan man få smuts upp med vattnet, jag har en vanlig bilventil som sitter innan en kulventil i botten på tanken. Det har funkat i många år på det sättet.

anders50

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 jan-12 kl 22:35 »
Kikade lite på Rinkabys hemsida men de verkade bara ha ventiler till toppskruven.. Den jag länkade till ser väl ut som en sådan som du har Anders50? Jag fattar bara inte hur stor gängningen är på de olika... G6 R15 osv...  ???

Jo det är en sådan jag har. Gå in till rörisen i Gnosjö så hjälper de nog dig, du får nog låna hem och prova.

JBF

• Småland
« Svar #32 skrivet: 24 jan-12 kl 20:17 »
Jo det är en sådan jag har. Gå in till rörisen i Gnosjö så hjälper de nog dig, du får nog låna hem och prova.

Ja det blir nog till att göra det i morgon på lunchen! Så har jag något att syssla med denna helg också..

anders50

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 24 jan-12 kl 20:34 »
Ja det blir nog till att göra det i morgon på lunchen! Så har jag något att syssla med denna helg också..

Har du kompressor?

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 24 jan-12 kl 20:36 »
Har du kompressor?
Ja, jag har lånat hem svågerns!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 25 jan-12 kl 09:06 »
Jag brukar tömma tanken genom att öppna i topp och botten. Sen stänger jag allt och startar pumpen. Håller hur länge som hels så länge det är tätt överallt. Behövs ingen kompressor alltså.

Detta funkar inte om man har något med gummiblåsa i!
(men att nuppa med gummi räknas ju inte heller.) :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JBF

• Småland
« Svar #36 skrivet: 25 jan-12 kl 20:50 »
Håller det tätt i toppen om man skruvar av och på den då? Jag köpte en ventil likt Anders50 idag, men inte fan passar den i något lämpligt hål  :-[ :-X. Kan man nyttja en muff mellan? Vad för slags muff bör jag leta efter?

kbh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 jan-12 kl 21:55 »
Håller det tätt i toppen om man skruvar av och på den då? Jag köpte en ventil likt Anders50 idag, men inte fan passar den i något lämpligt hål  :-[ :-X. Kan man nyttja en muff mellan? Vad för slags muff bör jag leta efter?
Ja saj u att du skulle tappa ur vattnet så du kunde ta loss  och ta med dig till röris så du fick rätt över gång . Gör om gör rätt  :) o:)

JBF

• Småland
« Svar #38 skrivet: 26 jan-12 kl 20:07 »
Ja saj u att du skulle tappa ur vattnet så du kunde ta loss  och ta med dig till röris så du fick rätt över gång . Gör om gör rätt  :) o:)

För egen del klarar jag mig utan vatten en dag, men jag pumpar åt två andra fastigheter också. De har andra arbetstider än jag så de är nog inte så glada åt att stå utan vatten när jag skruvat loss delar ur hydroforen  ;D ;D

Andra tips?

anders50

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 jan-12 kl 20:24 »
Inte lätt att hjälpa dig härifrån, men lossar du toppluggen så pyser luften ut.

Fick du inget tips hos rörmokaren?  De vet ju hur tankarna är och de brukar veta precis vad man behöver för grejer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser